Kasandra ponovo u Srbiji: U čemu je tajna "Televisa presenta" serija?

"Kasandra" je sredinom i pred kraj devedesetih godina, osim Slobodana Miloševića, bila glavna tema u Srbiji.
Kasandra ponovo u Srbiji: U čemu je tajna "Televisa presenta" serija?
Foto: Screenshot (YouTube/Kasandra EMDT)
Kako piše NIN, najčešće svađe na slavama u Srbiji sredinom i pred kraj devedesetih godina bile su na dve teme – ličnost i delo tadašnjeg predsednika Slobodana Miloševića i ko ima više prava da bude u ljubavnoj vezi sa Kasandrom – Randu ili Luis David.
 
Zbog Kasandre su se prekidale sve aktivnosti, ulice se praznile, kako bi se pratile nove dogodovštine junakinje venecuelanske telenovele. 
 
Ekstremna popularnost latinoameričke serije bila je tolika da su deci davana imena po njenim junacima, a glavni glumci čak su dolazili na turneju po Srbiji, izazvavši masovnu histeriju, dostojnu one kakvu su u svoje vreme izazivali "Bitlsi" po svetu.
Gostovali su Kasandra i Randu u beogradskom "Pioniru", Subotici, Nišu... Šaban Bajramović, poznati srpski pevač koji je nedavno uvršten u čuveni muzej džeza i bluza u Misisipiju, snimio je pesmu o njoj. Randu je izveo početni udarac na jednoj od fudbalskih utakmica tada uticajnog Obilića Željka Ražnatovića Arkana, a mnogi su došli na nju samo da bi videli glumca, ne posetivši više nikad ni Obilićev stadion na beogradskom Crvenom krstu niti bilo koji "fudbalski hram" u Srbiji...
 
Kasandra, odnosno glumica Koraima Tores, ponovo je u Srbiji, gde će odigrati ulogu u jednoj od domaćih serija zasnovanoj upravo na latinoameričkim telenovelama, koja ima više od 1.000 epizoda. 
 
I danas, skoro tri decenije od srpskog emitovanja serije u kojoj je igrala naslovnu ulogu, kao i njenog prethodnog gostovanja u Srbiji, ona je i dalje važna tema u javnosti.
 
Fenomen Kasandre nije jedini, latinoameričke telenovele bile su ekstremno popularne i pre i posle nje, ređali su se na domaćim televizijama "Robinja Izaura", "Gušterov osmeh", "I bogati plaču", "Kralj stočara", "Ljovisna", "Marisol", "Sebične majke", "Zabranjena ljubav", "Divlja ruža" (poznatija po svom originalnom nazivu Rosa salvahe). Više od 200 njih od početka devedesetih do danas.
Uticaj telenovela na srpski jezik
 
Toliko su bile uticajne da su mnoge domaćice, gledajući na stotine epizoda, progovorile španski, a u srpski jezik zauvek je ušao izraz "Televisa presenta", po uvodnoj špici jednog od najvećih izvoznika sapunica, meksičkoj kompaniji "Televisa". Taj izraz, uglavnom, najavljuje neku melodramu, emotivno zamršen sadržaj, često na neverovatan način, ali ima i ironično značenje, koje govori o nečemu što je dosadno.
 
Jezička upotreba tog izraza zapravo je savršeno definisala telenovele – melodramatično gomilanje emocija, često insistiranje na onim najnižim koje najviše pogađaju gledaoca, neprekidno ponavljanje istog, radnja bez radnje kako bi se serija produžila na što više epizoda, sve dok gledanost postoji, ili toliko zamršena i apsurdna radnja da često dovodi do besmisla, što sve vodi u dosadu.
 
Pre njih, sličnu ulogu imale su holivudske sapunice, poput "Dinastije" ili "Dalasa", a potom turske serije, koje su na tronu popularnosti preuzele prvo mesto od telenovela.
 
Ipak, ni američke sapunice, koje su se emitovale pre, ni turske serije, ma koliko bile popularne, nisu dostigle taj stepen koji su "španske serije" imale devedesetih godina.
 
Tadašnje televizije shvatile su da kako su serije u kojima ubijeni oživljavaju, slepi progledaju, sestra se zaljubljuje u brata za kog ni ne zna da joj je brat, pa kada sazna, ispostavi se da on to zapravo nije, i svi drugi mogući i nemogući zamršeni zapleti, bili idealan način da se skrene pažnja sa sumorne svakodnevice devedesetih godina, a pokazatelji gledanosti su se penjali u nebesa. 
 
Kasandra, Ljovisna, Rosa Salvahe, Marijana i njihove sudbine, zaokupljale su pažnju ljudi kojima su ratovi oduzeli skoro sve.
Eskapizam i egzotika
 
Kako za NIN kaže Nataša Simeunović Bajić, profesorka departmana za komunikologiju i novinarstvo Filozofskog fakulteta u Nišu, popularnost hispanoameričkih serija devedesetih godina kod nas, od kojih je Kasandra bila najpopularnija, može se tumačiti kao jedna vrsta eskapizma i saživljavanja sa glavnom junakinjom u svim nedaćama. Međutim, nije samo to razlog njihove popularnosti.
 
"Ona donosi, za naše gledalačko iskustvo, na nov način obrađen narativ prepoznatljive matrice bogati mladić - siromašna devojka. Pored toga uvedeni su egzotični romantičarski obrasci prikazivanja divljeg i slobodnog romskog života. I tako baštini dugu tradiciju romantičarskog odnosa prema Romima koji su kod nas vekovima prisutni što je sigurno doprinelo prihvatljivosti ove serije. Čak mislim, jer sam i tada istraživala, da se odnos prema Romima bar malo bio popravio", kaže Simeunović Bajić.
 
Pored toga, romansa kao žanr dugo je prisutna u popularnoj kulturi i ima svoju publiku, već dugo je popularan žanr i biće i dalje, kaže Simeunović Bajić i objašnjava da serije koriste "strategiju Šeherezade", odnosno prekid na najdramatičnijem mestu kako bi gledaoci što pre želeli da vide novu epizodu i šta je bilo dalje.
 
"Da se publika nije umorila, svakako govori činjenica da recimo neke turske serije imaju više od 600 ili 700 epizoda ili da je 'Igra sudbine', koja je preuzela njihov obrazac produžene dramatike (mada ne i 'slow motion emotion' strategiju koju baš ovom prilikom želim da uvedem u upotrebu), prešla granicu od 1.000 epizoda. Ljudi su po prirodi radoznala bića koja stalno svakodnevno na različite načine pričaju i primaju priče, tako da ta generička osobina svakako pomaže kreatorima serija. I sada, dolazak Koraime Tores, u Srbiju i učešće u Igri sudbine zapravo predstavlja veoma dobar i pogodan marketinški trik kojim se kupuje dalja pažnja publike", kaže Simeunović Bajić.
 
Ostatak teksta čitajte OVDE.
  • Јер

    24.09.2024 14:49
    Јер
    Србија није изашла из 90-их ментално и никакву поуку није извукла бар већи део грађана.
  • Lanmi

    24.09.2024 14:47
    Doček?
    Čujem da nije organizovan nikakav opštenarodni doček na aerodromu...ccc...
  • Limanac

    24.09.2024 14:34
    Razlog je taj što je mentalitet primitivnog, neobrazovanog i emocionalno izmanipulisanog naroda ostao isti i nepromenjen, budući da je to političkim elitama protekle tri decenije savršeno odgovaralo. Kasandra i Parovi su ista pojava u dva različita medijska formata. Svađa, zavera, tuga, nepoverenje i fizički okršaji. Plemenski životni stil za plemensku organizaciju društva.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija