"Vožd Karađorđe" koštaće više od 12 miliona evra po kilometru: "Nije bitna izgradnja, već ugradnja"

Izgradnja brze saobraćajnice "Vožd Karađorđe", poznatije i kao Šumadijski koridor, trebalo bi da počne do kraja ove godine.
"Vožd Karađorđe" koštaće više od 12 miliona evra po kilometru: "Nije bitna izgradnja, već ugradnja"
Foto: 021.rs (Ilustracija)
Mada su se planovi i troškovi više puta menjali, izvesno je da će to biti jedan od najskupljih srpskih puteva, pošto proračuni pokazuju da će nas svaki kilometar koštati između 12 i 14 miliona evra, piše Nova.rs
 
U Grčkoj, primera radi, kilometar njihovog auto-puta koštao je oko devet miliona evra.
Vlada Srbije usvojila je početkom jula Uredbu o utvrđivanju Prostornog plana područja posebne namene za brzu saobraćajnicu "Vožd Karađorđe", pa se stiču uslovi da do kraja godine počne izgradnja prve deonice te saobraćajnice od Lazarevca do Aranđelovca.
 
Prema tom dokumentu, reč je o putu ukupne dužine 136 kilometara. Kako se navodi, u pitanju je državni put prvog reda u prosečnoj širini od 100 do 200 metara, u ukupnoj dužini od 125,8 kilometara, uz koridor Bočnog pravca dužine od 10,1 kilometara.
U pitanju je put čiji je cilj, kako je naznačeno u projektu, da poveže istočnu sa centralnom i zapadnom Srbijom i međunarodnim auto-putevima.
 
U ranijim dokumentima i izjavama državnih zvaničnika o ovom projektu najavljivan je put dužine 163 kilometra. 
 
Tako se u prostornom planu za put "Vožd Karađorđe", koji je bio na javnom uvidu u martu ove godine, navodi ukupna dužina od 163,75 kilometara. Tada je planirano da će na saobraćajnici biti tri tunela i 136 mostova preko reka, jaruga, pruga, atarskih i lokalnih puteva.
 
Dve milijarde evra za "Karađorđa"
 
U nacrtu plana je stajalo takođe da put mora da se izgradi tako da ima fizički odvojene kolovozne trake, sa dve saobraćajne trake za svaku kolovoznu traku, s tim što svaka saobraćajna traka mora da bude široka najmanje 3,50 metara. Svaka kolovozna traka, periodično na oko dva kilometara duž trase treba da ima posebnu traku širine 3,5 metara i dužine 30 metara za prinudno zaustavljanje vozila.
 
Čitava trasa puta se projektuje za brzinu od 100 kilometara na čas, dok se za bočne pravce planira brzina od 80 kilometara na čas.
 
U isto vreme kada je bio uvid u prostorni plan za ovaj put, odnosno u martu ove godine, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je da bi ceo koridor trebalo da košta oko dve milijarde evra. 
 
Nekadašnja ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović davne 2019. godine govorila je o ceni od 2,3 milijarde evra, ali se tada pominjala i deonica do skoro 200 kilometara puta.
 
Ukoliko su Vesićeve dve milijarde namenjene za prvobitnih 163 kilometra, to je oko 12,2 miliona evra po kilometru. Ukoliko, pak, najavljena kalkulacija podrazumeva sada ozvaničenih 136 kilometara, cena raste i do 14 miliona evra za kilometar.
"U Srbiji nije bitna izgradnja, već ugradnja"
 
Građevinski inženjer Danijel Dašić za Nova.rs kaže da u Srbiji svaka cena u ovoj oblasti gotovo uvek duplo veća od realne.
 
"U startu se odmah krene sa velikim brojkama, jer kod nas nije važna izgradnja nečega, već ugradnja pojedinih u te projekte", ocenjuje on.
 
Ističe da je u "najmanju ruku bezobrazluk" kako se izračunavaju cene ključnih infrastrukturnih projekata u Srbiji.
 
"Cene su uvek napumpane, a rokovi se produžavaju unedogled. Ključ je da se produži vreme trajanja projekta, da bi iz njega svako što duže mogao da izvlači novac. To pomeranje vremenskih rokova retko kada ima efekta na kvalitet, a danas u Srbiji nemate projekta u kom na kraju nema stavke naknadnih i nepredviđenih radova", objašnjava sagovornik Nove.rs.
 
Poredeći cene izgradnje puteva u inostranstvu i u Srbiji, Dašić podseća da je više puta ukazivano na to da su putevi u planinama Austrije ili Švajcarske jeftiniji nego u ravnici u Srbiji.
  • Lucas

    31.07.2024 16:23
    Gde je tu Istocna Srbija
    Zar nije prvobitni plan bio da se poveze Istocna Srbija sa ostatkom Srbije...zar nije trebao da se proteze do Bora.Zasto se vise nigde ne spominje istocna Srbija,zapadnu ste prosarali putevima i autoputevima sve do vasih kapija a ovde se jos uvek samo krpe rupe.
  • Владимир

    30.07.2024 17:41
    Ово је нека зајебанција
    Јел се неко спрда са нама па то је у редовним условима деоница 36км како сад одједном 136км
    Ако сам добро разумео Лазаревац -аранђеловац
  • Nik

    30.07.2024 17:11
    Zasto se pravi autopit, kada cemo mi praviti automobile sto lete. U tom slicaju nam ne trebaju putevi.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija