
Kvadovi sve češće na putevima Srbije, a njihova upotreba u sivoj zoni: Ovo su problemi
Kvadovi, mala terenska vozila na četiri točka, sve su popularnija kod mladih, ali su sve češće i učesnici u saobraćajnim nezgodama koje mogu da budu tragične po mlade koji ih voze.

Foto: Pixabay
Prošle nedelje je maloletnik teže povređen u saobraćajnoj nezgodi koja se dogodila u Sremčici kada su se sudarili kvad i automobil. Tako se ponovo u javnosti otvorila tema o problemima koji se javljaju korišćenjem ovog četvorocikla u saobraćaju, piše N1.
Ukoliko su registrovani kao četvorocikli, za vožnju kvada je dovoljna B1 vozačka dozvola. Međutim, većina kvadova ima zelene tablice, kao traktori ili teške mašine, pa je potrebna vozačka dozvola F kategorije.
Oni koji se zalažu za njih poručuju da ova vozila imaju i veoma praktičnu stranu. Naročito u brdsko-planinskim predelima gde često nema uređenih puteva ili gde tokom godine dolazi do uništavanja kolovoza usled loših vremenskih uslova.
Ukazuje se da kvadove u takvim predelima koriste razne medicinske ekipe, spasilačke službe, zatim ih u civilstvu koriste lovočuvari, lovci, zaposleni na seči ili čuvanju šuma... Sve češće se koriste, ali se malo zna o tome koja pravila važe za ova vozila. Ko sme da ih vozi, koja je starosna granica, kao i koja zakonska pravila važe za njih?
Stručnjaci ističu da je kod vožnje kvadova prvi problem vrlo nizak nivo svesti prilikom upravljanja, a drugi - nepostojanje veština upravljanja kvadom, jer u Srbiji ne postoji nijedna auto-škola koja obučava za upravljanje kvadom na asfaltiranim putevima i u terenskim uslovima.
Stručnjak za bezbednost saobraćaja dr Vladimir Jevtić objašnjava za N1 da je najveći problem kod kvadova činjenica da država nije uredila njihovo korišćenje i da se njihova upotreba odvija u "sivoj zoni".
"O kvadovima se ne priča puno, jer je dosta nepokrivena tema. Postoji problem i kod njihove registracije i kod obuke. Iako se u javnosti nazivaju kvadovi, to su u stvari laki i teški četvorocikli i tricikli. I to je poprilično nedefinisana zona, jer ulazimo u deo koji se odnosi na radne mašine. Oni polažu za kategoriju u kojoj se nalazi traktor (F kategorija), a u stvari jako je teško da se nađe specijalizovana auto-škola za tako nešto. Gotovo da ne postoji obrazovanje koje je u vezi sa osposobljavanjem za vožnju takvih vozila. Kad postavite traktor i četvorocikl, to apsolutno veze nema jedno sa drugim što se tiče bezbednog upravljanja", kaže Jevtić.
Dodaje da je kvadova u našoj zemlji sve više, a da je suština da zakonodavac mora da donese brzu odluku o specijalizaciji obuke za tu vrstu vozila.
"Ja nemam najavu da će se nešto tako desiti. Znam neke auto-škole koje drže ljudi iz auto-moto sveta, pa shvataju problematiku i bave se time. Međutim, nemamo od državnih organa jasnu strategiju koja se odnosi na laki i teški četvorocikl. Još veći je problem laki i teški tricikl. Postoji 'MP3 Piaggo' koji se može voziti sa položenom B kategorijom. Kakve veze ima B kategorija sa tim vozilom? Nema nikakve veze. Tako da postoji problem sa ovom vrstom vozila i njihovo svrstavanje u Zakon o bezbednosti saobraćaja", ukazuje Jevtić.
Napominje da se zbog toga dešava da ljudi koji voze automobil sednu na teški tricikl, i da vozaču u toj prilici rutinski refleksi nemaju nikakve veze sa onima dok vozi automobil.
"Kada se desi problem, ne odreaguju dobro, i dešava se saobraćajna nezgoda. I šta je onda epilog? Oni dođu u Urgentni centar, i takav vozač spada u budžet Republike Srbije. Slično je i sa kvadom. Kada se vozi u 'off-road' vožnji, odnosno van zvaničnih puteva nemamo nikakvu kontrolu od strane saobraćajne policije. Oni nose zelene tablice, odnosno one namenjene traktorima, i često se dešava da vozači završavaju u bolnici nakon nezgode. Nemamo uviđaj, zato što policija ne radi uviđaj van kategorisanih puteva, i ponovo se dešava da vozač završi ili u mrtvačnici ili u Urgentnom centru", ukazuje sagovornik N1.
Podvlači da je kod kvadova poenta u kontroli, tehničkom pregledu i na odgovoru na ključno pitanje: "na koji način se ta vozila nađu u saobraćaju?"
Nema uviđaja, nema statistike, ko plaća osiguranje?
"Da li su ti vozači obučeni za vožnju kvadova, a ja odgovorno tvrdim da nisu. I onda imamo problem, kao što je i prodaja električnih bicikala ili trotineta u Srbiji, čiji pojedini modeli idu i do 100 kilometara na čas. Zakon je napravio skok u definisanju svega toga, ali i dalje imamo problem u mreži odgovornosti. Ko plaća osiguranje kada se sudariš sa takvim vozilom? Ko će da plati povrede koje su ekstremno teške i visok je rizik da se sa kvadom sudari sa nekim u šumi. Ko će da plati povrede tog vozača, ili lečenje? To je potpuno nedefinisana oblast i svi peru ruke od toga", podvlači Jevtić.
Naglašava da vozači ne koriste zaštitu, a da su prevrtanja vozila veoma česta, gotovo svakodnevna. Ali, pošto nema uviđaja saobraćajne policije, uopšte ne postoji tačna evidencija o broju ovakvih nezgoda i o broju lakih i teških povreda koje su prouzrokovane sudarima u situacijama vožnje kvadova.
"Sudari se definišu kao 'događaj', a ne 'saobraćajna nezgoda' i nemamo jasnu statistiku koliko toga se desi i kakve su posledice. Znam sa sigurnošću samo da je preopterećen zdravstveni sistem zbog svega toga", ističe on i konstatuje da se na tržištu nalaze kvadovi koji imaju veoma veliku snagu, koji se smatraju za igračke, a mogu da nanesu mladim osobama veoma ozbiljne posledice ili da uzrokuju gubitak života veoma lako, "u nekoliko sekundi".
Konstatuje da postoji veliki problem u ovoj oblasti i navodi primer: "Hajde da mi neko kaže koja je procedura kada neko padne sa kvada u šumi? Kakva je naplata materijalnih i nematerijalnih troškova? Ko će da leči tog vozača? A znam da su veoma često veoma teške posledice, ili smrtni ishod. Završava se tako što država zataškava to, leči tog čoveka, a ljudi su na početku svega vrlo neupoznati sa količinom rizika i prihvataju to veoma olako. I tek kada se desi problem - onda su svi krivi."
Poručuje roditeljima da dobro razmisle pre nego što se odluče da kupe detetu kvad kao poklon i apeluje da se svi oni koji su zainteresovani za ovakvu vrstu vožnje dobro raspitaju o svemu što je u vezi sa ovim vozilom.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Da li je došlo do zamora studentskih protesta i koji su mogući naredni koraci?
13.04.2025.•
6
Posle nekoliko meseci protesta, zamor je prirodan. To ne znači da je borba gotova. Ipak, umesto masovnih okupljanja, pitanje je kako dalje usmeriti energiju studentskih i narodnih protesta.
Novi zakon o saobraćaju u pripremi, građani poslali 150 predloga šta da se menja
13.04.2025.•
2
U toku je izrada novog Zakona o bezbednosti u saobraćaju koji bi trebalo da bude gotov do kraja 2025. godine, a građani Srbije imaju priliku da daju predloge za njegovo unapređenje.
Politikolog uporedio Vučićev skup iz 2019. sa jučerašnjim: Jesu pristalice AV, ali neće da se cimaju
13.04.2025.•
2
Politikolog iz Centra savremene politike Aleksandar Ivković uporedio je skup Aleksandra Vučića iz aprila 2019. i oanj koji je održan juče, 12. aprila 2025.
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja za kraj nedelje
13.04.2025.•
2
Kraj je nedelje, a pred vam je još jedan 021.rs dnevni kviz.
Vučević: Dve vrste blokadera - oni koji hoće da ruše državu i oni koji su u dubokoj zabludi
13.04.2025.•
17
Premijer u tehničkom mandatu i predsednik SNS Miloš Vučević izjavio je za Kurir da kada je u pitanju dijalog sa studentima, tu postoje "dve vrste blokadera".
"Matematička traži čist račun": Roditelji gimnazijalaca u ponedeljak šetaju za nastavnike u obustavi
13.04.2025.•
0
Protest roditelja učenika Matematičke gimnazije u Beogradu održaće se u ponedeljak, 14. aprila.
Treći dan skupa u Beogradu: Štandovi, učlanjenje u Vučićev pokret, a mogu mu se pisati i pisma
13.04.2025.•
3
Danas je treći i ujedno poslednji dan skupa "Ne damo Srbiju", koji organizuje Pokret za narod i državu Aleksandra Vučića, a koji se održava u Beogradu.
Donald Tramp Mlađi će u okviru turneje po Evropi posetiti i Srbiju
13.04.2025.•
8
Donald Tramp Mlađi, najstariji sin predsednika SAD Donalda Trampa, trebalo bi da u okviru turneje po istočnoj Evropi ponovo poseti poseti Srbiju.
Vazdušnu pušku može da kupi svako ko ima ličnu kartu, a nije bezazlena
13.04.2025.•
1
Dečak je iz puške ranjen u leđa u Obrenovcu dok se igrao sa drugom, a lovački savez Srbije je saopštio da nije reč o lovačkoj, već o ručno napravljenoj vazdušnoj puški.
Kako se kreću cene jaja na pijacama pred Uskrs: Ona "L" veličine najskuplja u Novom Sadu
13.04.2025.•
1
Cene jaja na pijacama širom Srbije u periodu od 31. marta do 6. aprila, dve nedelje pre Uskrsa, kretale su se od 10 dinara pa sve do 30 dinara.
U slučaju saobraćajne nezgode: Kada sami popunjavate izveštaj, a kada morate da zovete policiju
13.04.2025.•
2
U Srbiji se u toku jedne kalendarske godine dogodi više od 30.000 saobraćajnih nezgoda. One su uvek veoma stresne i šok za sve vozače.
Koliko je ljudi bilo na Vučićevom skupu: Procene se kreću od 20.000 do 145.000 građana
13.04.2025.•
76
Na sinoćnjem skupu "Ne damo Srbiju" u centru Beograda, na koji je pozvao predsednik Aleksandar Vučić, prema procenama prisustvovalo je između 20.000 i 145.000 ljudi.
MUP o napadu na Sava Manojlovića: Izjave kontradiktorne, proverićemo snimke sa kamera
13.04.2025.•
7
Ministarstvo unutrašnjih poslova oglasilo se saopštenjem u vezi sa napadom na lidera pokreta "Kreni-promeni" Sava Manojlovića sinoć u Beogradu.
FOTO, VIDEO Studenti na protestu u Novom Pazaru: "Naše reči istine ujedinile naciju"
12.04.2025.•
21
Završen je veliki studentski protest u Novom Pazaru pod nazivom "Sloboda vlada čaršijom" koji je u tom gradu okupio studente i građane iz svih delova Srbije.
AFP: Vučić u Beogradu okupio nekoliko hiljada svojih pristalica, kao odgovor na masovne proteste
12.04.2025.•
15
Predsednik Srbije pokrenuo je politički pokret na mitingu u Beogradu, kao odgovor na proteste koji potresaju zemlju i njegov predsednički mandat, navodi agencija Frans pres u izveštaju.
Građani blokirali kružni tok na ulazu u Topolu jer policija nije privela napadače na oca i sina
12.04.2025.•
2
Građani Topole večeras su na sat vremena blokirali kružni tok na ulazu u tu opštinu, zbog toga što policija nije privela osobe koje su pretukle meštane Krćevca, oca i sina, Baneta i Acu Jevtića.
VIDEO: Napadnut Savo Manojlović, nalazi se u Urgentnom centru
12.04.2025.•
6
Savo Manojlović, lider pokreta Kreni-Promeni, napadnut je večeras u Beogradu.
VIDEO Sabor "Ne damo Srbiju": Vučić saopštio pet zahteva, optužio RTS za "obojenu revoluciju"
12.04.2025.•
48
"Napad na Srbiju nije krenuo iz Srbije, on je došao spolja", rekao je predsednik Srbije Aleksandar Vučić na skupu "Ne damo Srbiju" u Beogradu i saopštio pet zahteva.
Osmani: Sudan priznao nezavisnost Kosova
12.04.2025.•
3
Vjosa Osmani saopštila je da je Sudan priznao nezavisnost Kosova.
VIDEO Šarović ponovo napadnut dok je izveštavao ispred Skupštine: Opkolili ga i vređali
12.04.2025.•
5
Predsednika pokreta "Ljubav vera nada" Nemanju Šarovića, koji izveštava za KTV sa skupa ispred Skupštine Srbije, opkolili su simpatizeri Srpske napredne stranke, a potom ga i fizički napali.
Terazijski tunel i Brankov most zatvoreni za saobraćaj, gužve na ulazu u Beograd i iz pravca Niša
12.04.2025.•
0
Brankov most i Terazijski tunel zatvoreni su za saobraćaj zbog dolaska građana na večerašnji centralni deo skupa "Ne damo Srbiju" ispred zgrade Narodne skupštine u Beogradu.
Komentari 20
Dragan
mg
Maxa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar