SMS poruka ili sirena: Da li će Srbija uvesti rano upozoravanje u vanrednim situacijama?

Poplave i vremenske nepogode koje su pogodile delove Srbije, osim velike štete za sobom ostavljaju i važno pitanje neophodnosti uvođenja funkcionalnog i pouzdanog sistema ranog upozoravanja.
SMS poruka ili sirena: Da li će Srbija uvesti rano upozoravanje u vanrednim situacijama?
Foto: FoNet/AP
Stručnjaci ističu da je javnost najviše sposobna da se zaštiti od posledica vanrednih situacija ukoliko je informisana da postoji opasnost, a zatim i edukovana o tome šta može da preduzme da umanji rizike.
Mnoge zemlje u svetu već koriste ovakve sisteme u cilju zaštite svojih građana od prirodnih katastrofa, ali i drugih oblika opasnosti, pri čemu su se pokazali kao prilično korisni, a poslednja u nizu koja je sprovela testiranje sistema za rano upozoravanje je Hrvatska. Na primer, upozorenja mogu stizati preko SMS poruke, u kojoj uz objašnjenje o vrsti opasnosti, stoje i uputstva i mere koje je neophodno preduzeti, piše Euronews Srbija. 
Ministar unutrašnjih poslova Bratislav Gašić nedavno je izjavio da će implementacija nacionalnog sistema 112 u Srbiji početi 1. jula. Rekao je da će ovo policiji, vatrogascima-spasiocima i hitnim medicinskim službama omogućiti efikasnije reagovanje u hitnim i vanrednim situacijama. Međutim, to se još nije dogodilo.
 
Nacionalni sistem 112 deo je Službe 112 koja je već definisana Zakonom o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama iz 2018. godine, a čiji je zadatak rano upozoravanje, obaveštavanje i uzbunjivanje građana i nadležnih organa. Dakle, u Srbiji već godinama postoje zakonski okviri i strategije kojima je ovakav sistem već predviđen, pa se postavlja pitanje zašto nije u upotrebi?
 
Nedostatak sistema ranog upozoravanja na opasnost - veliki rizik
 
Pravovremeno obaveštavanje građana o potencijalnim opasnostima je preduslov efikasnosti svih mera zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, ističe za Euronews Srbija profesor na Fakultetu za bezbednost Vladimir M. Cvetković.
 
"Ukoliko građani nisu blagovremeno obavešteni, nemoguće je uspešno preduzeti sve mere zaštite i spasavanja u takvim situacijama", poručio je.
 
Dodaje da svaki građanin ima pravo i obavezu da bude obavešten o potencijalnim rizicima koji postoje na područjima u kojima žive ili rade, zbog čega treba omogućiti pristup takvim informacijama.  
 
Na pitanje koliko rizikujemo time što ovaj sistem kod nas još uvek nije u upotrebi, Cvetković odgovara da je "rizik ogroman", imajući u vidu sve direktne, ali i indirektne posledice koje katastrofe imaju po ljude i njihovu imovinu. 
 
Cvetković ističe da je pravovremeno obaveštavanje od presudnog značaja, pošto bi time mogli da se izbegnu najgori mogući scenariji ugrožovanja bezbednosti naših građana. Mada, dodaje i kako efikasno reagovanje u velikoj meri zavisi od stepena razvijenosti informacionih sistema koji se koriste pri upravljanju u ovakvim situacijama.
 
Kako kaže, iako je u pomenutom Zakonu o smanjenju rizika od katastrofa iz 2018. godine i Nacionalnom strategijom iz 2011. godine to predviđeno, u Srbiji se još ne koristi jedinstven broj koji bi građani mogli da pozovu u hitnim slučajevima.
 
Trenutno, svaka od hitnih službi ima svoj broj i dispečerski centar (192 - policija, 193 - vatrogasci, 194 - hitna pomoć), čija je koordinacija smatra Cvetković, nedovoljno efikasna. 
 
"Takođe, sistem identifikacije i lociranja pozivaoca nije funkcionalan - što otežava brzo reagovanje hitnih službi, a nije dobro razvijena ni baza podataka za praćenje svih opasnosti, vanrednih situacija i katastrofa", navodi Cvetković. 
 
 
Neke od ovih problema moguće je rešiti univerzalnim sistemom "Broj 112 za hitne pozive", koji bi, smatra Cvetković, trebalo da "omogući koordinisanu, brzu i efikasnu intervenciju i pomoć u vanrednim događajima, situacijama i katastrofama". 
 
Takođe, u Zakonu o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju u vanrednim situacijama navodi se da ispravne sirene treba da ima svaka lokalna samouprava, kako bi mogle da se oglašavaju po potrebi. 
 
"U vanrednim situacijama, po pravilu bi trebalo koristiti sistem upozorenja putem sirena i paralelno sa tim potrebno je poslati poruke svim građanima. Svakako, u ozbiljnijim vanrednim situacijama postavlja se pitanje da li će funkcionisati mreže mobilnih operatera imajući u vidu da neće imati električne energije", dodaje on. 
Međutim, Cvetković skreće pažnju na to da su sirene u Srbiji postavljene pre skoro 50 godina, ali da je njihova "funkcionalnost u velikoj meri upitna".
 
Dodaje i da Akcioni plan kojim je trebalo da budu definisane konkretne mere i aktivnosti koje će se preduzeti radi obezbeđenja uslova da se ciljevi prethodne Strategije realizuju, nije bio donet. 
 
Ceo tekst Euronews Srbija čitajte OVDE.
  • ja ja

    09.07.2023 10:02
    Ovo bi tako bilo jednostavno uraditi !
    Pa SVAKI telefon poseudje obavestenja za nepogode itd, i samo treba ukljuciti ,a ostalo je na drzavi da napravi nesto, dakle sistem za tako nesto u telefonima VEC POSTOJI, a na drzavi je da resi obavestenja za sta kada i kako! Al Srbija ...
  • Nazer

    09.07.2023 09:12
    Pre sedam godina bili smo u Finix, država Arizona. Odjedanput čujemo neki zvuk i ne kontamo šta zvrnda. Ubrzo ukapiramo da zvuk dolazi sa mobilnih telefona, svako od nas je dobio poruku da nailazi vremenska nepogoda, crveni alarm. Poruka nije bila SMS nego ti se prikaže preko celog ekrana, nema šanse da je ne vidiš i to čudo zvrnda dok ne pogledaš u mobilni i ne isključiš ga. Bilo bi dobro imati ovakav sistem ali i integrisati ga regionalno.
  • Baba

    09.07.2023 08:27
    Non stop
    Pa u Srbiji je vec 12 godina katastrofa i opasnost po gradjane, sirene bi neprestano trebalo da zavijaju... a upozorenje putem SMS-a je narocito korisno u velikom delu drzave gde nema signala i gde ljudi, narocito stariji, ne korrste mobilne telefone. Al treba uvesti taj sistem, uvodjenje dati nekom bratu, kumu... i nema veze sto nece funkcionisat, samo da bude placeno, po tajnom ugovoru, bez tendera, normalno.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija