Tri milijarde evra za 12 aviona "rafal": "Cena nije mala, ali je izvanredno rešenje za našu vojsku"

Tokom posete predsednika Srbije Francuskoj najavljena je kupovina višenamenskih borbenih aviona "Rafal", a dogovor bi trebalo da bude finalizovan u naredna dva meseca.
Tri milijarde evra za 12 aviona "rafal": "Cena nije mala, ali je izvanredno rešenje za našu vojsku"
Foto: Beta/AP
Ukoliko se sve realizuje, Srbija će postati osmi inostrani korisnik ovog tipa aviona, ali i drugi inostrani naručilac varijante F4. Tu verziju su prvi naručili Ujedinjeni Arapski Emirati 2021. godine, i to pre Francuza, piše portal TangoSix. O ceni, tačnom broju aviona i drugim detaljima nije bilo reči, ali je predsednik Aleksandar Vučić prošle godine pominjao cifru od tri milijarde evra. Svakako, to će predstavljati ogromno ulaganje u srpsku vojsku.
 
Urednik portala TangoSix Petar Vojinović kaže za Euronews Srbija da je nabavka novih aviona veoma značajna zato što srpsko ratno vazduhoplovstvo trenutno ima letelice koje su stare nekoliko decenija, iako "Migovi 29" jesu modernizovani i sposobni.
 
"Cela ova priča čiji epilog gledamo počela je pre neke tri godine. Rafali su među najmodernijim višenamenskim borbenim avionima. Mogu da se upotrebe, da kažemo laički, da jure druge avione po nebu, ali i da dejstvuju po zemlji. Imaju dobru elektroniku, elektronsko ratovanje, senzore", naveo je Vojinović.
Napominje da firma koja ih proizvodi "Dassault" ima mnogo narudžbina za te avione i da su u poslednje vreme postali veoma popularni.
 
"To je mnogo modernije od ovoga što sada imamo. Letelice kao letelice, njihova struktura odnosno zmaj, mogu da ostanu u službi mnogo decenija. Ali elektronika, softveri i senzori...jednostavno bolje je da imate platformu koja je novija i koja će se manje kvariti. Ovi konkretni avioni su takođe pravljeni pre nekoliko decenija, ali se konstantno modernizuju", napominje Vojinović.
Dodaje da u ukupnu cenu ulazi paket naoružanja o kojem se verovatno pregovara, ali i neke logističke stvari, obuka pilota, verovatno i simulator. Kaže i da je Hrvatska kupila iste te avione, ali polovne, koje je koristilo francusko ratno vazduhoplovstvo.
 
"Sve u svemu, radi se o jednom jako sposobnom avionu. Sad kad neko sluša, to zvuči astronomski skupo, ali ako imate oružane snage u 21. veku, ne možete da nemate ratno vazduhoplovstvo i višenamenski borbeni avion. Dakle, on služi da na većim daljinama i mnogo brzo i fleksibilno može da radi stvari koje treba da radi. Bez tih borbenih aviona oružane snage nisu toliko sposobne", poručio je urednik portala TangoSix.
 
Nabavka borbenih aviona "rafal" je deo, ali ne i kraj procesa modernizacije Vojske Srbije, kaže za RTS državni sekretar u Ministarstvu odbrane Nemanja Starović. Navodi da kupovina 12 letelica od Francuske ne ugrožava status Srbije kao vojno neutralne zemlje. Niti je pretnja dobrim odnosima koje imamo sa Kinom ili Rusijom, tvrdi Starović.
 
"Avioni tipa 'rafal' su multifunkcionalni i mogu da sprovode zadatke koji su svojstveni lovcima i presretačima, ali i bombarderima jurišnicima. Cena nije mala, ali je država smogla snage da uđe u nabavku i to je izvanredno rešenje", kaže Starović.
 
Naglašava i da letelice tipa "rafal" predstavljaju deo, ali ne i kraj procesa modernizacije vojske.
 
Ministarstvo odbrane je izdalo saopštenje zbog kritika da sporazum o nabavci letelica tipa "rafal" narušava vojnu neutralnost Srbije, a Starović ističe da je svrha saopštenja bila da se još jednom pojasni status politički nezavisne i vojno neutralne zemlje.
 
"Kada govorimo o procesu modernizacije i podizanja kapaciteta Vojske Srbije, pre svega se oslanjamo na sopstvene snage. Ali, kada govorimo o određenim elementima koje mi ne možemo sami da proizvedemo, naravno da tražimo najbolje opcije na međunarodnom tržištu. Isto tako, nismo manje vojno neutralni ako nabavljamo avione iz Francuske ili bilo koje druge zemlje. Dakle, imamo mogućnost da kao vojno neutralna država na svim stranama sveta nabavljamo ono što nam je potrebno", objašnjava državni sekretar Ministarstva odbrane.
 
Navodi i da saradnja sa Francuskom ne bi trebalo da ugrozi dobre odnose sa Kinom, Rusijom ili bilo kojom drugom zemljom.
 
"Baš kao što ni dobra saradnja sa Kinom nije usmerena protiv Francuske ili Sjedinjenih Država", upoređuje Starović i zaključuje da je put vojne neutralnosti ispravan.
Koliko aviona nabavlja Srbija i šta još ide uz to?
 
Petar Vojinović napominje da se u slučaju Srbije verovatno radi o nabavci eskadrile od 12 aviona, odnosno 10 jednoseda i dva dvoseda.
 
"Mi imamo još neke letelice iz ere bivše Jugoslavije koje imaju pojedinačne uloge. Ovakva višenamenska letelica menja nekoliko tipova letelica - da vi u jednoj misiji možete da izvodite zadatke vazduh-vazduh i vazduh-zemlja. To je sve sada digitalizovano, moderno", naveo je.
 
Kada je reč o finansiranju, sagovornik Euronews Srbija kaže da se ovako skupe stvari nikada ne kupuju iz vojnog budžeta, nego iz nacionalnog.
 
"Npr. Hrvatska će tu ukupnu cenu podelila na godine, po nekih 200-300 miliona će da plaća, tako ćemo verovatno i mi", rekao je Vojinović i istakao da su mogući i krediti od stran francuske države. 
 
Napominje i da predsednici mogu da dogovore da avione dobijemo ranije tako što bismo preuzeli neke proizvodne slotove od Francuske, odnosno od aviona koji su namenjeni za francusko ratno vazduhoplovstvo.

Teme

rafal
  • Darko Kovač

    24.06.2024 17:49
    Pitam se
    Zbog čega kupujemo Rafal koji je u najnovijoj verziji, sa svim naoružanjem skuplji od američkog F-35A, a amerikanac je stelt i siguran sam da je bolji i sposobniji? Isto deluje i u vazduhu ali i u zadacima vazduh-zemlja.
  • Voja

    14.04.2024 17:34
    Avijacija
    Ovo je samo demonstracija gde Srbija pripada i nema veze sa avionima.Imati najveći deo flote iz Francuske znači delove i održavanje iz FR.To naravno sa sobom vodi do zaključka da se planiraju dugoročno partnerski odnosi.
  • Kajzer

    13.04.2024 08:03
    Cena
    Ako F35 kao najskuplji lovački avion košta između 120 i 130 miliona dolara takođe sa pratećim sadržajem cena Rafala je više nego sumnjiva.Reklama je čudo.Ima daleko boljih i daleko jeftinijih aviona na tržištu.Neka nam je bog u pomoć.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija