To tvrde članovi Saveta u inicijativi za ocenu ustavnosti odredbe novog Zakona o elektronskim medijima koja nalaže njihovu smenu do 4. novembra.
Smenu su pred usvajanje novog Zakona dogovorili vlast i medijska zajednica, uz podršku međunarodnih organizacija.
Regulatorno telo za elektronske medije (REM) podnelo je nedavno inicijativu Ustavnom sudu za ocenu ustavnosti odredbe novog Zakona o elektronskim medijima (ZEM), na osnovu koje bi članovi aktuelnog Saveta ovog tela trebalo da budu smenjeni do 4. novembra.
U inicijativi, koju je
Cenzolovka dobila od regulatora i Ustavnog suda, navodi se da se ova zakonska odredba kosi sa četiri člana Ustava Republike Srbije.
Članovima Saveta REM-a smeta što im se skraćuje mandat i time "uskraćuje vršenje javne funkcije pod jednakim uslovima". Takođe, tvrde da nije jasno objašnjen opšti interes koji opravdava njihovu smenu.
Novi zakon propisuje redovne uslove za prestanak mandata članova Saveta: vreme trajanja mandata, smrt, razrešenje i podnošenje ostavke. Odredba koja nalaže smenu članova aktuelnog Saveta odnosi se isključivo na njih.
To, piše u inicijativi, narušava načelo jednakosti pred zakonom.
"Primenjivanje različitih kriterijuma za prestanak mandata za aktuelne i buduće članove Saveta, odnosno nepropisivanje jasnih kriterijuma za prestanak mandata aktuelnim članovima Saveta", iz REM-a ocenjuju kao - diskriminaciju.
Skraćivanje trajanja tekućeg mandata nije retkost i takvih primera već imamo u praksi, kaže za Cenzolovku advokat Rodoljub Šabić.
"Ne mislim da je takvo rešenje neustavno, sem kada bi zakonom bila skraćivana dužina mandata koja je utvrđena ustavom, što ovde nije slučaj", navodi on.
Šabić kaže da se inicijative za ocenu ustavnosti mogu komentarisati iz dva ugla:
Prvi mogući motiv je principijelan - želja da se u javnom interesu zaštiti ustavni princip koji nalaže da zakonske odredbe budu u skladu sa Ustavom. Drugi motiv je lični interes – želja da se zaštiti sopstvena pozicija ili pravo.
"Dosadašnja iskustva s višestruko neprincipijelnim postupanjem i ignorisanjem javnog interesa od strane aktuelnog Saveta REM-a, brojni s razlogom kritikovani postupci i propusti upućuju na zaključak da je u konkretnom slučaju reč o ovom drugom", smatra Šabić.
Mirković: Da opšteg interesa nema, te odredbe ne bi bilo
Odredba o smeni sporna je za članove Saveta i iz ugla retroaktivne primene, jer su im mandati počeli pre njenog donošenja.
Ustav, međutim, propisuje da opšti akti mogu imati povratno (retroaktivno) dejstvo ako to nalaže opšti interes utvrđen pri donošenju zakona – što, tvrdi REM, u ovom slučaju nije urađeno.
Šabić kaže da ne zna pouzdano da li je Skupština u postupku usvajanja zakona, u skladu s poslovnikom, posebno odlučivala o postojanju opšteg interesa, "ali to je pitanje poštovanja poslovnika, a ne pitanje ustavnosti".
U prilog postojanju opšteg interesa, Šabić ističe i da je ova odredba proistekla iz dogovora tri strane koje su učestvovale u procesu izmena medijskih zakona: novinarskih i medijskih udruženja, tadašnje premijerke Ane Brnabić i predstavnika Ministarstva informisanja i telekomunikacija, uz posredovanje Organizacije za evropsku bezbednost i saradnju, Delegacije Evropske unije u Srbiji i Ambasade Norveške.
Razgovori i dogovori u trouglu predstavnika vlasti, međunarodnih organizacija i nevladinog sektora kulminirali su na sastanku u oktobru 2023. godine, kaže Saša Mirković iz Asocijacije nezavisnih elektronskih medija i učesnik ovog procesa.
Tekst u celosti čitajte na sajtu Cenzolovke.
Komentari 2
Nikola
Dežurno gunđalo
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar