Kvadovi sve češće na putevima Srbije, a njihova upotreba u sivoj zoni: Ovo su problemi
Kvadovi, mala terenska vozila na četiri točka, sve su popularnija kod mladih, ali su sve češće i učesnici u saobraćajnim nezgodama koje mogu da budu tragične po mlade koji ih voze.
Foto: Pixabay
Prošle nedelje je maloletnik teže povređen u saobraćajnoj nezgodi koja se dogodila u Sremčici kada su se sudarili kvad i automobil. Tako se ponovo u javnosti otvorila tema o problemima koji se javljaju korišćenjem ovog četvorocikla u saobraćaju, piše N1.
Ukoliko su registrovani kao četvorocikli, za vožnju kvada je dovoljna B1 vozačka dozvola. Međutim, većina kvadova ima zelene tablice, kao traktori ili teške mašine, pa je potrebna vozačka dozvola F kategorije.
Oni koji se zalažu za njih poručuju da ova vozila imaju i veoma praktičnu stranu. Naročito u brdsko-planinskim predelima gde često nema uređenih puteva ili gde tokom godine dolazi do uništavanja kolovoza usled loših vremenskih uslova.
Ukazuje se da kvadove u takvim predelima koriste razne medicinske ekipe, spasilačke službe, zatim ih u civilstvu koriste lovočuvari, lovci, zaposleni na seči ili čuvanju šuma... Sve češće se koriste, ali se malo zna o tome koja pravila važe za ova vozila. Ko sme da ih vozi, koja je starosna granica, kao i koja zakonska pravila važe za njih?
Stručnjaci ističu da je kod vožnje kvadova prvi problem vrlo nizak nivo svesti prilikom upravljanja, a drugi - nepostojanje veština upravljanja kvadom, jer u Srbiji ne postoji nijedna auto-škola koja obučava za upravljanje kvadom na asfaltiranim putevima i u terenskim uslovima.
Stručnjak za bezbednost saobraćaja dr Vladimir Jevtić objašnjava za N1 da je najveći problem kod kvadova činjenica da država nije uredila njihovo korišćenje i da se njihova upotreba odvija u "sivoj zoni".
"O kvadovima se ne priča puno, jer je dosta nepokrivena tema. Postoji problem i kod njihove registracije i kod obuke. Iako se u javnosti nazivaju kvadovi, to su u stvari laki i teški četvorocikli i tricikli. I to je poprilično nedefinisana zona, jer ulazimo u deo koji se odnosi na radne mašine. Oni polažu za kategoriju u kojoj se nalazi traktor (F kategorija), a u stvari jako je teško da se nađe specijalizovana auto-škola za tako nešto. Gotovo da ne postoji obrazovanje koje je u vezi sa osposobljavanjem za vožnju takvih vozila. Kad postavite traktor i četvorocikl, to apsolutno veze nema jedno sa drugim što se tiče bezbednog upravljanja", kaže Jevtić.
Dodaje da je kvadova u našoj zemlji sve više, a da je suština da zakonodavac mora da donese brzu odluku o specijalizaciji obuke za tu vrstu vozila.
"Ja nemam najavu da će se nešto tako desiti. Znam neke auto-škole koje drže ljudi iz auto-moto sveta, pa shvataju problematiku i bave se time. Međutim, nemamo od državnih organa jasnu strategiju koja se odnosi na laki i teški četvorocikl. Još veći je problem laki i teški tricikl. Postoji 'MP3 Piaggo' koji se može voziti sa položenom B kategorijom. Kakve veze ima B kategorija sa tim vozilom? Nema nikakve veze. Tako da postoji problem sa ovom vrstom vozila i njihovo svrstavanje u Zakon o bezbednosti saobraćaja", ukazuje Jevtić.
Napominje da se zbog toga dešava da ljudi koji voze automobil sednu na teški tricikl, i da vozaču u toj prilici rutinski refleksi nemaju nikakve veze sa onima dok vozi automobil.
"Kada se desi problem, ne odreaguju dobro, i dešava se saobraćajna nezgoda. I šta je onda epilog? Oni dođu u Urgentni centar, i takav vozač spada u budžet Republike Srbije. Slično je i sa kvadom. Kada se vozi u 'off-road' vožnji, odnosno van zvaničnih puteva nemamo nikakvu kontrolu od strane saobraćajne policije. Oni nose zelene tablice, odnosno one namenjene traktorima, i često se dešava da vozači završavaju u bolnici nakon nezgode. Nemamo uviđaj, zato što policija ne radi uviđaj van kategorisanih puteva, i ponovo se dešava da vozač završi ili u mrtvačnici ili u Urgentnom centru", ukazuje sagovornik N1.
Podvlači da je kod kvadova poenta u kontroli, tehničkom pregledu i na odgovoru na ključno pitanje: "na koji način se ta vozila nađu u saobraćaju?"
Nema uviđaja, nema statistike, ko plaća osiguranje?
"Da li su ti vozači obučeni za vožnju kvadova, a ja odgovorno tvrdim da nisu. I onda imamo problem, kao što je i prodaja električnih bicikala ili trotineta u Srbiji, čiji pojedini modeli idu i do 100 kilometara na čas. Zakon je napravio skok u definisanju svega toga, ali i dalje imamo problem u mreži odgovornosti. Ko plaća osiguranje kada se sudariš sa takvim vozilom? Ko će da plati povrede koje su ekstremno teške i visok je rizik da se sa kvadom sudari sa nekim u šumi. Ko će da plati povrede tog vozača, ili lečenje? To je potpuno nedefinisana oblast i svi peru ruke od toga", podvlači Jevtić.
Naglašava da vozači ne koriste zaštitu, a da su prevrtanja vozila veoma česta, gotovo svakodnevna. Ali, pošto nema uviđaja saobraćajne policije, uopšte ne postoji tačna evidencija o broju ovakvih nezgoda i o broju lakih i teških povreda koje su prouzrokovane sudarima u situacijama vožnje kvadova.
"Sudari se definišu kao 'događaj', a ne 'saobraćajna nezgoda' i nemamo jasnu statistiku koliko toga se desi i kakve su posledice. Znam sa sigurnošću samo da je preopterećen zdravstveni sistem zbog svega toga", ističe on i konstatuje da se na tržištu nalaze kvadovi koji imaju veoma veliku snagu, koji se smatraju za igračke, a mogu da nanesu mladim osobama veoma ozbiljne posledice ili da uzrokuju gubitak života veoma lako, "u nekoliko sekundi".
Konstatuje da postoji veliki problem u ovoj oblasti i navodi primer: "Hajde da mi neko kaže koja je procedura kada neko padne sa kvada u šumi? Kakva je naplata materijalnih i nematerijalnih troškova? Ko će da leči tog vozača? A znam da su veoma često veoma teške posledice, ili smrtni ishod. Završava se tako što država zataškava to, leči tog čoveka, a ljudi su na početku svega vrlo neupoznati sa količinom rizika i prihvataju to veoma olako. I tek kada se desi problem - onda su svi krivi."
Poručuje roditeljima da dobro razmisle pre nego što se odluče da kupe detetu kvad kao poklon i apeluje da se svi oni koji su zainteresovani za ovakvu vrstu vožnje dobro raspitaju o svemu što je u vezi sa ovim vozilom.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja je pred vama - koliko znate?
19.11.2024.•
3
Novi 021.rs kviz znanja je pred vama.
Kao na filmu: Vozio u suprotnom smeru na auto-putu i izazvao tri sudara, povređen vojnik
19.11.2024.•
0
S.J. (73) iz Požarevca uhapšen je zbog sumnje da je vozeći automobil auto-putem Beograd-Niš u suprotnom smeru, izazvao tri saobraćajne nezgode, saopštila je danas Policijska uprava za Smederevo.
Vučić: Putin neće oklevati da upotrebi nuklearno oružje, poznajem ga najbolje, potpuno smo nespremni
19.11.2024.•
52
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da ruski predsednik Vladimir Putin neće oklevati da upotrebi nuklearno oružje ako bude ugrožena bezbednost Moskve i ako vidi da nema drugog izlaza.
VIDEO Vučić: Sutra nove ostavke u Vladi zbog tragedije u Novom Sadu, odgovornost se ne može izbeći
19.11.2024.•
57
Predsednik Aleksandar Vučić rekao je da sutra očekuje nove ostavke i u Vladi i na drugim mestima zbog nesreće u Novom Sadu.
Vrbovao maserke i primoravao ih na prostituciju: Uhapšen muškarac u Beogradu
19.11.2024.•
1
Četrdesetosmogodišnji B. P. uhapšen je u Beogradu zbog sumnje na posredovanje u vršenju prostitucije.
Đilas: Brnabić laže jer niko nije falsifikovao potpise, plaši se rasprave o poverenju Vladi
19.11.2024.•
4
Predsednik SSP Dragan Đilas negirao je navode predsednice parlamenta Ane Brnabić o navodnom falsifikovanju potpisa na opozicionom predlogu za izglasavanje nepoverenja Vladi Srbije.
"Istraga stoji u mestu": Dve godine čekanja na rasplet zloupotreba u poslovanju RTS-a
19.11.2024.•
0
Portal Pištaljka saopštio je danas da se dalje od predistražne faze nije pomerio rad tužilaštva na zloupotrebama u poslovanju Radio-Televizije Srbije (RTS).
Direktor Rio Tinta: Protesti odlažu rudnik u dolini Jadra, ugrožavaju rokove i profitabilnost
19.11.2024.•
10
Izvršni direktor Rio Tinta Jakob Stausholm kaže da ekološki protesti ugrožavaju planirano vađenje litijuma u Srbiji, a zabrinut je i zbog "dezinformacija", planiranih rokova i profitabilnosti.
Brnabić vratila predlog za glasanje o poverenju Vladi: SSP falsifikovala potpis poslanice
19.11.2024.•
10
Predsednica Narodne skupštine Ana Brnabić izjavila je danas da je ovlašćenom predlagaču ispred opozicije, poslaniku NPS Miroslavu Aleksiću, vratila predlog za izglasavanje nepoverenja Vladi.
Sonja Pernat i Irena Živković napustile Stranku slobode i pravde: Nismo se prodale SNS
19.11.2024.•
44
Sonja Pernat, poslanica iz Zrenjanina i Irena Živković poslanica iz Bora navele su danas da napuštaju poslanički klub Stranke slobode i pravde (SSP), kao i tu stranku.
Narodna banka Srbije upozorila na novu vrstu prevare u njeno ime
19.11.2024.•
0
Narodna banka Srbije upozorava građane i druge korisnike finansijskih usluga na porast pokušaja prevare putem elektronske pošte korišćenjem tehnike "email spoofing".
Za cigarete se uvek ima, ali ne i za limun: Građani Srbije troše više novca za duvan nego za voće
19.11.2024.•
14
Građani Srbije su prošle godine trošili oko tri hiljade dinara mesečno na cigarete i duvan, što je za hiljadu dinara više nego što su trošili na voće, pokazala je Anketa o potrošnji domaćinstava.
Na prevaru od Rusa uzeli 275.000 evra: Lagali da mogu da im obezbede srpske pasoše
19.11.2024.•
7
Prvo osnovno javno tužilaštvo u Beogradu podiglo je optužnicu protiv I. I. B. (35) i S.P. (32) zbog prevara.
Pretukao radnika Elektrodistribucije dok je popravljao kvar na trafostanici - naneo mu teške povrede
19.11.2024.•
5
R. S. (34) iz Valjeva uhapšen je zbog nanošenja teških telesnih povreda.
Dvoipogodišnje dete umrlo u bolnici u Novom Pazaru, pronađeno napolju u lošem stanju
19.11.2024.•
0
Dvoipogodišnje dete preminulo je u Opštoj Bolnici u Novom Pazaru.
Konzervatori: Ukidanje oznake kulturnog doba Generalštaba opasnost za celokupno kulturno nasleđe
19.11.2024.•
3
Društvo konzervatora Srbije podržalo je stručne saradnike Republičkoj zavoda za zaštitu spomenika kulture.
Đukić Dejanović: Ne povlačimo zakon kojim se dovode strani fakulteti, to je zdrava konkurencija
19.11.2024.•
40
Ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović izjavila je da neće biti povlačenja Zakona o visokom obrazovanju, koji omogućava dolazak stranih univerziteta u Srbiju.
Varhelji: Ne zaboraviti da je Srbija sporazum o litijumu potpisala sa Evropljanima, ne Kinezima
19.11.2024.•
15
Kada se govori o strateškim izborima Srbije, ne treba zaboraviti da je sporazum o litijumu potpisala sa Evropljanima, a ne Kinezima, da uskoro nastupa liberalizacija gasnog tržišta...
Picula u Srbiji verovatno početkom sledeće godine: Vučić ranije rekao da neće da priča sa njim
19.11.2024.•
9
Izvestilac Evropskog parlamenta za Srbiju Tonino Picula je izjavio da će u posetu Beogradu doći najverovatnije početkom iduće godine.
Picula: Srbija od EU dobija rekordna sredstva za investicije, a stagnira u evrointegracijama
18.11.2024.•
16
Tonino Picula kaže da je Srbija od EU za investicione projekte dobijala rekordna sredstva iako je njen napredak na putu ka članstvu u poslednjem izveštaju ocenjen ili kao limitiran ili ga nema.
Pismo Vladi Srbije: Da ne budemo jedina zemlja u civilizovanom svetu koja ruši svoja kulturna dobra
18.11.2024.•
43
Republički zavod za zaštitu spomenika kulture ocenjuje da je Vlada Srbije odlukom da zgrade Generalštaba izbriše iz registra kulturnih dobara grubo prekršila Zakon o kulturnom nasleđu.
Komentari 19
mg
Maxa
Tiosaw
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar