U toku podela zaštitnih ramova za traktoriste: Od sledeće godine zabranjeni oni bez kabine

Od naredne godine traktori proizvedeni posle 1. januara 1983. neće smeti da budu na putevima ako nemaju zaštitni ram ili kabinu.
U toku podela zaštitnih ramova za traktoriste: Od sledeće godine zabranjeni oni bez kabine
Foto: Pixabay
Koliko je opasno voziti traktor bez zaštitnog rama ili kabine jako dobro zna Radmilo Stefanović iz Orašca. Jedan uobičajeni odlazak na voćnjak mogao je da ga košta života. 
 
"Svakodnevno se sećam tog dana kada sam krenuo da zalijem voće. Upravljao sam traktorom na kom su se nalazile boce sa vodom. Voćnjak je bio pod nagibom i u trenutku traktor se nagnuo na jednu stranu. Uspeo sam da iskočim na vreme, pre nego što je traktor pao i okrenuo se. Povredio sam nogu, ali sam imao sreće da sačuvam glavu, jer svi koji koriste traktore znaju da su nezgode u kojima učestvuju traktori bez rama ili kabine uglavnom kobni po vozače", kaže Radmilo Stefanović, poljoprivrednik iz Orašca.
Poučen svojim iskustvom, ovaj proizvođač apeluje na sve koji imaju traktore bez zaštitnog rama da iskoriste priliku koju pruža država i da se do 15. maja prijave za besplatni ram. 
 
"Jedino takva vrsta zaštite čuva glavu nama traktoristima", ističe sagovornik RTS-a. 
Stručnjaci upozoravaju da je najčešći slučaj pogibije vozača traktora u nezgodama kod kojih je došlo do prevrtanja traktora bez zaštitnih ramova i kabina, jer je tada vozač najistureniji. 
 
"Kabina ili ram stvaraju zaštitni prostor koji ostaje nenarušen prilikom prevrtanja traktora, za razliku od traktora bez tih struktura gde ne postoji nikakva zaštita. Potpunija zaštita vozača se stvara sa ugrađenim sigurnosnim pojasom koji obezbeđuje da se vozač zadrži u zaštitnom prostoru u slučaju prevrtanja. Trenutno ne postoji propisana obaveza za sigurnosni pojas", objašnjavaju u Agenciji za bezbednost saobraćaja. 
 
U Srbiji u saobraćajnim nezgodama u kojima su učestvovali traktori, izuzimajući događaje van puta, u poslednjih 10 godina smrtno je stradalo preko 350 traktorista, dok je preko 2.000 povređeno. Samo u 2022. godini poginuo je 81 vozač traktora, a u 2023. godini smrtno je stradalo 59 lica. 
 
Nadležni podsećaju da, prema trenutno važećim propisima, od naredne godine mnogi traktori neće moći da učestvuju u saobraćaju bez zaštitnog rama ili kabine. 
 
"Traktor vrste T, koji je proizveden i prvi put registrovan u periodu od 1. januara 1983. godine zaključno sa 3. majem 2013. godine, mora posedovati bezbednosnu kabinu ili ram, najkasnije do 1. januara 2025. godine, koji su ugrađeni i izvedeni u skladu sa jednoobraznim tehničkim uslovima, u svrhu zaštite vozača od povrede u slučaju da se traktor prevrne. Obaveza se ne odnosi na traktore koji su proizvedeni i prvi put registrovani pre 1. januara 1983. godine", kažu u Agenciji za bezbednost saobraćaja. 
 
U prethodnom periodu, podsećaju, subvencionisane zaštitne ramove dobijali su i vlasnici traktora koji su proizvedeni pre 1983. Trenutno je u toku podela ramova prema javnom pozivu koji je objavljen 2023, a na osnovu kojeg je proizvedeno 3.422 zaštitna rama.  
 
Podaci pokazuju da je do 2022. godine, kada je država pokrenula akciju dodele subvencionisanih zaštitnih ramova, u Srbiji bilo oko 100.000 traktora bez zaštitinih ramova ili kabina. Kako bi se povećala bezbednost traktorista, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture je tokom tri godine samo za ovu meru izdvojilo po 125.000.000 dinara godišnje.
 
Do sada je izdato 8.428 Rešenja o dodeli subvencionisanog zaštitnog rama prema zahtevima građana, a vlasnici traktora preuzeli su 4.705 ovih ramova. 
Svi zainteresovani poljoprivrednici zahteve za ovu vrstu subvencija mogu podneti još do 15. maja. Nakon toga biće određene količine za proizvodnju, a nadležni pretpostavljaju da će se po ovom pozivu proizvesti i ispitati oko 2.500 zaštitnih ramova.
 
Zahtevi se podnose u zatvorenoj koverti na adresu: Bulevar Mihajla Pupina 2, 11070 Novi Beograd, sa naznakom "Zahtev za subvencionisanu dodelu novog zaštitnog rama" ili na ramovi@abs.gov.rs.
 
Informacije o tome šta je sve potrebno podneti od dokumentacije i koji uslovi moraju da budu ispunjeni zainteresovni poljoprivrednici mogu da pronađu u tekstu Javnog poziva koji je objavljen je na sajtu Agencije za bezbednost saobraćaja www.abs.gov.rs, u odeljku "Obaveštenja".
  • Dusan

    12.05.2024 22:59
    Zamena
    Hajd kad se drzava toliko brine neka da bespovratne subvencije a starudiju nek ustupi Kinezima u Smederevu.
  • Mile

    12.05.2024 09:27
    Ja sam 1987-o godište. Imam IMT koji je 1980-o. Nema ram. Registrovan još uvek na pokojnog dedu, sa starim tablicama. Nikad nije bio predmet ostavinske, pa zato. Gomila traktora su u takvom stanju. Bar četvrtina.
  • noname

    12.05.2024 09:16
    deli, deli, a kasnije plati
    Od 1983 god. starost traktora, priznali kako nam je dobro i još "dele", sad hoće auto koji leti a pilota na sve strane (u igricama) sve kontra toliko smo... za 40-tak godina

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija