
Sa koliko godina je neko stvarno zreo da počne da vozi?
Često gledamo u američkim filmovima kako 16-ogodišnjaci voze automobile. I to velike "džipove" kojima velikom brzinom uleću na parking škole.

Foto: Pixabay
Kako je to uopšte moguće?
Jednostavno, Amerika (tj. SAD) je "druga dimenzija" u odnosu na ostatak sveta iz brojnih razloga, piše sajt Polovni automobili. Pritom, ne zaboravimo da iako u nekim američkim državama može da se vozi sa samo 14 godina, npr. u Južnoj Dakoti, u drugima je granica "ekstremno" visoka, npr. sa 17 godina u Nju Džerziju.
Međutim, nije sve tako jednostavno. Auto može da se vozi sa npr. 14 ili 15 godina, ali postoje brojna ograničenja i razne vrste dozvola kao što su: Provisional Driver, Junior Operator, Probationary Driver i Intermediate License... Šta svaka od ovih vrsta dozvola konkretno dozvoljava i brani, zavisi od države do države u Americi.
Ako neko živi na farmi u Montani, gde je prva sledeća kuća na pet kilometara, a škola i grad na 40 kilometara ili više, policija verovatno neće praviti problem nekom 14-godišnjaku koji vozi "pikap" (kamionet) do škole.
Međutim, sa pozicije ljudi iz Evrope, dečak ili devojčica od 16 godina za volanom velikog terenca (SUV-a ili krosovera) - to ne deluje baš bezbedno.
Ipak, Amerika je specifična zbog mnogo stvari. Tamo je u mnogim gradovima i državama život bez automobila bukvalno nemoguć, prvenstveno zbog nepostojanja javnog prevoza. Možda je stoga i polaganje vozačkog ispita neuporedivo lakše u odnosu na Evropu.
Imamo i Kanadu, gde se takođe pravila drastično razlikuju od jednog do drugog dela zemlje. Na primer, u provinciji (pokrajini) Alberta dozvoljeno je da se vozi automobil već sa 14 godina, ali uz određene uslove:
- da ste dobili tzv. "učeničku" dozvolu,
- da je sa vama u vozilu neko stariji od 18 godina ko ima regularnu vozačku dozvolu,
- zabranjena je vožnja između ponoći i pet sati ujutro,
- nema tolerancije na alkohol,
- manji je broj kaznenih poena za oduzimanje dozvole.
Može da se vozi i sa 16 godina, ali:
- morate da imate ovu prethodno pomenutu "učeničku" dozvolu najmanje godinu dana i
- morate da imate dozvolu roditelja ili staratelja da smete da vozite ako imate manje od 18 godina.
U Australiji takođe sve zavisi od države do države - od šesnaest i po do 18 godina. Ali dobija se probna vozačka isto kao kod nas, uz razna ograničenja.
Generalno, u celom svetu 18 godina se uzima kao starost vozača kada ima pravo da bez ograničenja upravlja automobilom, uz 17 godina uz određena ograničenja.
Kakva je situacija kod nas?
Uvođenje probnih vozackih dozvola kod nas podelilo je javnost - jedni su to pozdravljali, drugi su smatrali da je to diskriminacija onih koji poštuju pravila, dok su treći smatrali da je sjajna ideja loše izvedena.
Na primer, neki su tvrdili da ograničenje snage motora automobila koji će voziti početnici sa probnim dozvolama nema baš mnogo logike. Naime, postoji velika razlika u performansama kada se motor od 109 KS ugradi u mali gradski automobil težak 1.000 kg, i kada se motor od 109 KS ugradi u veliki i teški karavan ili SUV krosover težak 1.700 kg.
Ovaj prvi može da bude veoma brz, gotovo sportski automobil, a ovaj drugi bukvalno će da se muči na putu, a o brzoj vožnji da ne govorimo.
Nažalost, ova nelogičnost je donela probleme mnogim porodicama koje su imale automobile čiji su motori bili na granici po pitanju snage. Jedna konjska snaga gore ili dole mnogim porodicama napravila je veliki problem. Veliki karavani dizelaši čiji su motori samo malo prebacili snagu od 109 KS samo su neki od primera.
Tu je i ograničenje koje kaže da vozač sa probnom vozačkom dozvolom ne sme da vozi brzinom većom od 90 odsto od brzine koja je dozvoljena na putu kojim se kreće.
Dakle, tamo gde je ograničenje 50 km/h početnik sme da vozi 45 km/h. Tamo gde je ograničenje 40 km/h sme da vozi 36 km/h.
Ako nemate probnu vozačku dozvolu, zamislite da je imate i da vozite na delu puta gde je ograničenje 50 km/h ili 40 km/h i da pritom poštujete dodatno ograničenje brzine koje imate zbog probne vozačke dozvole.
Ukoliko imate iole iskustva, znate šta će se desiti. Stvoriće se kolona iz vas. Kolona nervoznih vozača koji će jedan za drugim da vas pretiču ili obilaze i to često na rizičan način. Deluje kao da takva situacija ne doprinosi ukupnoj bezbednosti.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Proširena istraga protiv Aleksandra Papića: Tuđe automobile prodao za 700.000 evra
23.02.2025.•
0
Širi se istraga u predmetu koji se vodi protiv uhapšenog biznismena Aleksandra Papića.
Saradnja studenata i opozicije: Da li je neophodna?
23.02.2025.•
4
Već tri meseca u gotovo svim mestima u Srbiji održavaju se protesti koje su pokrenuli studenti.
Poljoprivrednici koji vikend provode u opštinskoj zgradi: Ili ispunjenje zahteva, ili blokada Rače
23.02.2025.•
0
Grupa poljoprivrednika iz Rače provodi ovaj vikend u hodniku opštinske zgrade, u koju su ušli još u ponedeljak, tražeći smanjenje poreza na imovinu i ostavke opštinskih rukovodilaca.
Vučević o hapšenjima: Neko je juče bio na trotinetu, a danas vozi skup automobil - to iritira
23.02.2025.•
17
Predsednik Vlade Srbije u ostavci Miloš Vučević izjavio je da se očekuje još puno akcija u borbi protiv korupcije, ali se nada da će se tužilaštvo baviti i dešavanjima pre dolaska SNS na vlast.
Vučić se od početka 2025. javnosti obratio čak 59 puta - nekad i više puta u danu
23.02.2025.•
22
Za samo 48 dana ove godine predsednik Srbije Aleksandar Vučić javnosti se putem medija obratio čak 59 puta.
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja za nedeljni odmor
23.02.2025.•
15
Nedelja je, ali 021.rs dnevni kviz znanja je tu.
Mesec dana pritvora bivšoj gradonačelnici Niša Dragani Sotirovski
23.02.2025.•
2
Sudija za prethodni postupak Višeg suda Posebnog odeljenja za suzbijanje korupcije u Nišu odredio je kasno sinoć pritvor do 30 dana bivšoj gradonačelnici Niša Dragani Sotirovski.
Picula od danas u Srbiji
23.02.2025.•
11
Izvestilac Evropskog parlamenta za Srbiju Tonino Picula boraviće od danas, 23. do srede, 26. februara u Beogradu.
Probne dozvole se ukidaju, vozila se oduzimaju trajno, a biciklisti će moći da voze u kontrasmeru
23.02.2025.•
45
Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Zlatko Belencan izjavio je da je u toku izrada Nacrta predloga novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima koji bi trebalo da donese brojne promene
Da li biste glasali za studente kada bi bili opcija na izborima?
23.02.2025.•
70
Ukoliko bi studenti postali politička organizacija, procenti podrške bi se značajno smanjili.
"Najveća i neviđena do sada borba protiv korupcije": Vučićev sedativ za smirenje pobunjenog naroda
23.02.2025.•
21
Vlast u Srbiji reaguje na proteste tako što ponovo pokreće borbu protiv korupcije, "najveću i neviđenu do sada".
U Srbiji 240.000 najstarijih prima penziju iz inostranstva
23.02.2025.•
0
U Srbiji 239.000 penzionera, od ukupno 1,6 miliona, dobija penzioni ček u devizama.
Redovno zasedanje Skupštine Srbije 3. marta: O Zakonu o visokom obrazovanju, kreditima za mlade...
23.02.2025.•
1
Potpredsednica Narodne skupštine Snežana Paunović izjavila je da redovno zasedanje parlamenta počinje 3. marta.
Nakon pada nadstrešnice u Novom Sadu: Više desetina objekata u Srbiji proglašeno nebezbednim
23.02.2025.•
17
Posle nesreće u Novom Sadu određen broj lokalnih samouprava počeo je da proverava bezbednost objekata za koje su zaduženi.
VIDEO Prvi protest podrške studentima održan u Zaječaru: "Biće bune dok se zahtevi ne ispune"
22.02.2025.•
4
Prvi protest Istočne Srbije održan je u Zaječaru a okupljeni građani su nosili transparent na kojem je pisalo "biće bune dok se zahtevi ne ispune".
Sotirovski se branila ćutanjem, predložen pritvor za nju i druge osumnjičene
22.02.2025.•
2
Bivša gradonačelnica Niša Dragana Sotirovski branila se ćutanjem tokom saslušanja pred Posebnim odeljenjem za suzbijanje korupcije VJT, nakon čega joj je tužilaštvo predložilo pritvor.
SSP: Naprednjaci u Obrenovcu spremaju proslavu, očekuju da će Grčić biti pušten iz pritvora
22.02.2025.•
5
Stranka slobode i pravde saopštila je da se članovi vladajuće Srpske napredne stranke u Obrenovcu "spremaju za proslavu" jer očekuju da predsednik te opštine Milorad Grčić bude pušten iz pritvora.
Vučević, u ostavci: "Sve smo spremni da uradimo za jedinstvo i našu decu"
22.02.2025.•
107
Predsednik Vlade Srbije Miloš Vučević, koji je 28. januara podneo ostavku na mesto premijera, ocenio je da "u Srbiji i danas postoje neki koji hoće da budu Vojvođaneri".
Lokalne sredine kao generator promena: Bez straha od "kabadahija", fokus na podršci studentima
22.02.2025.•
13
Sve veći broj manjih gradova, mesta, varošica i sela u Srbiji pridružilo se protestima podrške studentima gde se ljudi okupljaju u želji da, kako kažu, doprinesu promeni.
Studentski edikt 1. marta u Nišu: 18 sati protesta kao pozivni broj za bolju budućnost
22.02.2025.•
3
Neformalna grupa studenata niškog Univerziteta najavila je da će 1. marta na Trgu kralja Milana biti održan veliki protest studenata pod nazivom "Studentski edikt" koji će trajati 18 sati.
Isključeno grejanje u opštinskoj zgradu u Rači, poljoprivrednici u protestu odlučni u zahtevima
22.02.2025.•
6
Grupa poljoprivrednika iz Rače protestuje u hodniku opštinske zgrade bez grejanja, zahtevajući da se smanji porez na imovinu i da opštinski rukovodioci podnesu ostavke.
Komentari 3
Miodrag
U vremenu u kojem smo, ljudi ne poštuju sami sebe, tako i oko sebe, pa je tako i za volanom. Živi se brzo, vozi još brže ...
Poštujmo saobraćaj, učesnike, i uslove vožnje na putu i biće sve ok.
Treba
Mrki
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar