"Crvena lampica" zbog opasnih TikTok izazova: Kako da roditelji reaguju?

Osmoro učenika osmog razreda u Stanarima u BiH povređeno je u jednom od izazova na TikToku pod nazivom "krvavi novac" koji podrazumeva da deca stiskaju iz sve snage metalni novac dok im ne poteče krv.
 "Crvena lampica" zbog opasnih TikTok izazova: Kako da roditelji reaguju?
Foto: Pixabay (ilustracija)
Jedna od najpopularnijih aplikacija na svetu još jednom je tako dovedena u vezu sa incidentom koji uključuje samopovređivanje. Pre nekoliko godina na mreži je bio poznat i takozvani "blekaut izazov" i to širom sveta. On je čak doveo do toga da nekoliko mladih osoba izgubi život, a podrazumevao je da osoba oko vrata steže kanap ili kaiš sve dok ne ostane bez svesti.
 
Stručnjaci upozoravaju da je ključno da deca razumeju šta je pogrešno, te podsećaju na mehanizme koji su na raspolaganju roditeljima, piše Euronews Srbija.
Na pitanje šta decu motiviše da se upuste u takve igre Katarina Jonev Ćiraković, edukatorka za bezbednost dece na internetu, ranije je za Euronews Srbija izjavila da ona pre svega nemaju razvijeno kritičko razmišljanje, već samo želju da budu primećeni i prihvaćeni.
 
"Deca vole ove izazove, jer sve te vratolomije ona vide i kod svojih uzora, ali ujedno žele i da probiju svoje granice i da vide dokle mogu da idu. Ona zapravo nisu svesna u koju opasnost se na taj način upuštaju. Takođe, misle da će biti popularniji u društvu ukoliko budu zapaženi da su napravili neki ekstremni izazov. Međutm, zapravo nisu svesni da kada se odazovu nekom neprimerenom izazovu mogu da ugroze svoje zdravlje ili zdravlje nekog ko je sa njima", kaže ona i ukazuje na to da situacija nije samo kod nas alarmantna.
Psihijatar Irena Đorđević izjavila je da je ključno da deca razumeju šta je pogrešno a šta nije za nijh, ali i da je to jako teško, pošto su društvene mreže postale realnost i čitav se život tamo prebacio.
 
"Postoje različiti odnosi koji su do sada postojali i u realnom životu, između ostalog i takmičarski duh i želja da se pripada određenoj zajednici. Sve to doprinosi ovoj pojavi TikTok izazova i kada dođemo do toga da oni budu kažnjeni, oni treba da razumeju da to više ne treba da rade zbog njih samih, a ne zbog kazne koju su dobili", objasnila je Đorđević za Tanjug.
 
TikTok je, inače, zbog svega ovoga, nedavno promenio pravila korišćenja i omogućio roditeljima u okviru takozvanog "Family Safety Mode" da više kontrolišu ono što njihova deca rade na ovoj mreži. Između ostalog, da kontrolišu koliko vremena deca provode dnevno, da ograniče korišenje TikTok poruka ili da potpuno isključe takvu razmenu, kao i da ograniče sadržaj za koji smatraju da nije prikladan.
 
Irena Đorđević, međutim, dodaje da je problem što je i dalje veliki jaz između generacija, upravo zbog toga što se tehnološki napredak dešava u novim generacijama, pa roditelji imaju veliki otpor prema društvenim mrežama koje nisu njima bliske.
 
"Veliki je problem što roditelji nisu sigurni na koji način da pristupe deci u tim situacijama. Takođe, pedagozi i psiholozi po školama isto probijaju različite prepreke da dođu do samih učenika, pitanje je koliko su u prilici da to tako individualno postave s obzirom da je nužno svakom od tih učenika posvetiti se pojedinačno i razumeti šta njega motiviše, zbog čega je on spreman da takvu žrtvu učini da bi učestvovao u TikTok izazovu", rekla je Đorđević.
 
Ocenila je da je problem za psihologe, pedagoge i za roditelje ukoliko deci uskrate društvene mreže, šta da im ponude i s druge strane kako da im pomognu da pronađu nešto drugo kao zamenu. Rekla je da je to sistemski problem i zahteva rešavanje i uključivanje različitih stručnjaka iz različitih oblasti, praktično još iz perioda kada su deca u nekom predškolskom uzrastu, pa onda dalje preko školovanja.
 
"Važno je da roditelji sami razumeju koje su prednosti ostalih mreža koje su deci privlačne i da su upravo zahvaljujući tim društvenim mrežama, deca mnogo više pod budnim okom roditelja", rekla je ona.
 
Gordana Plemić iz Udruženja Roditelj ističe da je u ovakvim slučajevima važno izaći iz okvira digitalne sfere, jer kako kaže, živi razgovor sa stručnjacima ali i unutar porodice mogu da utiču na decu da malo ozbiljnije porazmisle o svom ponašanju kada su društveme mreže u pitanju.
 
"Mislim da je važno da se u škole vrate psiholozi ali na pravi način. Da se više sa njima razgovara. Ta briga o mentalnom zdravlju kod mladih mora da bude priroritet, da se vidi i zbog čega neka deca žele toliko tu pažnju ili popularnost. Problem je i u tome da ako vi kao roditelj vidite da vaše dete i u ovom kontekstu ima problem, pa i ako trpi digitalno nasilje ili je nasilnik, znate kome da se obratite jer želite da rešite taj problem", rekla je ona.

Kada je reč o Srbiji, postoji nekoliko mehanizama koji su na raspolaganju roditeljima.

Postoji nacionalni centar kome se roditelji mogu obratiti u okviru Ministarstva informisanja, a saveti koji se tamo navode glase: naučite decu da ukoliko vide opasne i neprimerene izazove na internetu da ih prijave, ukoliko je potrebno prijavite slučaj policiji, obratite se centru za bezbednost dece na interenetu, na broj 19833.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • xx

    15.04.2023 18:03
    haha crvena lampica, pa ovo nece niko ni procitati svi bleje u tiktok i "izazivaju se" loze i navlace
  • dz0

    15.04.2023 13:24
    digitalne platforme = reklama
    Ne mogu deca "da razmisle" jer nemaju izgradjen kompletno taj mehanizam za razmisljanje, to se zove odrastanje. Umesto toga roditelji mogu da uticu da im objasne razliku sta je stvarno a sta nije na ekranima na kojima gledaju svet. Ako je u kuci ukljucen TV nonstop i nedajboze sa rijaliti kanalima koji UPRAVO sluze i za one odrasle da im se izbrise granica izmedju stvarnog i nestvarnog kako bi sve sto stize sa TVa uzimali kao realno. Definicija i svrha rijalitija je upravo tu. Ako stariji to ne znaju, kako deca da znaju? Ovo nije posledica aplikacija nego neumerenog buljenja u razne ekrane sa raznim sadrzajima, najcesce reklamnim. Postoji citava nauka oko toga kako i odraslima prodati nesto sto ne treba ili je stetno pa makar i glas na izborima, a kamoli zbunjenoj deci. Hocu reci ukratko, deca koja nasedaju na ove "izazove" 100% dolaze iz domacinstava iz kojih i odrasli nasedaju na TV izazove, i nemaju pojma ni mali ni veliki sta je sta sa ekrana stvarno a sta je izmisljeno, reklama ili marketing.
  • profa

    15.04.2023 07:55
    Kakav hejt na tiktok.
    "Krvavi dinar" se igra oduvek, dečaci su nestašni u tom uzrastu, to im se dopada.
    Ne verujem da ih išta može ubediti da to nije dobra zabava

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija