Laseri, pirotehnika, improvizacija, jastreb: Kako se beogradski aerodrom brani od ptica?

Ptice mogu predstavljati veliku opasnost ukoliko se nalaze u blizini aerodroma.
Laseri, pirotehnika, improvizacija, jastreb: Kako se beogradski aerodrom brani od ptica?
Foto: 021.rs
U pretposlednjoj nedelji decembra desile su se dve avionske nesreće u kojima su se ptice pominjale kao mogući uzrok pada aviona - jedna u Kazahstanu, druga u Južnoj Koreji. 
 
I u Beogradu je bilo slučajeva prinudnog sletanja i odlaganja aviona zbog sudara s pticama, a iz uprave "Nikole Tesle" za N1 kažu da aerodrom u Surčinu spada u jedne od bezbednijih međunarodnih aerodroma u Evropi po ovom pitanju.
Iz Aerodroma "Nikola Tesla" za portal N1 kažu da prisustvo ptica na aerodromu u Surčinu nije često, jer se preduzimaju sve propisane mere u skladu sa domaćim zakonodavstvom, međunarodnom regulativom, preporukama i praksom kako bi se sprečile eventualne posledice.
 
Prema podacima aerodroma, u 2022. i 2023. godini zabeležena su prosečno 4,3 bliska susreta na 10.000 avio-operacija. U godini koju smo ispratili bilo ih je još manje – manje od tri bliska susreta sa pticama na 10.000 letova.
 
"To nas svrstava u jedne od bezbednih međunarodnih aerodroma u Evropi i po ovom pitanju", poručili su iz kompanije Belgrade Airport, koja upravlja Aerodrom "Nikola Tesla".
Pirotehnika, laseri, roboti, improvizacija
 
Prisustvo ptica u krugu od 13 kilometara može ozbiljno da ugrozi bezbednost avio-saobraćaja, a u slučaju Beograda problem mogu da naprave vrane, galebovi, golubovi, grabljivice poput orla mišara, vetruške, eje, fazani, ali i vrste kao što su rode, čaplje, divlje patke i labudovi.
 
"Primetno je da su pojedine vrste koje imaju veliku težinu dosta izražene i da se mogu kretati i u jatima", kažu iz Aerodroma i napominju da na prisustvo ptica i drugih životinja utiče blizina Save i Dunava, poljoprivredna naselja u blizini aerodroma, ali i industrijska zona i lokalne deponije.
 
Da bi se sprečili incidenti kada se ukrste putanje ptica i letelica, Aerodrom primenjuje preventivne mere za suzbijanje prisustva ptica i drugih životinja, u koje spadaju strateški monitoring u krugu od 13 kilometara i izrada klasifikacije boravišta i staništa za svaku vrstu ptice. 
 
Taktički monitoring podrazumeva praćenje kretanja ptica u zoni aerodroma i pozicioniranje u oblasti zone poletanja i sletanja uz blisku saradnju sa aerodromskom kontrolom letenja.
 
"Svrha taktičkog monitoringa je da analizirane podatke iz strateškog monitoringa primenjuje na terenu, tako što će operativac prepoznati kada su aktuelna kretanja ptica po dobi dana i sezoni, u zavisnosti od vrste", navode iz Aerodroma.
 
Kao najbitnija mera za suzbijanje prisustva ptica ističe se ljudsko prisustvo i upotreba terenskih vozila. 
 
Na vozilima se nalaze bioakustični sistemi za rasterivanje, čija osnovna namena je da se putem pravilno programiranih i definisanih zvukova rasteruju ptice.
 
Tu su i ručni laserski uređaji, za koji iz uprave Aerodroma kažu da postižu dobar efekat u rasterivanju ptica, a pogotovo ka jatima na većim daljinama. Najefikasniji je u sumrak, svitanje, smanjenu dnevnu svetlost i u drugim sličnim situacijama.
 
Aerodrom koristi i pirotehnička sredstva, za koja kažu da su jedno od primarnih metoda za kontrolisanje preleta jata ptica i kretanja životinja.
 
Pored svega navedenog, tu su i improvizovana sredstva koja su se pokazala kao efikasna u praksi, zatim razna priručna sredstva za hvatanje ptica i životinja. Upotreba robota radi rasterivanja životinja tek je u začetku, i njihova puna primena očekuje se u budućnosti.
Da li će biti ptica oko aerodroma zavisi i od izvora hrane i vode. Eliminacijom ovih faktora smanjuje se i njihovo prisustvo u okolini, tako da Aerodrom sprovodi drenažu terena, odvodnjavanje, suzbija rastinje u blizini manevarskih površina, ali i sprovodi politiku visoke trave na oko 200 hektara zelenih površina. 
 
Onemogućavanje formiranja deponija u blizini i krugu aerodroma, ostavlja ptice i druge životinje bez hrane i na taj način smanjuje njihovo prisustvo.
 
Na Aerodromu je postavljena i zaštitna mreža kako bi se sprečilo prisustvo ptica u zoni vazdušnih operacija.
 
"Sam efektivni terenski rad operativne službe obavlja se pola sata do sat pre svitanja do pola sata do sat posle sumraka, tokom cele godine. Da bi se sve mere pravilno sprovele, pored edukovanih kadrova, potrebna je i analitika rada pomoću softvera u evidentiranju podataka, osmatranje i rasterivanje ptica i drugih životinja, kao i putem neregularnosti, što omogućava preduzimanje odgovarajućih mera", objašnavaju iz Aerodroma "Nikola Tesla".
 
Kako kažu, godišnje se sprovede više od 8.500 aktivnosti na rasterivanju ptica i drugih životinja. I pored toga, životinje na beogradskom aerodromu tokom godine utiču na oko 30 odlaganja poletanja ili sletanja aviona.
 
Ceo tekst čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija