Eksperti u sadržaju bez sadržaja: Kako se političari (ne)obraćaju mladima u kampanji?

Ovogodišnja izborna kampanja donela je jednu novinu - sve više političara na društvenoj mreži TikTok. Međutim, postavlja se pitanje da li je ovo (napokon) pokušaj obraćanja mladima ili ipak nije.
Eksperti u sadržaju bez sadržaja: Kako se političari (ne)obraćaju mladima u kampanji?
Foto: 021.rs (ilustracija)
U prethodnih nedelju dana, ovoj društvenoj mreži pridružili su se, između ostalog, predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ministar finansija Siniša Mali, predsednik Socijalističke partije Srbije Ivica Dačić, kao i bivši predsednik države Boris Tadić. Sve ovo dešava se nešto manje od mesec dana pre izbora.
Portal 021.rs nominovan je za najbolji informativni sajt u regionu. Za 021.rs možete da glasate na OVOM LINKU.
Sadržaj koji objavljuju kreće se od Vučića koji peče palačinke i pravi snimke sa svojim TikTok dvojnikom, preko Malog koji trči ili objašnjava kolika će korist biti od studentskih kartica - i sve između.
TikTok sadržaj - mesec dana pred izbore
 
U Srbiji se uskoro održavaju parlamentarni, pokrajinski i lokalni izbori. U isto vreme se ovoj društvenoj mreži pridružuju brojni političari.
 
Profesorka na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu Jelena Kleut, koja godinama unazad predaje i predmet politički marketing, kaže za 021.rs da "ništa u političkom marketingu nije slučajno".
 
"Sigurna sam da je to dobro osmišljen, strateški potez. Znajući Srpsku naprednu stranku, taj potez je zasnovan na nekim podacima koji govore da bi biračko telo koje se nalazi na TikTok-u moglo da bude zainteresovano da na ovim izborima izađe na glasanje", objašnjava ona.
 
 
Dodaje da je sigurna da bez takvih podataka ovaj veliki produkcijski napor Siniše Malog i Aleksandra Vučića ne bi bio započet.
 
"Za razliku od TikTok naloga Gorana Vesića, gde je to u startu ličilo na nekako njegov lični poduhvat, vi ovde vidite po načinu na koji su se i Mali i Vučić prilagodili estetici TikTok-a, po produkciji tih sadržaja koje u broj prate način editovanja video snimaka na ovoj mreži, da iza toga postoji vrlo smišljeno delovanje da se kroz taj kanal dođe do mladih", smatra Kleut.
Da li je ovo pokušaj obraćanja mladima?
 
Ova društvena mreža poznata je kao "mreža mladih", koji ne prate i ne informišu se preko tradicionalnih medija. Ipak, ovoj mreži se poslednjih meseci pridružuju i nešto stariji, tako da je sada demografija TikTok-a malo "prošarana".
 
Podaci Krovne organizacije mladih Srbije pokazuju da su se politički akteri mladima obraćali šest puta. Prednjači SNS, a prate je SPS i koaliciji NADA. 
 
Milica Borjanić iz ove organizacije kaže za 021.rs da su, prema njihovoj kvalitativnoj analizi, poruke upućene mladima uglavnom deklarativnog i opšteg karaktera.
 
"Poruke se uglavnom tiču toga da su mladi budućnost, da su mladima potrebni bolji uslovi života, veći pristup radnim mestima i ostalo. Međutim, zapravo ne vidimo nikakve predloge i mere. Ni u samim programima političkih programa mi ne vidimo da politička partija kaže da će kada dođe na vlast sprovesti određene mere za unapređenje položaja", smatra ona.
 
Jelena Kleut smatra i da je pridruživanje političara TikTok-u, a posebno poznatih lica Srpske napredne stranke, deo šire strategije obraćanja mladima.
 
"Unutar te strategije imate i priču o studentskim karticama, koja je bila medijski ispraćena dosta dugo i koja je bila usmerena i studentima, ali i njihovim roditeljima", podseća ona.
 
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić nedavno je najavio i novu "turu" dodele novčane pomoći, odnosno 10.000 dinara za srednjoškolce, a 1.000 dinara za studente na studentskim karticama.
 
 
Gordana Adamov iz KOMS-a kaže da i ranija istraživanja pokazuju da mladima znači ovakva pomoć, ali da ponovo izostaju planske mere za poboljšanje uslova života mladih u Srbiji.
 
"To su neke kratkoročne mere pomoći i podrške mladima. Što se tiče i ove (stare) nove studentske kartice, mnogi najavljeni popusti za studente su već postojali", objašnjava ona.
 
"Sadržaj bez sadržaja": Ko se snalazi?
 
Sadržaj koji su ovih dana postavljali lideri SNS-a postajali su viralni, dok sa druge strane onaj koji prave opozicioni lideri nisu znatnije privukli pažnju javnosti.
 
Milica Borjanić iz KOMS-a kaže za 021.rs da je dobro to što su političari odlučili da svoja obraćanja okrenu i ka digitalnim kanalima koje mladi koriste.
 
"Međutim, tu je važno da obratimo pažnju na sadržaj, a ne samo na formu koja se koristi ili način na koji se šalje određena poruka. Mi vidimo mnogo poruka, ali one ne odgovaraju na potrebe mladih, što na kraju oni prepoznaju i zbog čega uglavnom i ne glasaju", smatra ona.
 
Dodaje da političari prave sadržaj za mlade koji su zabavni i interesantni, ali bez konkretnih politika usmerenih ka njima.
 
"Nisam sigurna da bi ih taj sadržaj privukao da glasaju, nego bih više rekla da je motiv pasivizacija i normalizacija onih koji iznose te sadržaje, bez upuštanje u njihove dublje stavove i politike", smatraj Borjanić.
 
@jasamaleksandar Ovo je moj pokušaj priprema za doček velikog broja gostiju iz inostranstva za sutrašnji vinski sajam. Ova priprema neće doprineti mojoj fizičkoj kondiciji i izgledu, ali sam srećan, svakako. #jasamaleksandar #WineVisionByOpenBalkan #srbija #WineVision #SerbianVines #tiktok ♬ original sound - Ja sam Aleksandar
 
Jelena Kleut takođe navodi da to što je neko dopadljiv na TikTok-u teško prevodi u odluku da se glasa za tu osobu ili političku stranku. Dodaje i da je SNS pokazao da je prilično spreman da se prilagodi, dokle god im to donosti birače.
 
"Malo koji političar bi pristao da izlazi iz frižidera, a to smo videli u kampanji za prošle izbore. Mislim da im čak ovaj vid komunikacije odgovara, odnosno pravljenje tog sadržaja bez sadržaja im ide na ruku", smatra ona.
 
 
Objašnjava da je to sadržaj "koji ne nudi ništa ili nude vrlo malo u političkom smislu".
 
"To su sadržaji koji ne nude programe, ideologije ili to rade implicitno, ali sadržaj u kojima neko trči maraton ili pravi palačinke su potpuno sadržaji koje nosi njihova estetika, forma, zabava, zanimljivost. To je sadržaj kroz koji se ne opredeljuju da li su za Evropsku uniju, da li su za Rusiju i u tom smislu je to depolitizovan sadržaj", dodaje sagovornica 021.rs.
Nasuprot tome, Kleut kod opozicionih lidera, koalicija i partije ne vidi ciljanu komunikaciju prema mladima. 
 
"Svi oni imaju svoje profile na TikTok-u i na taj način pokušavaju da se obraćaju mladima, ali ti nalozi su iz ugla ove društvene mreže manje uspešni i manje personalozovani. Manje ima palačinaka i maratona, a više političkih poruka, što ih verovatno i čini manje uspešnim", kaže sagovornica 021.rs.
 
Objašnjava da je problem to što političari moraju da znaju da poruku adaptiraju društvenoj mreži na kojoj objavljuju sadržaj.
 
"Te poruke su u najvećem delu usmerene na inserte iz govora, iz efektnih skupštinskih obraćanja, ali TikTok mimo toga traži jednu personalizovaniju sliku tih ljudi. Dakle, traži nam da zavirimo u kuhinju tih ljudi, traži nam da ih vidimo u neformalnijem odelu i okruženju, i mislim da taj deo nedostaje", dodaje Kleut.
 
Adamov dodaje i da su nedavno izašli podaci da veliki broj starije generacije sada prelazi na TikTok.
 
"Samim tim, mi ne možemo ni da zaključimo da li je ovakva kampanja usmerena direktno na mlade, jer je TikTok već sada mreža koja okuplja i stariju populaciju", zaključuje ona.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Mika

    30.11.2023 08:42
    Mika
    Netreba ni da se obraćaju! Dovoljno je kada vide koliko novca nemaju i sve im je jasno dok Deca Političara se razbacuju novcem kolima putovanjima garderobom…ovo je 21 vek gde se sve Meri novcem j ničim vise!!! Moja Deca su skromna jer nemamo novca i zato glasaju protiv Vucica i SNS mafije koji su nas osiromašili u svakom smislu!!!
  • S.nova

    29.11.2023 19:53
    Otvorili naloge , kao da su kupili po još jedno ogledalo za sopstveno divljenje
    Mladima se obraća sa sadržajem,povlasticama i programom koji je okrenut njihovoj sadašnjosti i bližoj budućnosti
  • Fuj49

    29.11.2023 19:50
    Zlo i naopako
    Jelena Kleut takođe navodi da to što je neko dopadljiv na TikTok-u teško prevodi u odluku da se glasa za tu osobu ili političku stranku.

    Ako neko misli da su vrdalama i mali ministar dopadljivi, onda nam zaista nema spasa.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija