Građani u Srbiji neinformisani o elektronskim uslugama u zdravstvu

Svaki drugi građanin Srbije zadovoljan je kvalitetom usluga u državnim zdravstvenim ustanovama.
Građani u Srbiji neinformisani o elektronskim uslugama u zdravstvu
Foto: Pixabay
Kao glavne probleme ističu lošu organizaciju, nedostatak kadrova i nedovoljnu motivisanost zdravstvenih radnika, pokazalo je novo NALED-ovo istraživanje zadovoljstva građana i lekara javnim zdravstvenim sistemom.
Svaki drugi ispitanik nema problem da zakaže pregled i da kod lekara stigne za najviše mesec dana. Međutim, 37 odsto pacijenata, u poslednje tri godine nije došlo na red za intervenciju, jer im je usluga bila hitno potrebna i nisu mogli da čekaju ili termina uopšte nije bilo. 
Zdravstveni radnici pak kao najveće probleme prepoznaju preopterećenost osoblja i niske plate, kao i previše papirologije koja utiče na efikasnost.
 
"Mi kao sindikat, država, naši pacijenti, mi smo u stvari svi na istoj strani. I ja nekako imam potrebu da apelujem i na Ministarstvo zdravlja da kroz jedan ozbiljan socijalni dijalog, iznesemo najbolja rešenja koja bi bila i u duhu Hipokratove zakletve i u korist naših pacijenata, što je zapravo suština našeg posla", kaže Jelena Dobrić, v.d. predsednika Sindikata lekara i farmaceuta Srbije.
 
Doktori posvete i do 40 odsto radnog vremena medicinskoj dokumentaciji, koja se pretežno vodi na papiru. Od digitalizacije očekuju da dobiju jedinstveni eKarton pacijenta sa istorijom bolesti i povezanost ustanova na sva tri nivoa zdravstvene zaštite radi efikasnijeg protoka informacija.
 
"Ono što se meni, u ovom trenutku, u tom vođenju elektronske dokmentacije ne dopada, jeste nedovoljna zaštićenost podataka. Vi svi znate da su podaci o zdravstvenom stanju svakog pacijenta najosetljiviji podaci i to mora biti apsolutno zaštićeno", rekla je ministarka zdravlja Danica Grujičić, ministarka zdravlja.
 
Odliv zdravstvenog kadra
 
Podaci pokazuju i da 45 odsto lekara navodi da u narednih pet godina planira da ostane da radi isključivo u državnom sektoru, svaki deseti odlazak u inostranstvo u narednih pet godina, dok bi četvrtina radila paralelno i u privatnoj praksi.
 
"Odliv kadra traje već nekoliko godina i sestrinskog i doktorskog kadra. Vi imate već generaije koje na četvrtoj godini Medicinskog fakulteta počinju da uče nemački jezik i po završetku fakulteta i obaveznog lekarskog staža, odlaze. Takođe, iskusni lekari specijalisti, zbog većih zarada odlaze u zemlje kao što su Kuvajt, Saudijska Arabija, Bahrein, Katar ili u Skandinaviju i to je ozbiljna pretnja za naš zdravstveni sistem", navela je dr Ivana Petrović, medicinski direktor Acibadem Bel Medic.
 
Dodaje da je prosečna starost stanovnika Srbije preko 40 godina, a to znači da su građani sve stariji, sve bolesniji, odnosno sve više će im trebati zdravstvena pomoć.
"Plašim se da ćemo doći u situaciju da nema dovoljno doktora koji nas leče", navela je ona.
 
Istraživanje je pokazalo da su građani neinformisani o elektronskim uslugama u zdravstvu. Servise kao što su eZdravlje i Moj RFZO koristilo je manje od petine, a najzadovoljniji su uslugom eRecept.  
 
Šmigić: Da i privatnici mogu da otvore bolovanje
 
Isidora Šmigić iz NALED-a kaže da ih je iznenadio podatak da tek svaki deseti lekar planira da ide u inostranstvo, i da je to manje od broja koji se pominje u javnosti.
 
Ona je navela da su prioriteti NALED-a u narednom periodu vođenje eKartona, da lekari na sva tri nivoa zdravstvene zaštite (domovi zdravlja, bolnice, klinički centri) imaju pristup podacima o pacijentima.
"Važno je i da lekari specijalisti imaju relevantne podatke o pacijentu. To je trenutno omogućeno samo za lekare opšte prakse. Potrebno je povezati sve te ustanove", rekla je ona za Euronews Srbija.
 
Dodaje da je predlog NALED-a da se omogući i lekarima u privatnim zdravstvenim ustanovama da otvaraju bolovanje za pacijente i da se uvede usluga eBolovanje što će poštedeti pacijente da moraju fizički da idu po doznake kako bi otvorili bolovanje.
 
"Važno je da se u potpunosti uvede eUput tako da građani mogu da budu upućeno od lekara specijaliste na dalje lečenje, a ne da se vraćaju kod izabranog lekara", pojasnila je Šmigić.
 
Smatra da je potrebno da se eRecept proširi na sve grupe lekova, za sada ga koriste samo državne zdravstvene ustanove i to za lekove sa pozitivne liste lekova.
 
Dodaje da je ministarka zdravlja ocenila rezultate istraživanja NALED-a kao objektivne, te da su istakli da će prioritet resornog ministarstva biti bolja organizacija rada u zdravstvenim ustanovama, manje gubljenje vremena na papirologiju, veće plate zaposlenih i nabavka nove opreme.
  • Xxxxx

    27.06.2023 07:41
    Svaki drugi zadovoljan ne razumem sta je pisac hteo da kaze?Operisana sam danas tacno sedam dana zovem da zakazem kontrolu za mesec dana kako je dr rekao kazu prvi termin na uputu ide u novembru e sad ako imas 76000 da platim plati ako ne umri.Kaoadole sestrama i doktorima po bolnicama,cast izuzecima u obicnim ambulantama a ostalima smanjiti platu zbog ljubaznosti i privrženosti poslu,svaka im čast za zakletvu.
  • 55

    26.06.2023 06:42
    Zdravstvo
    Kakvi su ovo podaci. Svaki drugi građanin je zadovoljan uslugama lekara. Pa zadovoljni su oni koji neidu kod lekara. Kakva je to usluga ako moraš da zakažeš pregled i čekaš po sat i više na pregled. A o ostalom da se i ne govori.
  • žba

    26.06.2023 00:04
    neupućeni
    su doktori. Za portal eZdravlje je navodno potreban PIN koji dodeljuje korisniku naloga njegov izabrani lekar. Osim što moj izabrani lekar tvrdi da ona ne zna ni za kakav PIN i da portal eZdravlje ne radi. Ista dr tvrdi da ja ne smem imati uvid u svoj sopstveni e karton jer u njega sme imati uvid samo doktor. Iako i spremačica Doma zdravlja uđe u karton čim otkuca moje ime i datum rođenja.
    Takvi doktori nas leče. Teško nama.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija