Izmenjen pravilnik o postupanju u slučaju nasilja u školama: Svaka mora da ima krizni tim

Ministarstvo prosvete je u cilju unapređivanja postupanja škola u oblasti zaštite od nasilja i reagovanja u kriznim situacijama izmenilo Pravilnik o Protokolu postupanja.
Izmene i dopune Pravilnika deo su aktivnosti kojima se jača vaspitna uloga škola i obrazovni sistem za prevenciju i odgovor na nasilje, a donete su radi usaglašavanja sa izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja.
 
Najznačajnija izmena odnosi se na uvođenje procedura postupanja zaposlenih u kriznim situacijama.
Ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović objasnila je da su se zaposleni u školama u postupanju u kriznim situacijama do sada vodili Priručnikom koji je definisao određene krizne situacije i preporuke za postupanje zaposlenih. Međutim, nakon tragičnih majskih događaja, kako je dodala, neophodno je bilo precizirati i formalizovati postupanje, definisati nove situacije i unaprediti procedure postupanja u kriznim situacijama.
 
"Iako određene krizne situacije ne možemo predvideti, svakako možemo raditi na osnaživanju, jačanju zaposlenih u školama za blagovremeno reagovanje u kriznim situacijama u cilju ublažavanja i minimiziranja posledica koji krizni događaj može da ima po fizičko i mentalno zdravlje učenika i zaposlenih i po organizaciju rada i funkcionisanje ustanove", rekla je Đukić Dejanović i naglasila da upravljanje stresnom situacijom može da umanji posledice stresnog događaja.
Pravilnikom je, kako navode iz Ministarstva prosvete, predviđeno da škole imaju Tim za krizne događaje, koji je deo Tima za zaštitu od nasilja, kao i program postupanja ustanove u kriznim događajima, koji se izrađuje kao obavezni i sastavni deo programa zaštite od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja.
 
Takođe su, dodaje se u saopštenju, definisane krizne situacije koje na direktan ili indirektan način mogu pogoditi školsku zajednicu, kao i koraci postupanja u vreme i nakon kriznog događaja.
 
Ističe se i da je jasno definisana uloga članova Tima za krizne situacije, kao i uključivanje i saradnja sa drugim institucijama i ustanovama iz spoljašnje mreže zaštite (policija, hitna pomoć, vatrogasci, zdravstveni i socijalni sistemi i dr.).
 
Za naredni period najavljene su obuke za zaposlene na ovu temu.
 
O udaljavanju učenika iz škole
 
Pored ovoga, dodaju iz Ministarstva, pojačana je uloga Tima za zaštitu od nasilja, koji sada može procenjivati da li je neophodno da se tokom trajanja vaspitno-disciplinskog postupka učenik udalji iz škole, što u skladu sa novom merom iz Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja iznosi najkraće pet radnih dana, a najduže do okončanja vaspitno-disciplinskog postupka.
 
"Tim to čini uvažavajući rizike, dosadašnje ponašanje učenika i izrečene mere, posledice i okolnosti situacije, bezbednost, uzrast i razvojne karakteristike deteta i slično", objasnila je Đukić Dejanović i dodala da su pojašnjene i procedure postupanja kada su deca sa poteškoćama u razvoju i invaliditetom učesnici nasilnih situacija jer procedure moraju uvažiti nivo razvoja deteta.
 
U saopštenju se naglašava i da je precizirano postupanje u situacijama kada učenici vrše bilo koji oblik nasilja prema zaposlenima, zbog kog se sada uvek primenjuju mere i aktivnosti propisane za treći, najozbiljniji nivo vršnjačkog nasilja (direktor pokreće vaspitno-disciplinski postupak, obaveštavaju se roditelji i spoljašnja zaštitna mreža).
Izmene Pravilnika dodatni akcenat stavljaju na preventivne aktivnosti u školi koje uključuju i roditelje i zaposlene, kao i obavezu stručnog usavršavanja zaposlenih. Takođe, i na bolje planiranje programa zaštite na osnovu analize stanja, aktuelnih potreba škola i evaluacije rezultata prethodnog programa zaštite, što je preporuka Državne revizorske institucije.
 
Pojedine izmene se odnose na preciziranje postupanja u situacijama digitalnog nasilja i situacijama sumnje ili saznanja o trgovini ljudima.
 
U izradu ovog podzakonskog akta, pored nadležnih institucija, bili su uključeni i predstavnici reprezentativnih sindikata, strukovnih udruženja psihologa i pedagoga, stručna javnost, ističe se u saopštenju Ministarstva prosvete. 
  • Svetlana Maric

    23.02.2024 07:49
    Ljudski i pedagoski bas
    Samo mi je žao ko sve radi u skoli i sa decom.Kad ne znaju ljudski da postupaju prema kolegama i daju sebi za pravo da podizu ton i besne .kao bogom dani na odrasle .kakvi li su na času prema deci?I koliko su im ta deca uopste bitna?Samo broj na papiru da prime platu.Zgrozena sam odsustvom ljudskosti i neobracanja paznje prema deci.Oni nisu ni svesni kolko su ovih godina osteceni.Deca doba korone.Bez zelje za ikakvim obrazovanjem.generacije smo upropastili.
  • Prosvetar

    18.02.2024 22:37
    Kuku nama
    Nemamo vremena da se bavimo obrazovanjem u učionicama!
    Dosta više sa obukama, doobukama peosvetnog kadra. Obučite roditelje ili pređite malo u neku drugu struku, aman ljudi, pustite nas da radimo posao za koji smo se školovali, koji još volimo.
    Nije više problem ni u plati, samo nas ne zatrpavajte papirima, jer je svako dete i svaka porodica priča za sebe. Manite se priručnika i pravilnika!
    Ako se desi, da budemo osnaženi. Pa, osnažite drugu stranu da se ne desi. Radite na uzrocima, a ne pripremi kako će se prosveta snaći.
  • Fuj49

    18.02.2024 22:33
    Ima prečih timova
    A gde je krizni tim na nivou države? Tigar svakodnevno puca po šavovima i ništa.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija