Čak dve trećine đaka u Srbiji ide na veronauku, građansko vaspitanje skrajnuto

Čak dve trećine đaka u Srbiji, umesto građanskog vaspitanja bira veronauku kao izborni predmet.
Čak dve trećine đaka u Srbiji ide na veronauku, građansko vaspitanje skrajnuto
Foto: 021.rs (ilustracija)
Uprkos tome, zvaničnici Srpske pravoslavne crkve, pa i sam patrijarh Porfirije više puta su se oglašavali u vezi sa "malim" brojem đaka na veronauci.
 
Porfirije je više puta tražio da veronauka bude obavezan predmet, a ranije je ocenio i da se učenici i roditelji svesno obeshrabruju, a čak i "sprečavaju da izaberu versku nastavu".
 
Istraživanje Zaječarske inicijative koja se bavi unapređenjem građanskog obrazovanja u školama pokazalo je da kod mladih postoji nepoverenje u institucije, osećaj zapostavljenosti, nezainteresovanost za društvena dešavanja, prenosi RTS
Rezultati bi bili drugačiji, navode, kada bi građansko vaspitanje postalo obavezan predmet u nastavi.
 
"Obrađujemo teme koje se tiču nekih univerzalnih, ali i aktuelnih društvenih pitanja, emancipacija žena je tema koju sam ja radila, zaštita prava građana, i borimo se protiv diskriminacije društvenih manjina", kaže jedna učenica.
 
Anđela, učenica osmog razreda u Petoj beogradskoj gimnaziji, volela bi da se više priča o izbornom pravu. Tu temu, kaže, nisu imali vremena da pokriju pre nego što su izašli na prethodne izbore.
Profesorka građanskog vaspitanja u Petoj beogradskoj gimnaziji Julija Grujić kaže da je cilj razvoj humane, tolerantne, empatične osobe koja zna svoja prava, ali i odgovornosti.
 
"Razvoj osobe koja je aktivan građanin, inicira i učestvuje u društvu, dajući mu doprinos", navela je Grujić za RTS.
 
Istraživanje je pokazalo da većina nastavnika ne prolazi obuku za tu nastavu, nedostaju kriterijumi po kojima ih biraju, i da neravnopravan status u odnosu na ostale predmete, doprinosi nižem kvalitetu nastave.
 
"Imali smo slučaj da smo čuli da crtaju različite biljke, što je zapravo nonsens i gde smo zapravo od mladih dobili informaciju da i oni vole da imaju smisleno građansko vaspitanje", kaže Danko Ninković iz Zaječarske inicijative.
 
Šta bi đake motivisalo?
 
Đake bi motivisalo kada bi predmet bio obavezan, jer, kažu, prepoznaju njegovu vrednost. 
 
Zadovoljni su nastavom, ali nedostaje praksa kako da primene znanje.
 
"Postoji već očekivanje države da mladi kad napune 18 godina učestvuju u nekim političkim procesima, životu zajednice, a vas formalno obrazovanje uopšte ne pripremi za to", kaže Danko Ninković.
 
Ističe da nisu videli nikakve korake koji bi to unapredili i zaključak je, kako kaže, da ne treba da se odustane od građanskog obrazovanja kao koncepta, već da ga treba unapređivati.
Fokus je često više na pravima učenika nego na njihovim obavezama, a program je, tvrde, neravnomerno raspoređen po godinama školovanja. Ipak, nadležni tvrde suprotno.
 
"Od 2018. u sistem su sukcesivno ulazili novi programi građanskog vaspitanja, oni su inovirani, oni su ishodno orijentisani. Lično smatram, kao neko ko je učestvovao u koordinisanju tog posla, i po reakcijama nastavnika i po monitoringu, da su se  programi pokazali kao dobro osveženje, funkcionalni su, raznovrsni. Međutim, ono što brine jeste to što je broj dece koja prolaze kroz taj program i dalje mali", navodi za RTS Eleonora Vlahović iz Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja.
 
U našem obrazovnom sistemu učenici biraju jedan od dva izborna predmeta-građansko vaspitanje i versku nastavu. Svega trećina bira građansko.
 
Srbija je jedina država u Evropi, navode istraživači, koja nema obavezno građansko obrazovanje za sve učenike.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!

Komentari 125

  • Pogodi ko je

    18.04.2024 06:47
    Ahm, ako je bog svemoguc zasto nije stvorio popovima pare nego im je uvek malo nasih para?
  • Domaćinstvo

    16.04.2024 23:50
    Vratiti predmet "domaćinstvo!
    Treba vratiti predmet Domaćinstvo ali da ga predaju osobe za pravim kvalitetima, veštinama i voljom da nauče decu nečemu. I vernicima i ateistima bi trebalo decu im učiti korisnim stvarima, potrebnim za život a i lepom ponašanju, poštovanju starijih, drugara, komšija,...

    Za veronauku deca uvek mogu da idu u crkvu, koji god verski objekat, koji i jeste mesto za to. Pravi, iskreni vernici znaju da nije pogodno u školi ubeđivati decu i nametati im u bilo šta u vezi sa verom (bilo kojom) . Škola je škola a verski objekat je za veru.
  • ja ne bot

    16.04.2024 22:02
    vrlo važno..
    Postoji izbor svakog (učenika, roditelja), da li će na Versku nastavu, ili Građansko vaspitanje. Čemu opet rasprava? Živimo sve lošije, sve nezdravije, prave od nas rudarsku koloniju, potencijalnu deponiju. A ovde "zašto je Veronauka, ili Građansko manje-više zastupljeno" Zamajavanje naroda.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija