Malo-malo pa se automobil zapali u vožnji: Koji su mogući uzroci?

Dogodi se na putevima, naročito vrelih letnjih dana, da se automobil tokom vožnje zapali.
Malo-malo pa se automobil zapali u vožnji: Koji su mogući uzroci?
Foto: Pixabay (ilustracija)
A šta može da bude uzrok tome da se automobil zapali? 
U Crnoj Gori su se prošlog leta, na novootvorenom auto-putu "Princeza Ksenija" između Podgorice i Kolašina, u nekoliko dana zapalila četiri automobila. Govorilo se da je uzrok učestalom gorenju vozila sam auto-put, na kojem se inače 40 kilometara vozi uzbrdo.
Ubrzo su upućeni objasnili da su mahom goreli francuski automobili kojima je boljka partikularni filter za izduvne gasove koji se pri velikoj vrućini začepi.
 
Milun Vesnić iz Užica, najtrofejniji automobilista stare Jugoslavije koji se danas bavi automehanikom, kaže da partikularne filtere imaju svi automobili i problemi koje izazivaju nisu ekskluzivitet samo "francuza" nego i svih dizelaša starije proizvodnje.
 
"Kompjuter motora na svakih dve-tri hiljade kilometara uključi regeneraciju - čišćenje filtera specijalnom tečnošću čime digne temperaturu na 700 stepeni. Ukoliko se brzo ide uzbrdicom u toj situaciji, filter se začepi i dolazi do pregrevanja celog motornog prostora i zapaljenja. Ovo se najčešće dešava ako su temperature 37 stepeni i iznad", objašnjava za Blic.
 
Rajko Aćimović, autoelektričar iz Užica, kaže da na dizelašima postoji još jedan uzročnik požara, a to je curenje nafte na dizne motora. Kod benzinaca, priča on, mnogo je više uzročnika zapaljenja vozila.
 
"Jedan je predimenzionisana snaga osigurača. Zatim, ako je osigurač slabijeg kvaliteta i ne može da pregori. Požar u benzincu može da izbije i zbog naknadno i loše nameštenog filtera goriva u motorni prostor. Dalje, ako na plus klemi ne postoji zaštita, može doći do požara prilikom kontakta nje i haube. Požar može izazvati i kratak spoj kabla koji od plus kleme vodi do anlasera sa šasijom", nabraja Aćimović.
 
Najpouzdaniji način da se izbegne požar na automobilu je, priča sagovornik "Blica", redovno održavanje, a poželjno je da svaki vozač ima protivpožarni aparat i da ga drži kraj sebe, po mogućstvu ispod sedišta kako bi mu bio pri ruci.
 
"Ako je aparat u prtljažniku, vozač će izgubiti dosta vremena dok ga izvadi i aktivira. Prilikom gašenja ne treba naglo otvarati haubu jer postoji opasnost da se vatra razbukti u dodiru sa kiseonikom. Najbolje je malo podići haubu i naprskati pp aparatom", savetuje ovaj autoelektričar.
 
Ni najpedantnije održavanje automobila, priča dalje Milun Vesnić, nije sigurna preventiva od požara ako u garaži u kojoj stoji vozilo ima miševa.
"Miš ume da se zavuče u nepristupačne delove motornog prostora i pregrize kablove čime napravi kratak spoj. Ili da se zavuče pod zupčasti kaiš koji prilikom paljenja poskoči i napravi lom u motoru. Iz ovog razloga je poželjno da se garaža zaštiti od miševa", govori nekadašnji automobilista.
 
Neredovno održavanje plinskih instalacija, dodaje on, takođe može da bude uzrok požara. Kod starijih automobila, bez obzira da li imaju plin, dešava se da vremenom korodiraju instalacije čime dolazi do lošeg kontakta, zagrevanja i požara. Čim vozač oseti miris paljevine, savetuje on, odmah treba da ode kod autoelektričara.
 
"Ako nemaš protivpožarni aparat u vozilu, nemoćan si ako se zapali. U tom slučaju jedino možeš da se pouzdaš u druge vozače da ti priskoče u pomoć PP aparatima. Kada nema načina da se ugasi vatra, treba što pre iz vozila izneti najneophodnije stvari i udaljiti se dok plamen nije zahvatio rezervoar za gorivo", kaže Vesnić.
  • Vazd

    26.06.2023 10:35
    Tibi
    Ne cisti se filter sa "posebnom tecnoscu" nego dizel gorivom, kod malo starijih to se radi (nalivanjem) preko dizni u klipove, gde visak dizela stigne do filtera u auspuhu i tu sagoreva sa cvrstim cesticama, a kod novijih vozila postoji posebna dizna kod filtera, koja direkt "sipa" gorivo na filter i imamo instant ciscenje.
    Takodje, ne dolazi do zacepljenja kod VECIH brzina, bas naprotiv, odgovara veca brzina, ali ne odgovara teranje uzbrdo pri punom gasu vozilo u 5./6. brzini, gde se auto muci na 1500-2000 obrtaja i ne moze brze, a ti mu dajes opterecenje sa gasom, u tom trenutku on sipa dizel na dp filter, a nema dovoljno obrtaja da napravi ciscenje, visak nesagorelog goriva ostaje u auspuhu i voala, imamo Pezoa/Renoa starog 20 godina koji se zapalio :(
    Treba uvek imati PP aparat u autu, a jos nesto dodati sa ekonomske strane, sva vozila koja su se zapalila su bila starija od 15 godina i vredela do max 2000€, tako da ima i tog momenta...
  • Perovic Adnan

    26.06.2023 10:19
    Nista drugo nego krivicna odgovornost vlasnika koji ne odrzava vozilo, ne zamenjuje 20 i 30 godina stare gumene i ostale cevi da o ulju u kocnicama koje stoji 30 godina i vise nikad nije zamenio. Napuknuti rezervoari i razne gume oko istih. Majstori koji koriste izolir traku u predelu motora koja se ne od vrucine sunca nego motora odvija i odlepi i napravi kratki spoj. Kineski uredjaji alarmi sa jadnim li ion baterijama koje se na prvom suncu naduvaju. Ogledala sa ekranima su izlozena direktnom suncu i ta baterija se naduva i eksplodira i zapali sama od sebe.
  • Zebra

    26.06.2023 10:11
    A za početak da nam PP S2 bude neophodan svima u autu? Da policija proverava i kažnjava. Da ako ne staneš da ugasiš požar da budeš kažnjen? Možda pomognemo nekome…

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija