Prijateljski dogovori mimo propisa: Zašto se Srbija odlučila za skuplje aranžmane za železnicu?

Anketna komisija za ispitivanje odgovornosti za pad nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu najavila je u sredu, 26. marta da će se obratiti evropskim institucijama.
Prijateljski dogovori mimo propisa: Zašto se Srbija odlučila za skuplje aranžmane za železnicu?
Foto: 021.rs
Oni će od evropskih institucija tražiti da se ispita zbog čega je Vlada Srbije odustala od finansiranja iz evropskih fondova, koje je bilo povoljniije, i prešla na aranžmane sa kineskim firmama za oko milijardu evra skuplje.
 
"Aleksandar Vučić, kao bivši prvi potpredsednik Vlade Srbije, nekadašnja ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović i bivši ministar finansija Mlađan Dinkić moraju odmah biti ispitani od pravosudnih organa Srbije, ali i Evropske unije (EU) – da objasne zašto su doneli štetne odluke koje su građane Srbije koštale za oko milijardu evra više", izjavio je na konferenciji za novinare član Anketne komisije, profesor Fakulteta organizacionih nauka u Beogradu Vladimir Obradović.
Obradović je, pozivajući se na dostupnu dokumentacijiu, naveo da su preliminarne studije koje je finansirala EU 2012. godine pokazale da za rekonstrukciju i modernizaciju pruge od Novog Sada do mađarske granice treba oko 330 milona evra.
 
"Kako smo od te cifre došli do one koja je plaćena kineskim konzorcijumima od preko jedne milijarde evra?", upitao je Obradović.
 
"Prijateljski dogovori mimo propisa"
 
Obradović je predočio da ideja modernizacije pruge datira od vlade premijera Mirka Cvetkovića, kada je EU iz pretpristupnih fondova dodelila 3,95 miliona evra za idejni projekat i tendersku dokumentaciju za izvođenje projekta.
"Ne postoji dugo objašnjenje već da smo koncept finansiranja jeftinih kredita, koje nam je nudila EU, kao i bespovratnih sredstava, napustili jer to ne poznaje prijateljske dogovore mimo propisa i zato se Vlada Srbije odlučila za nepovoljne aranžmane i partnerstva sa ruskim i kineskim firmama", zaključio je Obradović.
 
Prema njegovoj oceni, tadašnja vlada Aleksandra Vučića odlučila se za nepovoljan kredit da bi mogla taj posao da radi netransparentno.
 
Osam minuta manje – stotine miliona evra više
 
"Drugo ključno pitanje je ko je i kada doneo odluku da se pruga preprojektuje sa 160 na 200 kilometara na sat bez opravdanja", naveo je Obradović i ukazao da je ušteda vremena u tom slučaju u vožnji do Subotice osam minuta, što je Srbiju koštalo stotine miliona evra više.
 
"Vučić i resorni ministri, koji su te aranžmane potpisali, treba da odgovore domaćem pravosuđu, ali i evropskom", zaključak je Anketne komisije.
 
"Neobično da se uspešnoj firmi dogodi pad nadsterešnice"
 
Profesor Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu Dušan Dobromirov rekao je da je kompanija Starting jedina domaća kompanija koja je bila podizvođač u rekonstrukciji novosadske stranice.
On je predočio da je ta firma na računu 31. decembra 2023. godine imala 12 miliona evra, što je ocenio kao neobično, iako je reč o građevinskoj firmi.
 
"Veoma je neobično da se firmi tolikog uspeha dogodi pad nadsterešnice", zaključio je Dobromirov.
 
Profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu Ognjen Radonjić ukazao je da poseban problem predstavljaju aneksi ugovora u tom poslu, čime je izigran komercijalni ugovor, kao i ugovor o kreditu, a konzorcijum podizvođača je bio samo protočni bojler za finansiranje.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Dule

    27.03.2025 07:37
    > "Kako smo od te cifre došli do one koja je plaćena kineskim konzorcijumima od preko jedne milijarde evra?", upitao je Obradović.

    Ne znam brate, ti si u anketnoj komisiji, valjda imaš kolege građevinske i saobraćajne inženjere sa kojima si pričao u poslednjih 10 godina pa si mogao saznati da je vijadukt od nekoliko kilometara u Sremu morao da se gradi i da je on znatno povećao cenu radova na železnici i da smo svesno ušli u to zarad imanja znatno brže i praktičnije pruge od one koju smo imali pre toga.

    Najbolje sada da cmizdrimo što imamo prugu koja ide 200 na sat i koji u ogromnom obimu koriste svakodnevno ljudi na relaciji Beograd-Novi Sad i koja se pokazala odličnom za bilo kakav standard Istočne Evrope.

    Naš najveći problem na ovom čitavom projektu je fušerisana zgrada železnice od nesposobnih srpskih izvođača i nesposoban kadar u Železnici koji je mrzelo da proverava kvalitet zgrade i da ode u prokleti gradski ili pokrajinski arhiv i pokupi dokumentaciju za zgradu.

    Ja ne verujem šta čitam i kakve političke frazetine pišu ljudi u anketnoj komisij, brukate profesiju već godinama, ne umete da se izborite za funkcionalnu Inženjersku komoru, a sad ni nemate pojma koje su cene radova, pa morate da saznajete preko komentara na 021.
  • Serpiko

    27.03.2025 06:59
    Polako se suzava krug oko Nepomenika!
    Eh sto mi je drago...
  • Simon

    27.03.2025 06:05
    Unosno i napreDNO
    Prijateljski dogovori omogućavaju da se lakše i više krade.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija