Dva vozača-početnika poginula u nedelju dana: Nemamo saobraćajno obrazovanje, ni dobre uzore

Dva vozača sa probnim vozačkim dozvolama su poginula prošle nedelje.
Dva vozača-početnika poginula u nedelju dana: Nemamo saobraćajno obrazovanje, ni dobre uzore
Foto: Pixabay
Već deceniju vozači, posle položenih ispita, imaju pravo na voze - ali uz sedam ograničenja. 
 
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže za RTS da je reč o uslovima koji pripremaju buduće učesnike za saobraćaj.
 
"Ne sme biti vozilo koje ima više od 80 kilovata. Dozvoljeno je da upravljate takvim vozilom, ali ako ste pod nadzorom člana porodice koji ima vozačku dozvolu duže od pet godina. Takođe, ne smete da upravljate vozilom od 23 do 6 časova. Ne smete uopšte da imate alkohol u organizmu. Ne smete da upotrebljavate mobilni telefon, čak nisu 'hends fri'. Ograničenja brzine su niža nego za ostale. Na primer, 110 kilometara na auto-putu i 90 na moto-putu", podseća Okanović.
Okanović kaže da je posle više od deset godina primene probnih dozvola potrebno sagledati rezultate.
 
"Mislim da osnovni problem nije ni u snazi automobila. Ne kažem da je to loše rešenje, ali osnovni problem je u glavama tih mladih ljudi", kaže sagovornik RTS-a.
Navodi da obuka vozača ne počinje onog trenutka kada neko dođe u autoškolu i krene da se sprema za testove, već od najranijih dana. Dodaje da veliki deo odgovornosti nosi porodica, ali ističe da je najvažniji adekvatan školski program, koji trenutno ne priprema na odgovarajući način nove učenike u saobraćaju.
 
"Već 15 godina to mislim, zbog toga što je 2009. godine u zakonu napisano da Ministarstvo obrazovanja mora da usvoji nastavni plan i program koji se tiče saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja", smatra Okanović.
 
Navodi da je prošlo 15 godina, a da to nije praksa.
 
"Ne možete decu da učite formalno tri, četiri lekcije o saobraćaju i da kažete, eto, mi imamo saobraćajno obrazovanje", izričit je sagovornik iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
 
Okanović kaže da je najvažnija lekcija da vozači mogu da izgube život u samo jednom trenutku.
 
"Zamislite, vi sad ste mlad čovek, imate 18 godina, puni ste životne snage, što je sjajno. Život je pred vama. I prosto smatrate da ništa loše u životu ne može da vam se dogodi. Nemate osnovno znanje vezano za to koliko brzina utiče na saobraćajne nezgode, koliko vezan pojas utiče, koliko alkohol utiče", kaže Okanović.
 
Navodi da mladi vozači gledaju starije koji nisu baš dobar primer, kako kaže, "ni u porodici, ni u okolini". 
 
"I onda se pitamo zašto nam gine preko 100 mladih ljudi svake godine", ukazuje on.
 
Ističe da su mladi ljudi najugroženija starosna kategorija u Srbiji u saobraćaju, a da se godinama stepen smrtnosti povećava.
 
"Deca kako su starija, sve je veći rizik da poginu u saobraćajnim nezgodama. A onda od 14. godine to naglo raste. I onda zapravo shvatamo da deca najviše počinju da ginu od onog trenutka kad izađu iz osnovne škole. I moramo da se pitamo - a šta smo mi to njima dali u osnovnim školama?", navodi gost RTS-a.
 
Ograničenja probne vozačke treba razmotriti
 
Okanović smatra da je ograničenje vožnje tokom noći potrebno razmotriti zbog toga što neki mladi ljudi rade, i potreban im je automobil tokom noćnih časova.
 
"Angažovani su kao vozači i pravi im problem to što ne mogu u svom poslu da upravljaju vozilom, na primer, pre šest sati", kaže Okanović.
 
Ipak, navodi da to ograničenje nije uvedeno bez razloga - "najveći broj mladih ljudi strada upravo noću".
 
Smatra da vozačima mlađim od 18 godina, ukoliko voze bez pratnje osobe koja ima vozačku dozvolu duže od pet godina, treba radikalnom merom oduzeti vozilo jer je to mera koja će rešiti problem neodgovornosti roditelja.
Što se tiče bahatih vozača koji imaju probnu dozvolu, oni najčešće ostaju bez vozačke dozvole, zbog toga što postoji prag za gubitak vozačke dozvole od devet kaznenih poena.
 
"Dovoljno je da naprave jedno preticanje u zabrani upravljanja vozilom i sa prekoračenjem brzine i oni su ostali bez dozvole", objašnjava Okanović.
 
Navodi da kažnjavanje ima ograničene domete, a da mnogo veći potencijal ima obrazovanje.
 
"Uključivanje svih pravila je neizostavno. Pre svega mladim ljudima pamet u glavu, ali tu pamet mora neko da im da", zaključuje Okanović.
  • Deki

    12.05.2024 03:02
    Nula
    Da li moze da se javi neki instruktor i objasni zašto dozvoljava učenicima, pretežno ženskim da sede toliko blizu volana da to nije realno?!?!?!
  • Cira

    11.05.2024 23:42
    Budalaštine
    Već deceniju vozači, posle položenih ispita, imaju pravo na voze - ali uz sedam ograničenja. - ajdeeE? ranije kad polože imali su pravo samo da gledaju kako drugi voze? da pešače?

    Ograničenje snage - budalaština. Punto od 44kW može da izvuče 155km2. Sad roditelji imaju opciju da biraju:
    - da kupe još jedan auto samo za početnika i plaćaju dve registracije
    - da prodaju porodični auto jer početnik ne sme da ga vozi i kupe krš koje će i početnik moći da vozi
    - da ne daju početniku da vozi sam sledeće 3 godine
  • Proleter

    11.05.2024 17:58
    Stanje u saobraćaju kao u Rusiji 90ih Telefoni,droga,alkohol,bahatost, nervoza. Sabraćajna kultura 0.Ako ne držiš bejzbol palicu u autu već si ugrožen.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija