Stručnjaci o korišćenju mobilnog pri prelasku ulice i u vožnji: "To je skoro kao da žmurite"

Oko pet odsto pešaka nepropisno koristi mobilni telefon ili slušalice dok prelazi ulicu, dok se procenat vozača koji koriste mobilni za vreme vožnje kreće od četiri do 10 odsto.
Stručnjaci o korišćenju mobilnog pri prelasku ulice i u vožnji: "To je skoro kao da žmurite"
Foto: Pixabay (ilustracija)
To pokazuju podaci Agencije za bezbednost saobraćaja.
 
Šta se dešava sa našim mozgom, a šta sa refleksima kada smo pešaci sa slušalicama u ušima ili vozači sa mobilnim telefonom u rukama?
 
"Potpuno se isključuje jedan od najznačajnijih senzornih stimulusa za upozorenje na opasnost. Vi isključenjem, odnosno uključenjem muzike, slušanjem nekog govora - isključujete mozak od upliva svih informacija koje znače životno okruženje, a bez, što se kaže, jedne informacije, mozak donosi pogrešne odluke", objasnio je za RTS prof. dr neurologije Ranko Raičević.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Krsto Lipovac objašnjava šta se dešava kada vozač koristi mobilni telefon u toku vožnje.
 
"U zavisnosti od toga kako koristi mobilni telefon, vreme koje će posvetiti mobilnom telefonu može da se kreće od tri do 10 sekundi, za vreme od tri sekunde ukoliko se kreće u naselju, recimo 50 kilometara na sat, preći će između 45 do 50 metara. Sve prepreke sve što se dešava u narednih 50 metara on neće videti, neće evidentirati uopšte i to je jedan aspekt uticaja mobilnih telefona", navodi Lipovac.
Šta kažu pešaci? Dok neki anketirani pešaci ne koriste mobilni telefon i slušalice dok hodaju ulicom, drugi pričaju telefonom kada prelaze ulicu i slušalice su u uhu.
 
"Koncentracija je ometena sa značajnijim uplivom onoga što čujemo kroz slušalice ili kada razgovaramo mobilnim telefonom, ruka je praktično zauzeta i imamo pola hemisfere mozga koja je angažovana sa onim što dolazi sa tog aparata i polovina mozga, u najmanju ruku, ako su stavljene slušalice, skoro čitava auditivna kora. Ogroman deo mozga je praktično van kontakta - to je isto kao da šetate poluzatvorenih očiju. Vid je najbitniji u smislu našeg snalaženja u prostoru, ali u našem doživljaju prostora i vremena sluh je od neprocenjivog značaja", ističe dr Raičević.
 
Najnovija naučna istraživanja pokazuju da, ukoliko u toku vožnje pročitate samo jednu poruku, za osam procenata raste rizik od saobraćajne nezgode sa najtežim posledicama. Ako prelazite ulicu sa slušalicama u ušima, to je skoro kao da žmurite.
 
Ko je dobar vozač?
 
Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Vladan Nikolić rekao je da je jedno od glavnih pravila za bezbednost saobraćaja - vidi i budi viđen.
 
"Ako imate bilo kakvo odvlačenje pažnje, vi sebe lišavate mogućnosti da blagovremeno vidite određene situacije na koje treba da odreagujete. U tom smislu i postoje kaznene odredbe za distrakcije kao što je upotreba mobilnih telefona ili slušalice na oba uha, ako ste pešak i prelazite ulicu", naveo je Nikolić.
Odgovarajući na pitanje kako je prošla akcija saobraćajne policije "Fokus na putu", kaže da je za 24 sata otkriveno više od 2.000 prekršaja iz grupe koja je targetirana.
 
"Oko 1.400 slučajeva je zbog nekorišćenja sigurnosnog pojasa i 550 zbog nepropisnog korišćenja mobilnog telefona", dodaje Nikolić.
 
Nikolić ističe da dobar vozač nije onaj koji ima znanje i veštine, već je to onaj ko može da predvidi šta loše može da se desi, šta neko drugi može da uradi a da nije po propisu.
  • Andrija Šrek

    09.10.2024 13:17
    Dodatak
    Samo, kažnjavanje će opet nekako biti mnogo selektivno - koga uhvate.
    U 21. veku bi mnogo delotvornije bilo, pošto svi, jelda, imamo uz sebe neki čip, u ličnoj karti, pa i u samom mobilnom telefonu, da se, umreženo, za SVAKI uočen i snimljen prekršaj ovoga tipa SVAKOME automatski sa računa skida novac, bez zaustavljanja i dodatnih neprijatnosti. I to, recimo, predlažem simbolične sume:
    1. pričanje sa mobilnim u ruci tokom vožnje - 150 din.
    2. kuckanje poruke tokom vožnje - 130 din.
    3. pričanje sa mobilnim u ruci na pešačkom - 120 din.
    4. kuckanje poruke na pešačkom - 110 din.
    5. korišćenje mobilnog prelazeći ulicu van pešačkog - 350 din.
    6. skretanje bez datog žmigavca - 115 din.
    7. menjanje saobraćajne trake bez datog žmigavca - 125 din.
    8. ulazak u desnu traku prilikom skretanja ulevo - 160 din.
    I tako dalje... Mislim da bi ovo zaista dosta doprinelo uvećanju državnog budžeta i možda čak i disciplinovalo neke vozače, bez potrebe za komunikacijom sa službenim licem.
  • Milovan

    09.10.2024 11:39
    jednostavno
    Problem u vožnji jednostavno rešiv od strane proizvođača vozila.
    Dok je vozilo u pokretu nema signala.Primaš informaciju akli ne možeš da se javiš niti šalješ poruku.
    Dakle,zaustavi se na propisano mesto obavi komunikaciju pa nastavi.
  • Andrija Šrek

    09.10.2024 10:46
    ...
    Apsolutno podržavam kažnjavanje.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija