Srbija godinama bez obaveznog zakonskog plana radova na železnici

Nacionalni program železničke infrastrukture, dokument u skladu sa kojim se donose planovi izgradnje, obnove i održavanja železnice, ali i podnose izveštaji o izvršenim radovima, istekao je 2021.
Srbija godinama bez obaveznog zakonskog plana radova na železnici
Foto: 021.rs
To je bilo za vreme premijerskog mandata Ane Brnabić, a ni njen naredni kabinet, ni kabinet Miloša Vučevića, nisu usvojili novi program, iako je donošenje ovog programa zakonska obaveza Vlade Srbije, objavio je portal Balkanske istraživačke mreže (BIRN).
 
Nacionalni program železničke infrastrukture je dokument kojim je Vlada Srbije obavezna da popiše stanje železnica u zemlji i definiše planove za održavanje, rekonstrukciju i izgradnju novih pruga, podsetili su iz BIRN-a. Dodaje se da Nacionalnim programom Vlada određuje šta su prioritetni radovi, odakle će se i koliko oni plaćati i kojom dinamikom će se obavljati.
Donošenje Nacionalnog programa propisano je Zakonom o železnici 2013. godine, a četiri godine kasnije je i usvojen ovaj program za period od 2017. do 2021. godine.
 
Među planiranim radovima, kako se navodi u Nacionalnom programu, bili su i radovi na železničkom Koridoru 10b i delu pruge između Beograda i Novog Sada, za koje tada još nisu bila obezbeđena ni finansijska sredstva.
Skupština Srbije usvojila je novi Zakon o železnici u maju 2018, a obaveza Vlade Srbije da donosi ovaj program je ostala.
 
Zakonski, a na osnovu Nacionalnog programa Vlade Srbije, preduzeće Infrastruktura železnice Srbije trebalo bi da godišnje pripremi programe izgradnje, rekonstrukcije i održavanja železničke infrastrukture. Pretragom javno dostupne dokumentacije ti programi nisu uočljivi, tako da je pitanje i na osnovu čega je, ali i da li ih je ta firma radila na godišnjem nivou, naveli su iz BIRN-a.
 
Po zakonu bi ova državna kompanija trebalo dva puta godišnje da podnosi nadležnom ministarstvu izveštaj o sprovođenju godišnjeg programa, a ministarstvo da jednom godišnje izveštaj podnosi Vladi Srbije.
 
Ukazano je i da je po Nacionalnom programu, koji je istekao 2021. godine, bila  predviđena modernizacija pruge Beograd - Novi Sad - Subotica - granica Mađarske, koja bi omogućila brzinu vozova do 200 kilometara na sat, kao i unapređenje efikasnosti glavnih čvorova - Beograda, Niša i Novog Sada.
BIRN podseća da je rekonstrukcija Železničke stanice u Novom Sadu počela 2021. godine, a rekonstruisanu stanicu su prvo 2022. godine otvorili predsednik Srbije Aleksandar Vučić i premijer Mađarske Viktor Orban, a zatim ponovo u julu 2024. pokrajinska premijerka Maja Gojković i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić.
 
Nekoliko meseci kasnije, 1. novembra, nadstrešnica na stanici je pala nekoliko minuta pre podneva i ubila na licu mesta 14 osoba, dok je jedna preminula kasnije u bolnici.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • ET

    26.01.2025 11:34
    Nedodirljivi bivši
    Godinama bez plana, a to važi i za godine vladavine prethodne vlasti.
  • pogodi ko je

    26.01.2025 11:02
    Kako nema plana? Pa jesu li pokrali sine po Vojvodini? Jesu. I to je deo nekog plana.
  • Vozim se autobusom

    26.01.2025 10:31
    Šta je ovo?!
    Laik sam po pitanju železnice, ali levi kolosek ne izgleda ok. Sastavljen je od ravnih delova i svaki spoj je pod uglom, umesto zakrivljen kao desni. A na desnom nema pragova.
    Ne znam u kojoj su fazi radovi, ali ako je levi kolosek završen, tu će voz ići max 30km/h.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija