Šta su pokazala testiranja đaka: Zašto su učitelji položili, a nastavnici pali na ispitu?

Učenici četvrtvih razreda osnovne škole iz Srbije postigli su natprosečan rezultat u čitalačkoj pismenosti na međunarodnom PIRLS istraživanju.
Šta su pokazala testiranja đaka: Zašto su učitelji položili, a nastavnici pali na ispitu?
Foto: Pixabay
I na sličnom TIMSS testiranju đaci uzrasta 10 godina pokazali su znanje iznad međunarodnog proseka. Međutim, rezultati PISA testiranja, koje rade đaci prvog razreda srednje škole, ukazuje da su petnaestogodišnjaci u Srbiji funkcionalno nepismeni, da naučeno ne znaju da primene u praksi, piše Euronews Srbija
Stručnjaci kažu da se kroz uspeh učenika na međunarodnim testiranjima zapravo ocenjuje obrazovni sistem u Srbiji i ukazuje na njegove slabe tačke. Očigledno su te slabe tačke viši razredi osnovnog obrazovanja - od petog do osmog razreda.
 
Profesor Refik Šećibović smatra da se na taj način ocenjuje i rad učitelja i nastavnika u osnovnoj školi. Laički gledano iz ostvarenih rezultata može se zaključiti da su učitelji na međunarodnim testiranjima položili ispit, a nastavnici pali na testu.
"PIRLS istraživanje je pokazalo da naše učiteljice imaju kapacitet koji teško možete da nađete u drugim zemljama. Takođe, mi imamo tradiciju da su roditelji, kada je mlađi uzrast u pitanju, jako motivisani da se bave decom", kaže za Euronews Srbija Šećibović, koji je bio pomoćnik ministra prosvete u vladi Zorana Đinđića.
 
Navodi da su učitelji tokom školovanja pripremljeni za taj poziv, jer su na fakultetima imali psihološko-pedagoške, metodičko-didaktičke predmete.
 
Sa druge strane nastavnici nisu svi završili nastavničke fakultete, već su se mnogi pripremali u svojoj naučnoj oblasti. Dešava se da matematiku u školi predaje diplomac Mašinskog fakulteta, koji se tokom studiranja nije pripremao da uđe u učionicu i predaje.
 
Koliko je trenutno takvog kadra u školama ne postoje precizni podaci. Poslednje javno dostupne analize Ministarstva prosvete su iz 2018. godine. Tada je u osnovnim i srednjim školama u Srbiji radilo 457 "nestručnih" nastavnika matematike, 239 nastavnika fizike, 109 nastavnika informatike, 133 nastavnika nemačkog jezika i 48 nastavnika engleskog jezika. Oni jesu završili fakultete, ali ne one koji su predviđeni Pravilnikom o stepenu i vrsti obrazovanja nastavnika i stručnih saradnika u školi.
 
Potreban fleksibilniji sistem
 
"Prionuđeni smo da radimo sa ljudima koji nisu planirali da rade u prosveti i koji su spletom okolnosti došli na nastavnička mesta. Osim toga mislim da nam je program preopterećen, a posebno program od petog do osmog razreda. Tu je i jedan od naših ključnih problema, što bi mi da deca nauče sve u tom periodu", rekao je Šećibović.
 
Brojna svetska istraživanja su pokazala da uspeh učenika u školi u najvećoj meri zavisi od nastavnika. Talenat ima važnu ulogu, ali procentualno gledano to je oko 40 odsto uspeha, a ostalih 60 odsto zavisi od učitelja i nastavnika.
 
Šećibović smatra da je velika greška što nije napravljen fleksibilniji sistem osnovne škole, posebno od petog do osmog razredu.
 
"Mislim da je posle učiteljice prelaz u peti razred rigidan, težak. Važno je napraviti drugačiji sistem rada u školi. Nama organizaciono treba drugačiji sistem, više fleksibilnosti", rekao je Šećibović.
 
Izostala je, kaže, ozbiljna analiza posle međunarodnih testiranja i šta treba menjati u obrazovnom sistemu. 
 
"Bilo bi bolje da da đaci četiri dana uče u učionici, a peti dan u prorodi. Da taj dan imamo 'školu bez zidova', da ih upoznamo sa okruženjem u kom se nalaze, da u prirodi imaju matematiku, biologiju, geografiju..., ne da sede u učionici i da uče po svaku cenu svaki podatak koji objektivno danas nije potreban", navodi.
Univerzitetski profesor Aleksandar Baucal kaže da ne bi tumačio rezultate međunarodnog testiranja u odnosu na internacionalni prosek, već da Srbiju treba porediti sa Slovenijom, koja takođe učestvuje u istim međunarodnim testiranjima.
 
"Slovenija učestvuje u PISA, PIRLS testiranju. Tu možemo da vidimo da su učenici u Srbiji na kraju četvrtog razreda, kada je u pitanju čitalačka sposobnost, na sličnom nivou kao učenici u črtvrtom razredu u Sloveniji. Odatle možemo da zaključimo da naši učitelji na kraju četvrtog razreda dovedu decu do istog mesta do koga dovedu učitelji u Sloveniji. Taj deo sistema funkcioniše jednako dobro. Međutim, kada poredimo rezulate PISA testiranja, vidimo da su đaci iz slovenačkih škola godinu ili godinu i po dana ispred dece u Srbiji. Zapravo mi smo potrošili pet godina da bi naši učenici napredovali koliko slovenački za tri i po", priča Baucal.
 
Rezultati PISA testiranja govore da u predmetnoj nastavi, od petog do osmog razreda, sistem ne funkcioniše dovoljno dobro i da je tu Srbija mnogo slabija od Slovenije. 
 
"Poruka ovog istraživanja je: fokusirajte se na period od petog do osmog razreda i dajte da identifikujemo šta su mogući razlozi zašto nama u tom periodu deca mnogo sporije napreduju nego slovenačka deca", zaključio je Baucal.
  • Miletov drug

    24.05.2023 21:21
    Nekada je postojala viša pedagoška škola, dve godine je svršenim učenicima srednjih škola bilo dovoljno da savladaju znanja potrebna za rad u višim razredima osnovne a imali su i dovoljno predmeta vezanih za proces izvođenja nastave. Onda je nekome palo na pamet da je za predavanje u OŠ potreban fakultet, i to u struci. Zato sada nemamo dovoljno profesora mnogih predmeta jer je matematičarima mnogo isplatljivije da se bave nečime u IT sektoru nego da se bakću sa decom u pubertetu.
  • zgađen

    22.05.2023 07:19
    Vrte stalno istu ploču
    I posle ovakvih rezultata tzv premijerka će reći da sistem nije zakazao.
  • Banderaš

    22.05.2023 06:56
    Svi su pali na ispitu i đaci,i narod i građani i država. Ako narod ne reaguje na sav ovaj užas prema deci u školama,deci u obdaništu u Odzacima gde ih pedofil sexualno iskorišćava ,ako narod na to ne reaguje,onda nema razloga ni da postoji kao takav.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Srbija i Tuvalu ukidaju vize

Ministar spoljnih poslova Srbije Marko Đurić i premijer Tuvalua Feleti Teo potpisali su danas u Beogradu Sporazum dve vlade o ukidanju viza za nosioce običnih pasoša.