Stručnjaci: Najavljena fabrika za reciklažu auto-baterija bila bi veliki rizik po životnu sredinu

Malo je informacija dostupno o projektu Lav, koji podrazumeva pokretanje fabrike za proizvodnju i reciklažu baterija za električne automobile.
Stručnjaci: Najavljena fabrika za reciklažu auto-baterija bila bi veliki rizik po životnu sredinu
Foto: Pixabay
Ono što se za sada zna jeste da bi fabriku pokrenula slovačka kompanija InoBat, koja projekte razvija i u Španiji i SAD.
Predviđeno je da fabrika bude smeštena u Ćupriji, što nije slučajno, budući da bi sledeće godine u neposrednoj blizini, u Kragujevcu, trebalo da počne proizvodnja električnog automobila. I pored više pokušaja, lokalne vlasti Ćuprije nisu želele da govore za Euronews Srbija o ovoj temi.
Slovačka kompanija je u svom saopštenju navela da su sa Vladom Srbije i opštinom potpisali Memorandum o razumevanju i da država namerava da im da 419 miliona evra subvencija.
 
"Izabrali smo Ćupriju kao drugu InoBatovu lokaciju u zemljama Centralne i Istočne Evrope zbog gostoljubivosti lokalne zajednice i praktične i proaktivne opštinske vlasti", naveo je Marian Bocek, izvršni direktor InoBata.
 
Cvetković: Sve na dugom štapu
 
Ministar privrede Slobodan Cvetković za Euronews Srbija kaže da kompanija InoBat planira da uloži 2,3 milijarde evra u projekat Lav, ali da je to sve i dalje na dugom štapu. Podseća da je Memorandum potpisao Siniša Mali, koji je u to vreme bio v.d. ministra privrede.
 
Sada se postavlja i pitanje da li je investicija uslovljena proizvodnjom litijuma u Srbiji, s obzirom na to da se kao jedan od investirora u InoBatu pojavljuje kompanija Rio Tinto.
 
"Tada, u tom trenutku nisam bio ministar, nisam učestvovao u tome, nemam nikakvih informacija što se toga tiče. U svakom slučaju biće to tema koja je bitna. Da li će biti uvoz ili neka druga rešenja u ovom trenutku nemam informaciju, ali čim postoji inicijativa verovatno postoje i rešenja", kaže Cvetković.
 
Reciklaža ogroman rizik
 
Pojedini hemijski stručnjaci skeptični su, posebno kada je u pitanju najavljena reciklaža istrošenih autobaterija. Profesorka Dragana Đorđević sa Hemijskog fakulteta kaže da još ne postoji tehnologija koja u tom slučaju može da zaštiti životnu sredinu od oslobađanja fluorovodonične kiseline u vazduhu.
 
"Jedna baterija kapaciteta 100 kilovatsati može da oslobodi do 20 kilograma fluorovodonične kiseline, a ta količina može da zagadi oko 800.000 metara kubnih vazduha. Koncentracija fluorovodonične kiseline u vazduhu od 140 mg/metru kubnom je smrtonosna", kaže Đorđević.
 
Profesorka ističe i da proizvodnja autobaterija ne bi trebalo da bude uslovljena time da Srbija otvori rudnik litijuma, koji, kako kaže, može da se eksploatiše iz Austrije koja je, prema najnovijim istraživanjima Fonda za nauku Evropske komisije, predstavljena kao zemlja sa najvise litijuma u Evropi.
 
Prof. Branimir Grgur sa Tehnološko-metalurškog fakulteta kaže da su opravdane sumnje da se na ovaj način Rio Tinto vraća ponovo u igru u Srbiji. Smatra da bi reciklaža baterija bila veliki problem i rizik po životnu sredinu. 
 
"Minimum minimuma da bi neka fabrika poslovala rentabilno je da reciklira 10.000 akumulatora. To je oko 6.000 tona. To su ogromne količine istrošenih litijumskih baterija. Mi nemamo u Srbiji ni infrastrukturu ni proizvodnju elektromobila. Cena elektromobila je visoka za srpski standard. Ne verujem da ćemo narednih 10 godina moći da recikliramo srpske istrošene baterije. Pretpostavljam da je to uvoz iz EU", rekao je on.
 
Navodi da je EU izdala deklaraciju da litijum jonska baterija mora da se reciklira. Nisu precizirali gde. U Evropi postoje samo mala postrojenja za reciklažu. Kada bi napravili fabriku u Srbiju, a od 6.000 tona otpada bilo bi hiljadu tona jako toksičnog elektrolita koji u sebi sadrži iritantne organske rastvarače koji su otrovni za floru i faunu.
 
"Da bi se 6.000 tona preradilo mora da postoji skladište. Istrošene baterije su tempirana bomba. U svakom trenutku može da dođe do samopaljenja što bi bila ekološka bomba za Srbiju sa emisijom ogromnih količina flornih jedinjenja", rekao je on.
  • Misko

    04.08.2024 15:33
    Katastrofa
    Ja znam da nas vec 24 godine unistavaju ali da imamo ovakve izdajnike u vrhu vlasti i da ovaj herojski narod sve to trpi to nerazumem sta su uradili sa nama
    Nedaj se Srbijo nicija nije do zore gorela nece ni njihova
  • ....

    04.08.2024 11:32
    Resenje.
    Imam predlog, zatvorimo sve rudnike, fabrike, termocentrale,rafinerije...
    Sta ce nama to...posao i novac nama nisu potrebni...ah, da ukinimo i stocni fond...i tu se zagadjuje zivotna sredina...Dokle vise?
  • Moravac

    03.08.2024 12:19
    Bravo. Bice tu mnogo posla. Mi slabo koristimo e-automobile ali EU i druge zemlje mogu da deponuju kod nas. To je sansa. Samo treba osigurati deponije nekom folijom i staviti najkvalitetnije filtere koje ce redovno da menjamo da se otpad ne rasipa u vazduh i vodu.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija