Godišnje petoro ljudi pogine u zaustavnim trakama: Kako da budete bezbedni ako stanete na auto-putu

Iz zaustavne trake na auto-putu pravo u smrt odlazi se zbog grešaka, najčešće onih koje se tiču neobeležavanja vozila ili izlaska iz automobila direktno na kolovoz.
Godišnje petoro ljudi pogine u zaustavnim trakama: Kako da budete bezbedni ako stanete na auto-putu
Foto: 021.rs
U zaustavnu traku se staje samo usled kvara vozila ili ako vozaču pozli, a ako se već to dogodi, neophodno je preduzeti sve mere bezbednosti, jer brzine na auto-putu ne ostavljaju veliku šansu za preživljavanje, piše Blic.
Podaci Komiteta za bezbednost saobraćaja pokazuju da godišnje u proseku petoro ljudi pogine u saobraćajnim nezgodama koje se događaju prilikom naletanja na vozilo koje se nalazi u zaustavnoj traci, dok su iz "Puteva Srbije" prošle godine naveli da je zbog nepropisnog korišćenja zaustavne trake život izgubilo više od 20 ljudi u poslednjih pet godina.
Poslednji slučaj, kada je u nedelju na auto-putu "Miloš Veliki" na teritoriji Lajkovca poginuo Beograđanin I. Ž. (36), a njegova četvorogodišnja ćerka teško povređena, a potom preminula od povreda u bolnici, samo je jedan u nizu događaja sa fatalnim ishodom nakon zaustavljanja na auto-putu.
 
Istraga o ovoj saobraćajnoj nesreći traje, a kako se nezvanično saznaje, za sada je pretpostavka da je nastradali Beograđanin zaustavio svoj automobil zbog ćerkine nužde. Na žalost, na njih je tada naletelo teretno vozilo.
 
Skoro punu deceniju na srpskim auto-putevima dešavaju se ovakve tragedije, a u prethodnoj na "Milošu Velikom" pre tri godine takođe na teritoriji Lajkovca, nastradao je 42-godišnji muškarac koji je stao u zaustavnu traku i izašao iz svog vozila, kada ga je kolima pokosio za sada nepoznati vozač. Godinu dana ranije, na auto-putu Beograd-Niš kod mesta Gornja Trnava, kamion je naleteo na kombi pun radnika koji se zbog kvara nalazio u zaustavnoj traci i tada su tri osobe poginule, a šest je teško povređeno.
 
Posebno "crna", po nesrećama nakon zaustavljanja u zaustavnoj traci, bila je 2017. godina. Na auto-putu Beograd-Batrovci poginula je žena u čiji je automobil udario kamion i to tako što je sa kamionske prikolice otpao deo, probio unutrašnjost i usmrtio je. Iste godine, u zaustavnoj traci na auto-putu Beograd-Niš u "golfu" su poginule 28-godišnjakinja iz Prokuplja i njena šestomesečna beba. Majka se zaustavila kako bi podojila dete, a na njen automobil je naleteo kombi. Pre toga, još dve žrtve su zabeležene na ovom auto-putu, u mestu Draževac, kada je kamion sa prikolicom naleteo na kolonu vojnih vozila u zaustavnoj traci i usmrtio dvojicu pripadnika Vojske Srbije.
 
Kada smemo da se zaustavimo u zaustavnoj traci
 
Zaustavljanje u zaustavnoj traci na auto-putu, u kojoj je zabranjeno kretanje vozila, i ponašanje nakon toga, reguliše Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima (ZOBS) od članova 102. do 105.
 
Zaustavljanje je moguće isključivo ako postoji problem sa vozilom ili vozačem, odnosno, ako vozaču pozli i ne može da nastavi put, ako postoji tehnička neispravnost vozila zbog čega ne može bezbedno ili uopšte da se kreće i treći razlog su vremenske prilike zbog kojih je nemoguće upravljati vozilom, poput izuzetno jakog pljuska, grada ili potpuno smanjene vidljivosti.
 
Kako biti bezbedan u zaustavnoj traci
 
Ako do zaustavljanja ipak dođe, kako za "Blic" priča Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, neophodno je preduzeti nekoliko koraka kako bi se izbegla nesreća, jer su brzine koje se razvijaju na auto-putu takve da daju jako malu šansu za preživljavanje u slučaju naletanja na zaustavljeno vozilo, naročito ako dođe do naletanja kamiona i autobusa.
 
"Ako je vozač već prinuđen i nema drugo rešenje osim zaustavljanja, prvo i osnovno jeste da se, ako je to fizički moguće, potpuno skloni sa asfalta na zeleni pojas ili što dalje od kolovoznih traka. Drugo, da se napusti vozilo bez obzira na vremenske uslove. Naravno, nikako iz vozila ne izlaziti na stranu gde su kolovozne trake, već uvek kontra", kaže Okanović.
 
Ukoliko je pak nemoguće fizički se skloniti sa auto-puta, nastavlja sagovornik Blica, potrebno je stati iza svog vozila gledano u smeru kretanja, ali opet ne preblizu, "jer onda automobil ne predstavlja fizičku zaštitu", već 30-40 metara dalje.
 
Uz to, kako je predvideo i ZOBS, svoje zaustavljeno vozilo potrebno je propisno obeležiti - da sva četiri pokazivača pravca budu uključena, fluorescentni prsluci na vozaču i putnicima, a trougao najmanje 100 metara od vozila.
Zašto trougao najmanje 100 metara od vozila
 
"Zašto najmanje 100 metara? Zato što vozilo koje se kreće 130 kilometara na čas, što je dozvoljena brzina na auto-putu, pređe za jednu sekundu 36 metara. To dalje znači da ako vozilo naleti na trougao koji se nalazi na 100 metara, treba mu manje od tri sekunde do udara u zaustavljeni automobil. Te tri sekunde ipak daju neko vreme onome ko je izašao iz vozila, a stoji 30-40 metara dalje od njega, da se dodatno ukloni, a samom vozaču na auto-putu da preduzme nešto da izbegne naletanje na vozilo u zaustavnoj traci", objašnjava Okanović.
 
On naglašava da je suština u tome da se zaustavna traka na auto-putu koristi samo u navedenim izuzetnim slučajevima, te da ona nije parking gde se staje da bi se telefoniralo ili se noge protegle. Kako kaže, auto-putevi jesu najbezbedniji putevi, ali se greške na njima najskuplje plaćaju.
 
"Na žalost, do pogibija ne dolazi samo zbog zaustavljanja u zaustavnoj traci. Veliki problem je i kada dođe do sudara, kada vozači stanu i ponašaju se kao da se nalaze u Knez Mihailovoj. Stoje između dva automobila, svaki gleda svoj branik, niti su obeležili vozila i stavili trouglove i samo bude pitanje trenutka kada će neko da naleti i pokosi ih", upozorava Okanović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Nikola

    31.05.2023 13:05
    @Nomad
    Zaustavna traka služi i za zaustavljanje u slučaju iznenadne nesposobnosti vozača za upravljanje vozilom. To piše u članu 7. Zakona (https://www.abs.gov.rs/admin/upload/documents/20171219115834-zakon20o20bezbednosti20saobracaja20na20putevima.pdf).
    Da li vozač koji iznenada nije sposoban za vožnju može brzo da izađe i postavi trougao? I da pređe odbojnu ogradu?

    Ja zato prelazim u preticajnu (naravno, ako neko već nije krenuo u preticanje) čim vidim vozilo zaustavljeno u zaustavnoj traci. Tako se spasava potencijalne nesreće i pitanje i onaj ko vozi i onaj ko je zaustavljen u zaustavnoj traci.
  • Nikola

    31.05.2023 11:39
    @komsa sa prvog
    Za odmorišta ste u pravu. A benzinska pumpa je jedna jedina, pre isključenja u Preljini kod Čačka. Kad se krene iz Novog Sada, od Stare Pazove do Čačka (Preljine) nema nijedna pumpe (164 km). U suprotnom smeru ne postoji nijedna pumpa, prva pumpa je tek na obilaznici oko Beograda između Surčina i Dobanovaca.
  • Nomad

    31.05.2023 11:29
    Vidim ljudi pišu napamet...
    1. Zaustavna traka ne služi da stajete da se odmorite, telefonirate i slično. Zaustavna traka služi da tu ostavite vozilu u slučaju kvara. Zaustavljeno vozilo morate da obeležite na propisan način trouglom, a putnici moraju da izađu i pređu sa druge strane zaštitne ograde.
    2. Na autoputu A2 "Miloš Veliki" imate odmorišta sa plastičnim TOI-TOI toaletima(užasni su). Odmorišta ima čini mi se 3 na toj deonici.
    3. Kamion u zaustavnoj traci - ne bi bilo prvi put da je vozač početnik, pa ne zna gde mu je desni deo kamiona, tj. koliko je u svojoj traci a koliko van nje. Ili još gore da vozi laktovima oslonjen o volan, a rukama da čačka telefon.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija