Kako je Janković za
N1 rekla, neophodno je pooštravanje zakona u toj oblasti.
N1 podseća da je od početka godine 11 dece poginulo u saobraćaju.
Nikolina Janković (13) preminula je posle saobraćajne nesreće na pešačkom prelazu u Kragujevcu prošlog decembra. Vozač se nije zaustavio da joj pomogne. Osuđen je na osam godina zatvora.
Njeni roditelji su posle nesreće organizovali proteste, onlajn peticiju i osnovali Udruženje roditelja dece stradalih u saobraćaju, kako bi od države tražili pooštravanje kaznene politike u saobraćaju. I pored obećanja, država, kažu, još nije reagovala.
Vera Janković je navela da je nju i njenu porodicu država "izdala" na više nivoa.
"Prvo, ako krenemo od krivičnih postupaka, oštećena porodica koja je izgubila dete ili drugog člana porodice ima poprilično ograničena prava. Tako je definisan naš zakon. Svi dokazi, ako su nejasni, se interpretiraju u korist okrivljenog. Time se vode saobraćajni veštaci, tako da je to veliki prostor za manevrisanje, a mi nemamo prava na žalbu. Recimo, Nikolinin ubica je osuđen na osam godina, a praktično na sedam za nesreću, i godinu dana za nepružanje pomoći", kaže Vera Janković.
Prema njenim rečima, nakon medijske posvećenosti nesrećama u kojima stradaju pešaci, desio se mali pomak u pravosuđu, tako da su se desile tri presude koje su veće od minimalnih kazni za teško krivično delo protiv bezbednosti u saobraćaju.
"U odnosu na ostale kazne, to je pomak. Čini mi se da su sudije propoznale koliko je to bitno i koliko one mogu da utiču na bezbednost u saobraćaju", istakla je Vera Janković.
Ocenjuje da kada sudije izreknu kaznu od dve godine zatvora za počinioca koji učestvuje u nesreći sa smrtnim ishodom, čini joj se kao da sudije nisu svesne zakona niti šta njihova presuda donosi. Ona je kao primer navela sudiju iz Novog Pazara koji je za gaženje deteta na pešačkom prelazu u tom gradu izrekao minimalnu kaznu počiniocu od dve godine zatvora.
"Imamo jako puno takvih primera, tri i po godine za gaženje na pešačkom prelazu Pavla Stankovića, 17 meseci za Ernada Bakana, a imamo i puno dece koja su stradala van kolovoza, na parkingu i zelenoj površini, kod kojih se još uvek čekaju presude", ukazala je ona.
Zlatko Belencan, pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije, navodi da je Vera Janković doprinela da se svest i stavovi mnogih učesnika u saobraćaju poboljšaju.
"Tačno je da još uvek ima onih vozača koji ne poštuju propise. Da li radi saobraćajna policija? Da, radi. Prošle godine je preko pola miliona prekoračenja brzine otkriveno i procesuirano. Što se tiče sankcija za krivična dela, to je u nadležnosti tužilaštva i suda. Ova presuda je dokazala da je saobraćajna policija uradila dobar uviđaj", rekao je on.
Navodi da je policija u kontaktu sa članovima porodice Janković, kao i da ništa ne može da vrati njihovo dete, ali podvlači dobro urađen uviđaj, nakon koga je došla izrečena kazna od osam godina zatvora.
"Zadatak saobraćajne policije je da uradi uviđaj na najbolji mogući način", konstatovao je Belencan.
Vera Janković je ponovila tvrdnju da saobraćajni policajci na uviđaju nisu pozicionirali Nikolinino telo, i da su na taj način uticali na postupak.
"Srećom, imali smo video snimak i svedoke. Da nije bilo video snimka, i da nije bilo svedoka, kako bi dokazali da Nikolina nije pretrčavala van pešačkog prelaza? Ona je nađena 33 metara van pešačkog prelaza", objasnila je Janković.
Milan Ilić, savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja, rekao je da je odrađena nova Strategija zaštite u saobraćaju od 2019. do 2030. godine koja podrazumeva nove ciljeve u skladu sa analizom prethodne strategije.
"I nismo ostvarili sve ciljeve. A nova strategija kaže da od 2030. godine nema poginule dece u saobraćaju. Međutim, činjenica je da do danas imamo deset poginule dece u saobraćaju", rekao je on, ali ga je Vera Janković ispravila da je taj broj 11, jer je juče poginulo još jedno dete.
"Od desetoro dece, četiri su poginuli kao pešaci", ukazao je Ilić za N1.
Belencan je izneo podatak da 56 odsto dece poginu kao putnici, i to 86 odsto u putničkim automobilima, zato što ih roditelji ne prevoze na propisan način. On insistira da i roditelji imaju odgovornost u ovakvoj statistici i napominje da se mnogo puta dešava da se prilikom nesreća utvrdi da deca nisu prevožena kako je propisano.
"Pogledajte koliko roditelja sebi dozvoli da dete prevozi na prednjem sedištu", istakao je Belencan.
Milan Ilić je istakao da Agencija za bezbednost saobraćaja redovno vrši promo akcije u kojima upoznaje decu sa pravilima saobraćaju.
"Mi prihvatamo šta sve možemo da popravimo i tu smo da to i uradimo", zaključio je Ilić.
Komentari 13
Calmanac
Kvrga
Hitno potrebno
19.10.2023 • 10:06
Ovo je dobra ideja gde su svi na dobitku, osim onih koji ne valjaju.
Glasao bih za tako nešto, da mogu.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar