Srbija je dobila novi zakon o saobraćaju, a uskoro će i novu strategiju: Šta ona predviđa?

Izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja počele su nedavno da se primenjuju, a uskoro nas očekuje još jedna novost.
Srbija je dobila novi zakon o saobraćaju, a uskoro će i novu strategiju: Šta ona predviđa?
Foto: 021.rs
Naime, kako saznaje sajt Polovni automobili, očekuje nas usvajanje nove Nacionalne strategije od 2023. do 2030. godine.
Možda prosečnom vlasniku automobila, koji iz nedelje u nedelju prati cene goriva i muči muku sa održavanjem svog ljubimca u ovom trenutku nisu preterano bliska dugoročna planiranja države.
Ipak, ovaj dokument predviđa zaista neke ambiciozne i lepe ciljeve. Zamislite da za sedam godina nemamo ni jedno dete stradalo u saobraćaju, a da je broj žrtava prepolovljen. Ili da nam 75 odsto svih puteva u zemlji bude po najsavremenijim standardima?
 
Sajt Polovni automobili navodi da ova strategija može biti potpuni zaokret države po pitanju bezbednosti saobraćaja ili samo još jedan spisak lepih želja.
 
"Zašto ovo kažemo? Prosto je, Srbija već godinama ima Strategiju bezbednosti saobraćaja, koja je prethodnih godina manje-više bila 'mrtvo slovo na papiru'", navodi ovaj portal specijalizovan za automobile.
 
Dodaju da to pokazuju i podaci. 
 
Naime, na međunarodnoj konferenciji "Vizija 0 za Balkan" koja je održana ranije ove godine u Beogradu, dr Krsto Lipovac, profesor na Saobraćajnom fakultetu naveo je da je u periodu od pet godina 730 ljudi više izgubilo život u saobraćajnim nezgodama nego što je bilo planirano dosadašnjom strategijom, dok je čak 5.000 više ljudi povređeno.
 
"Novom strategijom Srbija je zacrtala da bude među 10 najuspešnijih evropskih zemalja kada je reč o bezbednosti saobraćaja. Ali, ako bismo u ovom momentu poredili javni rizik stradanja u Srbiji i EU dobijamo podatak da se mi danas nalazimo gde je Evropska unija bila pre 15 godina. Suviše smo vremena bacili, moramo da budemo brži", upozorio je profesor Lipovac.
 
Šta su još ciljevi, osim da budemo među najuspešnijim evropskim državama? Pre svega smanjenje broja žrtava na putevima. Kako bi se pratili svi podaci i merio uspeh, za repernu godinu uzeta je 2019. godina pred početak pandemije.
 
Gledano kroz brojeve, cilj naše države jeste da se do 2030. godine prepolovi broj žrtava na putevima, odnosno da se sačuva minimum 1.314 života. Takođe, ideja je da u narednih sedam godina sačuvamo 68 dece, odnosno da dostignemo tu viziju 0, kojoj bi se svi radovali.
 
Ostali veliki ciljevi koje će naša država pokušati da dostigne jesu raspoređeni po stubovima bezbednosti saobraćaja. 
 
Ono što je važno za obične vozače jeste najava da ćemo imati bezbednije puteve, odnosno da nova Strategija predviđa da se 75 odsto ukupnog saobraćaja u našoj zemlji obavlja na auto-putevima, urađenim po savremenim standardima, te da će se raditi na ispravljanju grešaka puta na mestima gde je uticajni faktor za nastanak saobraćajnih nezgoda, pišu Polovni automobili.
 
U Agenciji za bezbednost saobraćaja, koja je nosilac celog ovog projekta, najavljuju i podmlađivanje našeg voznog parka. Podsetimo, po ovom parametru Srbija je na dnu evropske lestvice, a naši automobili su u proseku stari čak 17,3 godine.
Do kraja 2030. godine prosečna starost bi trebalo da se spusti na 14 godina. Jedan od modela kako će se ovaj problem rešavati jeste program subvencija za kupovinu polovnih automobila sa Euro 6 motorom uz reciklažu starih dizelaša. Prijave za ovaj program trebalo bi da počnu narednih meseci. Očekuje se da na ovaj način sa ulica bude sklonjeno oko 140.000 vozila sa motorima Euro 1, Euro 2 i Euro 3.
 
I na kraju, do 2030. godine možemo očekivati formiranje jedinstvenog broja za pozive hitnim službama, sa ciljem da se maksimalno ubrza pružanje nege povređenima u saobraćajnim nezgodama. Podaci pokazuju da polovina stradalih u nezgodama život izgubi ili tokom transporta u bolnicu ili tokom prvih 30 minuta koliko se statistički prate ti podaci. Nadležni žele da kreiraju sistem, gde će se vreme intervencije hitnih službi u značajnoj meri skratiti.
 
Već je napravljen akcioni plan do 2025. godine koji obuhvata veliki broj aktivnosti. U ove svrhe biće izdvojeno 83 miliona evra iz državnog budžeta.
  • Aleksa

    27.09.2023 18:52
    Pustite vi bajke o strategiji
    Nego vi meni recite, kada će zakon da reši kružni tok kako treba i kada će da se ukine nonsens da posle 20 punih godina u saobraćaju sa B kategorijom i skoro 40 navršenih godina, moram da imam 2 godine probnu dozvolu za A kategoriju?
    Posle se vi igrajte svojih bajki o strategijama, novim polovnim kolima i letećim autobusima koji jezde po modernim putevima
  • Serpiko

    27.09.2023 15:50
    "Novom strategijom Srbija je zacrtala da bude među 10 najuspešnijih evropskih zemalja kada je reč o bezbednosti saobraćaja"
    AHAHAHAHA pa koga vi bre zamajavate, sram vas bilo po hiljaditi put???!!!
    Vasi clanovi voze pijani, ubijaju ljude po ulici i nose nanogicu za to!
    Kome vi, bre, pricate bajke o 2030.?!
    Korupcija i kriminal nikad visi u ovoj zemlji, vasi clanovi se vise ni ne kriju kad kradu, i vi nama prosipate floskule o bezbednosti eeej??!!
    Nikad vise bitangi na ulicama a i u vladi!
    Ma more, mrssss!
  • Milan NS

    27.09.2023 14:40
    Samo uzimaj
    pare od EU za raznorazne projekte i studije

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija