Kako stati na put bahatoj vožnji: Država selektivno primenjuje zakon koji je dobar

Nekoliko teških saobraćajnih udesa dogodilo se u poslednje vreme, sa više poginulih i na desetine povređenih.
Kako stati na put bahatoj vožnji: Država selektivno primenjuje zakon koji je dobar
Foto: 021.rs
Slučajevi vožnje autoputevima u suprotnom smeru toliko su postali česti da im se više niko ne čudi, a svako ko se redovno vozi, bar jednom dnevno može da posvedoči nekom primeru bahate vožnje i ugrožavanja i sebe i drugih, prenosi NIN.
 
Zbog svega toga, a povodom dva saobraćajna udesa u kojima su, verovatno ne svojom krivicom, učestvovali prigradski autobusi u Beogradu (u jednoj je kamion koji se uključivao sa sporednog puta naleteo na autobus pun putnika), gde je bilo mrtvih i na desetine povređenih, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić saopštio je da ljudi iz resora koji vodi, zajedno sa MUP-om, već mesecima rade na izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja, kojima će sankcije za bahate vozače biti oštrije.
"Vreme je da za one koji se posebno bahato ponašaju u sobraćaju predvidimo meru oduzimanja automobila, mislim na one koji voze suprotnom stranom auto-puta, koji brzo voze u naseljenom mestu, u zonama škola i pešačkog prelaza. Zabraniće se i preticanje kamiona na auto-putu, ali i da kamioni  imaju rasuti teret koji nije pokriven ciradom", rekao je tada Vesić.
 
On je najavio i da se razmatra mogućnost da se vozačima mlađim od 25 godina ograniči mogućnost da voze automobile koji imaju snagu veću od one koja će biti propisana zakonom. Takvo rešenje već postoji za probne vozačke dozvole (samostalno mogu da voze automobile samo do 109 konjskih snaga).
Ministru je možda promaklo da su oštrije mere, među kojima je i oduzimanje vozila, već počele da se primenjuju, prenosi NIN.
 
Iako je zbog bahate vožnje i drugih teških prekršaja za dva meseca od stupanja na snagu pooštrenog zakona o bezbednosti saobraćaja oduzeto skoro 100 vozila, neki se, izgleda, previše ne obaziru na oštru kaznenu politiku.
 
Bez automobila se, prema novim izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja, ostaje ukoliko vozač ponovi prekršaj za koji je već dva puta pravosnažno osuđen, a među te prekršaje spadaju: vožnja pod dejstvom alkohola i odbijanje alkotestiranja, prekoračenje brzine više od 80 kilometara na čas van naselja, odnosno više od 70 u naseljenom mestu; voženje deteta mlađeg od 12 godina na mestu vozača, prolazak dva puta kroz crveno u vremenskom intervalu od deset minuta... Tu su i vožnja dok traje zabrana upravljanja, voženje noću bez svetala, preticanje kolone pod pratnjom…
 
Prvi automobil prema tim merama oduzet je u Leskovcu, jer je vozač, koji je već imao zabeležene prekršaje koji se podvode pod nasilničku vožnju, odbio da se alkotestira kada je zaustavljen, što nije bilo prvi put.
 
Damir Okanović iz Agencije za bezbednost saobraćaja, izjavio je za Juronjuz da je problem mnogo dublji od same izmene Zakona o saobraćaju. On je objasnio da postoji strategija, koja je usvojena prošle godine i u kojoj je predviđeno oko 400 mera da bi se prepolovio broj poginulih u saobraćaju.
 
Strategija sa 400 mera
 
Među merama u toj strategiji za period do 2030. godine, između ostalog su i uvođenje obavezne kacige za sve vozače dvotočkaša, tzv. intermedijarne mere za vozače kojima se izriču kazneni poeni, novi propisi za vozače kojima je oduzeta vozačka dozvola, među kojima bi bila i utvrđivanje zdravstvene sposobnosti, posebno u oblasti psiholoških, psihijatrijskih i neuroloških oboljenja, kao što su poremećaji strukture ličnosti, alkoholizam ili druge vrste zavisnosti.
 
Predviđeno je i poboljšanje bezbednosti puteva, povećanje procenta tranzitnog saobraćaja koji se odvija autoputevima u odnosu na druge puteve, bolje održavanje puteva, povećana bezbednost na državnim putevima koji prolaze kroz naselja, podsticanje nabavke novih vozila, unapređenje saobraćajnog obrazovanja, od predškolskih ustanova, preko škola, do auto-škola... Dakle, kako su stručnjaci zaključili, ima puno toga što država treba da uradi, a ne samo da pooštri kaznenu politiku, misleći da je tako nešto uradila.
 
Jedna od prvih stvari koje država može da uradi je da ne primenjuje zakon selektivno, odnosno da se on odnosi i na one koji imaju "dobre veze" u državnim strukturama. Jer, kada norma ne važi podjednako za sve, to je signal onima sklonim da ne poštuju pravila da ne važi ni za koga. 
 
Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić kaže za NIN da "pojačavanje" kaznenih mera ne znači da je zakon oštriji. Prema njegovim rečima, kaznena politika mora biti takva da ne odgovara počiniocima zabranjenih radnji. Sledstveno tome, Vujanić podseća na to šta prosečan građanin Srbije ne voli: ne dirajte mu automobil i dozvolu, sve drugo ga ne zanima.
 
Oštrina zakona je relativna
 
"Kada kažete da je kazna 10.000 dinara za parkiranje: za penzionera koji ima 25.000 penziju, to znači da ste mu uzeli skoro pola. A za onog ko ima 2.000 evra platu, on će vam dati 12.000 i reći "nemam sitno, zadrži". Dakle, kazna nije ista za sve koji čine prekršaje i nekima je prihvatljiva, a nekima nije. Odmah se gubi smisao kažnjavanja. Zato je moj predlog da, kada u Ministarstvu razmišljaju o kaznenoj politici, konsultuju struku koja je uspela da od 2001. do 2014. godine za dva i po puta smanji broj poginulih u saobraćajnim nesrećama", podseća Vujanić i dodaje da je u tom periodu, od 1.274 smrtnih slučajeva 2001. godine, broj poginulih u saobraćaju pao na 536.
 
Bahata vožnja i žmurenje države
 
Kako je NIN ranije otkrio, Branislav Nedimović, visoki funkcioner Srpske napredne stranke, izazvao je saobraćajnu nesreću u kojoj je teške telesne povrede zadobio vozač motora. Iste večeri sistem je upregnut, a nesreća munjevito zataškana. Udes se dogodio u vreme kada je Nedimović bio ministar, u Beogradu 8. septembra 2022 godine, u 19.20 časova. Slučaj bi ostao u fioci do današnjeg dana, da NIN nije došao do navedenih saznanja.
 
Treba li uopšte pominjati saobraćajnu nesreću u kojoj je poginula Stanika Gligorijević, kada je vozilo tadašnjeg direktora "Koridora Srbije" na naplatnoj rampi udarilo "opel astru". Dva minuta snimka sa nadzornih kamera i dalje nedostaju i javnost ih, makar dok je moć u rukama aktuelne vlasti, neće videti.
 
Nikola Petrović, koji je sam izjavljivao da je njegov odnos sa predsednikom Srbije "prijateljski i kumovski", je šestog marta 2023. godine svojim skupocenim "Meklarenom" izazvao nesreću u kojoj su dve osobe lakše povređene. On neće odgovarati krivično, već prekršajno, a kada, za sada nije poznato. Ali je zato nepravoznažno osuđena policajka Katarina Petrović koja je potpredsednici SSP Mariniki Tepić poslala informacije o udesu.
 
Uroš Panić, sin nekadašnjeg bliskog Vučićevog saradnika (za koga se takođe tvrdi i da mu je kum) Petra Panića Pane, koji je zajedno sa bratom Milošem nedavno uhapšen pod optužbom za trgovinu ljudima, snimao je sebe za društveno mrežu Tik Tok kako juri u svom "Lamborginiju", sve prozivajući policiju i uz brojne psovke i uvrede poručujući da mu ne mogu ništa. Zbog teških saobraćajnih prekršaja koji spadaju u nasilničku vožnju, poput prolaska kroz crveno svetlo, vožnje 200 kilometara na sat po gradu, preticanja preko pune linije i na mostu, "uhapšen" je Panićev - automobil.
 
Božo Prelević, advokat i biši koministar unutrašnjih poslova, kaže za NIN da zakoni ne važe jednako za sve građane u Srbiji i napominje da je to poznato. Prema njegovim rečima, ono što smo videli kod Uroša Panića prevazilazi zakonsko obeležje bahatog vozača.
"Bahati vozač je neko ko menja trake, prolazi kroz crveno... A onaj ko vozi 200 na sat ulicama Beograda i namerno poručuje policiji ono što poručuje, to je ugrožavanje sigurnosti. To je mnogo ozbiljnije krivično delo. Dakle, njegov auto je opasno sredstvo u njegovim rukama. A poruka koju šalje policiji je upravo ta: ne možete mi ništa, zato što sam zaštićen", objašnjava Prelević.
 
Prelević smatra da kada policija nakon toga "uhapsi" vozilo, a ne vozača, ona na neki način potvrđuje teze vozača da mu oni ništa ne mogu.
 
"Onda to nije na nivou građana da ne valja zakon, jer zakon je dobar. Ovde ne valja onaj ko je iznad policije. Ne bi policija "uhapsila" auto da joj neko iznad policije nije vezao ruke", zaključuje Prelević.
 
  • Slobodan

    02.06.2024 09:00
    Radari gde nema potrebe
    U svim manjim mestima radari su na kraju mesta gde skoro niko nije ugrožen.A ispred škola i u sred mesta gde je najveći promet ljudi nema kontrole.Tako je decenijama unazad.U Starim Banovcima ispred policijske stanice(gde često nikog nema) idioti sa motorciklima u sred noći divljaju(između 24 i 3h noću) i bude decu koja spavaju.To nema veze sa politikom već sa poznanstvom policajaca i bahatih skotova.
  • Paja

    02.06.2024 07:37
    Sudstvo i policija rade za kriminalce i stite ih i dele profit dok kaznjavaju obicne gradjane za gluposti dok se pojedine firme s kamionima ne kontrolisu ,a druge terorisu jer su im konkurencija . Problem je u drzavno mafijaskim strukturama ,a zakon za sirotinju.
  • Garac

    01.06.2024 19:04
    Evo neka vam Budisavi bude pilot projekat i postavi kamera,otplatiće se za jedno popodne jedino će saobraćajna policija imati drastičnih gubitaka zbog oprosta i uzimanja para..

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija