021 otkriva: Šta piše u smernicama za nastavnike - nakon bojnog pokliča slede "deca cveća"

Smernice koje je Ministarstvo prosvete uputilo školama za organizaciju rada u narednoj školskoj godini trebalo bi da pomognu da se nastava nastavi nakon majskih tragedija.
021 otkriva: Šta piše u smernicama za nastavnike - nakon bojnog pokliča slede "deca cveća"
Foto: 021.rs

Kako se navodi u Smernicama u koje je 021.rs imao uvid, cilj je razvoj pozitivnih ljudskih vrednosti kod učenika, kao i unapređivanje odnosa zasnovanih na međusobnom poštovanju, saradnji i solidarnosti, uz uvažavanje različitosti.

Podsećamo da su i početkom prošle školske godine škole dobile jedno uputstvo i to za obeležavanje Dana srpskog jedinstva, slobode i nacionalne zastave, koji se obeležava 15. septembra.
 
Škole su tada dobile i tekst koji treba da se čita deci u kojem se navodi da je "srpska trobojka našim precima bila veća i važnija i preča od života".
 
Tekst se završava povicima "Neka živi srpsko jedinstvo, naša sloboda i naša crveno-plavo-bela trobojka! Neka živi srpski narod gde god živeo! Živela Srbija".
Na početku ove školske godine, jedna od obaveza nastavnika biće da prvog nastavnog rada organizuju, kroz razgovor sa učenicima, upoznavanje sa planom rada. Škole će, u ovu svrhu, organizovati zajedničke razgovore sa "svim akterima školskog života".
 
Nastava u drugoj nedelji se organizuje tematski, što znači da se mogu realizovati radionice i druge aktivnosti usmerene na negovanje vrednosti međusobnog poštovanja, saradnje i solidarnosti. Ovo podrazumeva interaktivne metode rada i međupredmetno povezivanje i to bez ograničenja trajanja časova pojedinih predmeta. Škole imaju autonomiju da same osmisle radionice, a Ministarstvo predlaže teme poput: Ja volim i poštujem sebe i druge; Šta mogu da učinim za tebe; U tuđim cipelama; Magična moć reči, Dani demokratske kulture...
 
Preporučuje se da se i na časovima odeljenskog starešine razgovara o sadržajima vezanim za razvoj empatije, saradnje i solidarnosti. 
 
Treća školska nedelja, od 11. do 15. septembra, uključivaće procenjivanje u okviru predmetne nastave, na osnovu čega se planira realizacija obrazovno-vaspitnog rada u skladu sa postignućima učenika. Takođe, stručni saradnici će se oslanjati na rezultate ove procene kako bi identifikovali učenike kojima će biti potrebna posebna podrška i kako bi se, u saradnji sa nastavnicima, ta podrška dalje planirala.
 
Godišnjim planom neophodno je predvideti samovrednovanje rada u oblastima kvaliteta. 
 
Za učenike petog razreda, neophodno je organizovati i realizovati procenu adaptacije na novu sredinu i, na osnovu toga, planirati mere podrške.
 
Osim uobičajenih slobodnih nastavnih aktivnosti, potrebno je posebno predstaviti dve nove aktivnosti, Vrline i vrednosti kao životni kompas I i II
 
Do kraja prvog polugodišta, potrebno je jasno istaći viziju razvoja škole i, na osnovu nje, definisati moto škole. "Identitet škole" zajedno određuju nastavnici, zaposleni, učenici i roditelji. Nakon što bude utvrđen, identitet treba da bude promovisan putem društvenih mreža, internet stranice, školskih panoa, i slično. 
 
U Smernicama se ističe važnost motivacije učenika u nastavnom procesu. 
 
"Važno je da učenici osete zadovoljstvo zbog dobro urađenog zadatka, zbog uključenosti u proces učenja, saradnje sa nastavnicima i vršnjacima. Određena doza takmičarskog duha na času može da bude korisna, ali je važno da ne preraste u rivalitet. Visoko kompetitivna sredina za učenje podiže anksioznost i utiče na to da se već nesigurni učenici dodatno povuku, što negativno utiče na njihovu motivaciju, a i usporava dinamiku celog odeljenja. Učenicima treba da bude jasno da se od njih očekuje da budu uspešni, ne zato što moraju da budu uspešni, već zato što škola i njihovi nastavnici veruju da oni to mogu", piše u ovom dokumentu. 
 
Posebno se ističu Program zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja i Program sprečavanja diskriminacije i rizičnih ponašanja. Trebalo bi da se analiziraju stanje bezbednosti, rizičnih ponašanja, kao i specifične situacije nasilja. 
 
Takođe, preporučeno je da škole promovišu i organizuju, zajedno sa roditeljima i učenicima, humanitarne akcije
Primer tematskog dana
 
Uz Smernice, školama je poslat i model tematskog dana u kom su navedeni primeri kako bi određene teme mogle da se obrade na različitim predmetima.
 
Kao primer, odabrana je tema "U carstvu drugarstva".
 
Na časovima srpskog jezika bi, prema primeru Ministarstva, bila rađena govorna vežba "Dobro došli u naše carstvo drugarstva", dok bi na likovnom bili rađeni crteži iskustava u školi, a na muzičkom bi se slušala pesma "U svetu postoji jedno carstvo".
 
Tokom ovih radionica, nastavnici imaju obavezu da podstiču i vode razgovore o drugarstvu i novim poznanstvima, organizuju igru i druge aktivnosti, razgovaraju o ostvarenim rezultatima i daju pohvale učenicima na učešću. 
 
Na kraju dana učenici bi trebalo da budu u stanju da kažu nekoliko rečenica o prvom danu u školi, iznesu svoje mišljenje o drugarstvu, predstave sebe na papiru, doprinese izradi panoa na temu "Naše odeljenje - naše carstvo" i iznesu utisak o slušanoj pesmi. 
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Kosta

    21.08.2023 13:37
    Strajk 1.septembra
    Ministarstvo svoje obaveze prebacuje na prosvetare. Nije posao profesora da prica o bezbednosti vec je to obaveza ministarstva da obezbedi bezbednost u skolama da ugradi k vrata i. t. Da ministarka obezbedi pare za plate iznad proseka a ne da ponavlja kao predhodni para nema
  • Tozo

    19.08.2023 22:03
    Ako može da se na istoriji peva "Samo da rata ne bude" a za više razrede "Kao g*vna kroz kanalizaciju plivaju komunisti kroz privatizaciju".
  • Vasa

    19.08.2023 20:40
    Svašta
    Trla baba lan da joj prođe dan.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija