Izmene zakona koje su u proceduri predviđaju hibridnu nastavu: Kako će ona izgledati?

Đaci u Srbiji uskoro bi mogli da idu na hibridnu nastavu, predviđeno je izmenama zakona u oblasti obrazovanja i vaspitanja koji su trenutno na javnoj raspravi.
Izmene zakona koje su u proceduri predviđaju hibridnu nastavu: Kako će ona izgledati?
Foto: Pixabay
Takva nastava bila bi kombinacija neposrednog rada u školi i onlajn učenja, odnosno "rada na platformi za hibridnu nastavu", predviđeno je izmenama zakona, piše NIN.
 
Za vreme kovida, učenici osnovnih i srednjih škola bili su primorani da prate nastavu preko interneta i raznih onlajn platformi za učenje. U priručniku za pedagošku primenu sistema za upravljanje učenjem "Mudl", koji se koristio i u Srbiji, navodi se da je u to vreme interesovanje za hibridnu nastavu značajno povećano, a "stručna javnost prepoznala je potrebu za širim i dubljim razumevanjem ovog načina organizacije nastave". 
Međutim, onlajn učionice sada neće funkcionisati po istom principu kao u vreme kovida.
 
Kako za NIN kaže rukovoditejka Centra za obrazovnu tehnologiju Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Katarina Aleksić, hibridna nastava ne uključuje video-konferencijske sastanke u onlajn prostoru. Ona omogućava učenicima da jedan deo sadržaja uče u onlajn učionicama, u vreme i tempom koji njima odgovara. Na taj način oni se bolje pripremaju za časove uživo, dok se za samo vreme časa akcenat stavlja na praktičan rad, diskusiju i primenu naučenog.
 
"Tokom trajanja hibridne nastave nije obavezno da nastavnici i učenici tokom čitavog trajanja obrazovno-vaspitnog rada budu u neposrednom kontaktu već se njihov udeo planira u odnosu na dati kontekst", kaže ona.
U obrazloženju izmena navodi se da škola može da donese odluku o realizaciji hibridne nastave u okviru svih ili grupe predmeta i aktivnosti, u skladu sa nivom digitalnih kompetencija nastavnika i tehničkom opremljenošću škole, a odluka može da važi za celu školsku godinu ili za određeni period.
 
Vreme, mesto, način i nosioci ostvarivanja hibridne nastave utvrđuju se godišnjim planom rada škole na osnovu preporuka Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, a bliže uslove o tehničkim uslovima za realizaciju hibridne nastave propisuje ministar, navodi se u nacrtu.
 
Hibridna nastava u Srbiji
 
Aleksić kaže za NIN da je hibridna nastava prisutna u Srbiji skoro 10 godina. Ona objašnjava da se dopunom Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (ZOSOV) hibridna nastava zapravo više promoviše nego što se uvodi.
 
"Hibridna nastava ni u jednom segmentu ne remeti organizaciju rada škole, naprotiv. Ona dopunjava te časove omogućavajući nastavnicima da u učionicama sa svojim učenicima rade drugačije stvari. Dakle, svi časovi se održavaju u školi, po predviđenom rasporedu, ali je ono što se na tim časovima dešava sasvim drugačije. Umesto da pretežno prezentuju gradivo često obimnog programa nastave i učenja, nastavnici se okreću podsticanju učenika da diskutuju i samostalno dolaze do zaključaka. Vreme u učionici više se koristi za aktivnosti koje razvijaju kritičko mišljenje i stvaralačko rešavanje problema", rekla je Aleksić.
 
Hibridni pristup omogućava da učenici onlajn rade na zajedničkim projektima, učestvuju u diskusijama, a zatim na času razmenjuju ideje i dobijaju povratne informacije u pravom trenutku. Tako se uspostavlja i podstiče kolektivno učenje i učvršćivanje znanja.
 
Onlajn učionica
 
Uspostavljanjem onlajn učionice nastavnik ima mogućnost da u onlajn prostor prenese upoznavanje sa osnovama novih nastavnih sadržaja. Učenici mogu samostalno da rade najjednostavnije zadatke, a da dragoceno vreme u školi posvete dubljem izučavanju gradiva kroz grupni rad, vršnjačko učenje i projektnu nastavu.
 
"Hibridna nastava donosi učenicima preko potrebnu promenu obrazovnog iskustva u školskim učionicama. Ni za trenutak ne smemo da zaboravimo da u školu dolazimo da bismo učili jedni od drugih i jedni sa drugima. Ne dolazimo da bismo sedeli sa slušalicama i gledali u ekrane. U školi je opravdano koristiti tehnologiju u situacijama kada ona direktno doprinosi razumevanju onoga što se uči. U školskim učionicama želimo vršnjačko učenje, rad na projektnim zadacima, nastavnika koji usmerava tu mladu zajednicu koja uči", kaže Aleksić.
 
Ona zaključuje da hibridna nastava donosi učenicima mogućnost da praktikuju ono što uče i da svoje znanje stave u kontekst realnih problema kako bi ga zaista primenjivali.
Na pitanje da li će ovaj vid nastave da predstavlja dodatnu obavezu za učenike i nastravnike, ona odgovara da hibridna nastava ne menja ništa. Učenici uče u školi isto kao i kod kuće, tako da ovaj vid nastave neće biti dodatno opterećenje za njih.
 
"Tokom hibridne nastave, dobit za učenike jeste prilika da se kod kuće bave jednostavnijim zadacima, a u školi, uz pomoć nastavnika i vršnjaka, zanimljivim zadacima srednjeg, pa i naprednog nivoa. Roditelji mogu da imaju uvid u ono što se uči, u aktivnosti svog deteta, dok nastavnik, koristeći analitiku učenja, ima potpuni uvid u potrebe svakog od svojih đaka", rekla je Aleksić.
 
Praktikovanje hibridne nastave nije obaveza, ali jeste mogućnost koju nastavnici treba da prilagode.
 
Ceo tekst NIN-a čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • NSadjanka

    04.01.2025 11:59
    JOŠ ZATUPLJIVANJA
    Glupost!
  • Majka troje dece

    04.01.2025 11:54
    DODATNO ZAGLUPLJIVANJE DECE
    Javnosti je skoro potpuno nedostupna činjenica da se naša deca zaglupljuju od najmanjih nogu i da je negde 2019. godine donet zakon da je u vrtićima ZABRANJENO (ne "nije preporučeno", "ne morate terati decu koja ne žele"... već bukvalno zabranjeno) raditi grafomotoriku (pisanje raznih crtica kao priprema za pisanje slova, da pojasnim ako slučajo neko ne zna ovaj pojam). Vaspitačicama koje to ne poštuju i ipak žele da rade sa decom je zaprećeno kaznom! Ne verujete! Pitajte nekoga ko radi u vrtiću..
  • Славица

    04.01.2025 03:43
    Истина
    Ученици који желе нешто да науче у школи свакодневно су малтретирани од стране неваспитаних и недисциплинованих ученика. Треба пружити могућност доброј деци да напредују, а неваспитанима да пливају у свом одабиру пропадања.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija