Kriterijumi kojim se komisija rukovodila u izboru dobitnika bili su sveukupni doprinos kulturno-umetničkoj sceni i praksi, profesionalni okvir, inovativnost, uticaj u lokalnim i međunarodnim okvirima i dugogodišnji staž u radu i na sceni.
Kako piše
Danas, sve bi bilo "na mestu", da za nagradu nije opredeljena simbolična suma novca, koja je izazvala polemiku u kulturno-umetničkim krugovima i široj javnosti.
Danasovi sagovornici upitani su kako komentarišu što je ULUS dodelio Nagradu za životno delo 2023. godine Raši Todosijeviću, uz novčani iznos od 200 evra, a iz odgovora se može zaključiti da srž ovog finansijskog fijaska leži u (ne)ulaganju Ministarstva kulture u kulturu.
"Toliko je sramno ovo što se dešava sa Rašom Todosijevićem, jednim vrhunskim umetnikom koji među brojnim priznanjima ima i nagradu sa 54. Venecijanskog bijenala, čiji se radovi nalaze u stalnim postavkama mnogih svetskih muzeja, i koga bi svaka evropska kultura podigla među zvezde. Koliko je sramno toliko je i strašno, ponižavajuće takvom stvaraocu dati 200 evra kao novčani iznos Nagrade ULUS za životno delo", kaže za Danas Borka Božović, istoričarka umetnosti i direktorka Galerije Haos.
Poređenja radi, ona ističe da toliko dobijaju đaci u nekim srednjim školama kad pobede na lokalnom takmičenju iz matematike, i da toliko naši politički tajkuni časte konobare u kafani.
Božović zaključuje da za kulturu ovde nema para, osim kad je umetnik poslušan i na liniji vlasti.
"Bolje da nije ni bilo novčanog dela nagrade, jer je to skandalozno, ali ne manje skandalozno od činjenice da umetnik svetskog ranga, koji je na jugoslovensku scenu 70-ih godina među prvima uveo konceptualnu umetnost - Novu umetničku praksu, i nove medije, Raša Todosijević, nikada nije predložen za dopisnog ili redovnog člana Srpske akademije nauke i umetnosti. Apsolutno je nedopustivo da nije akademik", konstatuje Božović i dodaje da srpska kultura mnogo duguje Raši, a ignorantski odnos prema njemu svedoči i o nipodaštavanju konceptualne umetnosti.
Umetnik, kulturolog i član ULUS-a Vladan Jeremić pojašnjava da ta nagrada ne podrazumeva samo "novce" i nije novčane prirode.
"ULUS nije Ministarstvo kulture niti fondacija koja finansira umetnike. Reč je pre svega o simboličnoj nagradi. Ako bih se ja pitao, označio bih novčani deo kao dodatnu nadoknadu nagradi, a ne kao nagradu kao takvu, kako ne bi dolazilo do nesporazuma. Raša je dobio termin izložbe u Galeriji ULUS i veliko priznanje kolega i koleginica. Bilo bi dobro da mu ULUS izradi i monografiju, ako Ministarstvo kulture za to odvoji sredstva", kaže Jeremić.
Vahida Ramujkić, članica komisije Nagrade za životno delo ULUS-a za 2023. godinu, pojašnjava da su ovu nagradu obnovili 2021. godine, nakon 20 godina nedodeljivanja.
Naime, radi se o najznačajnijoj nagradi za celokupni profesionalni opus jednog umetnika koje udruženje dodeljuje. Ramujkić ističe da su se trudili da pored drugih važnih nagrada koje ULUS dodeljuje, kao što su Nagrada za Prolećnu i Jesenju izložbu, Zlatno dleto, Zlatna igla i Zlatna paleta, Zlatna nagrada za prošireni medij, ova nagrada podrazumeva i odgovarajuće priznanje - značajniji novčani iznos ili monografiju, što je ranije bila praksa.
Da bi ovo omogućili konkurisali su sa projektima koji se odnose samo na ULUS-ove nagrade, ali i odvojeno za monografsko izdanje, za šta im nisu bila odobrena sredstva iz javnih izvora finansiranja (Ministarstvo kulture i Sekretarijat za kulturu Beograda) pa su, kako Ramujkić kaže, odustali od toga.
"Aktuelno, nagrade podrazumevaju veoma simbolična novčana sredstva koja se izdvajaju iz opet veoma ograničenih sredstava godišnjih programa koje dobijamo preko konkursa i koja su uvek umanjena u odnosu na ono što su realni troškovi produkcije i što se potražuje. Drugi aspekt nagrada je dobijanje termina u Galeriji ULUS u narednoj godini i takođe skromna produkcijska sredstva za izvedbu. To je, jednostavno, naša realnost", kaže Ramujkić.
Ona dodaje da su sada već zašli u drugu polovinu kalendarske godine, i da se njihovi redovni programi realizuju bez sredstava, jer rezultati konkursa Ministarstva kulture još nisu objavljeni, a Sekretarijat za kulturu grada Beograda još nije raspisao konkurse.
Branko Milisković, umetnik performansa primećuje da ULUS trpi posledice celokupne katastrofalne situacije u kojoj se Srbija nalazi već tri decenije.
"Kultura i umetnost su strateški devalvirane, uloga umetnika u društvu gotovo kompletno obesmišljena i ponižena, Ministarstva ne poštuju rokove koje su sami sebi zadali, komunikacija sa sektorom kulture je nepostojeća, kultura otkupa umetničkih radova je na amaterskom nivou, novac građana se troši na partijske bahanalije uvijene u zastavu nacionalne osvešćenosti, tako da ova nagrada Raši Todosijeviću za životno delo u vrednosti od 200 evra više deluje kao nekakva jednokratna humanitarna pomoć, dok se ne snađe...", konstatuje Milisković.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 2
/
Zemlja čudesa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar