Srbija treća u Evropi po broju poginulih na putevima: "Mora sistem da reaguje, nije policija jedina"

Prema podacima Evropskog saveta za bezbednost saobraćaja, Srbija je u prošloj godini, sa 76 smrtnih slučajeva, bila treća u Evropi po broju poginulih u saobraćaju na milion stanovnika.
Srbija treća u Evropi po broju poginulih na putevima: "Mora sistem da reaguje, nije policija jedina"
Foto: 021.rs
Na negativnom vrhu liste nalaze se Bugarska sa 82 smrtna slučaja na milion stanovnika, dok Rumunija ima 81 smrtni slučaj.  
 
Iako se Srbija našla među prve tri zemlje u Evropi sa najvećim stopom smrtnosti na putevima, Agencija za bezbednost saobraćaja tvrdi da je unazad 10 godina Srbija imala manji broj stradalih u saobraćaju, smanjujući broj poginulih sa 650 na 503.
Potpukovnik Dejan Savić iz Uprave saobraćajne policije kaže za Euronews Srbija da MUP godinama unazad radi na tome da se broj nesreća smanji, da pomaka ima, ali da on nije dovoljan.
 
"Imamo razne akcije i poštravanje kaznene politike. Sad vidimo u ovoj statistici smanjenje u periodu od 10 godina. Međutim, to nije dovoljno. Svaki nastradali učesnik u saobraćaju jeste veliki gubitak", kaže.
 
Savić ističe da je edukacija mladih vozača posebno važna, a kako navodi do njih je najbolje da se dopre putem medija i društvenih mreža.
"U toku septembra smo bili na različitim medijima oko 72 puta, gde smo apelovali na sve učesnike u saobraćaju, upozorili na cifre koje odslikavaju ovakvo stanje bezbednosti. Takođe, već dugi niz godina merimo prosečnu brzinu na auto-putevima, jer je prekoračenje brzine takođe jedan od razloga kako do neseće dođe", rekao je on.
 
Načelnik Uprave saobraćajne policije pukovnik Slaviša Matić ranije je za Euronews Srbija objasnio da prema podacima policije postoji šest najčešćih faktora koji utiču na učestalost saobraćajnih nezgoda. Najčešći faktor je neprilagođena brzina uslovima saobraćaja i stanju puta, u 45 odsto slučaja.
 
Takođe, kako je dodao, tu su propust vozača koji se odnosi na nepropisno sagledavanje situacije sa 17 odsto, gubitak kontrole nad vozilom sa 14 odsto, vozač koji je pod uticajem alkohola kao uzrok 11 odsto, neiskusan vozač sa devet odsto i neustupanje prvenstva prolaza šest odsto.
 
"Ovi podaci su poređani po učestalosti, ali ne isključuju jedni druge. Zapravo, često se dešavaju nezgode na čiji nastanak utiče više od jednog faktora. Često postoji direktan i prateći uzrok. Na primer, da se desi da vozač nije prilagodio brzinu uslovima saobraćaja i da je izgubio kontrolu nad vozilom", objašnjava on.
 
Zbog toga je, navodi jako važno da se vozači pridržavaju saveta saobraćajne policije, da povećaju opreznost na putevima, posebno ukoliko su vremenske prilike netipične u zavisnosti od godišnjeg doba. On je pozvao vozače i da budu odgovorni i poštuju saobraćajne propise kako bi se smanjio broj nesreća i obezbedila veća sigurnost na putevima.
 
Kaže da policija nije jedina koja treba na tome da radi.
 
"Svest vozača se kreira od samog rođenja pa sve do momenta saobraćanje nezgode. Ukoliko porodice ne deluju na mladu osobu-učesnika u saobraćaju, ili škola i predškolska ustanova, onda imamo problem. To je širi kontekst i šire pitanje. Policija je ovde pre svega represivni organ. Sama represija ne može da da trajne rezultate. Ovo je možda najbolje ilustrovati na primeru mere privremenog oduzimanja vozila, koja je u primeni od 22. februara ove godine. Za svega sedam meseci, saobraćajna policija privremeno je oduzela čak 256 vozila od učinilaca težih prekršaja", naveo je on.
 
"Drugim rečima, na dnevnom nivou privremeno se oduzme 1,2 vozilo od nesavesnih vozača koji činjenjem težih prekršaja ugrožavaju sebe i druge učesnike u saobraćaju. Dakle, mora ceo sistem da reaguje i deluje kako bi mi jednog dana imali savesne vozače. Prevencija i edukacija o učešću u saobraćaju su vrlo važni", rekao je Matić.
  • Marko

    20.10.2024 11:15
    Ne treba biti skroman i reći da smo ustvari prvi.

    Prosečan broj putničkih automobila na 1.000 stanovnika EU je 560, a u Srbiji 344. Podaci za 2022.
  • Realista

    20.10.2024 10:20
    "MUP godinama radi..."
    Uporno ukazujem na jedino logično rešenje a to je da polaganje vozačkog ispita mora da poskupi, bar duplo - ako se pri tom još smanji i broj časova obuke, to će biti pun pogodak kao i prošlog puta!
  • Jovan

    20.10.2024 08:35
    Prvi uzrok je nepoštovanje ograničenja brzine.
    A zatim i nepoštovanje ničega i nikoga.Kakvo crno držanje odstojanja, puna linija, pešački prelaz, zona škole, kružni tok itd.
    Neverovatno smo bahati prema tuđim životima.Jako smo se razboleli.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Srbija i Tuvalu ukidaju vize

Ministar spoljnih poslova Srbije Marko Đurić i premijer Tuvalua Feleti Teo potpisali su danas u Beogradu Sporazum dve vlade o ukidanju viza za nosioce običnih pasoša.