Međutim, dešava se da zbog usluga sa dodatom vrednošću, koje su poznate i kao VAS (value added services) usluge, mesečni računi za telefon budu uvećani.
U VAS usluge spadaju plaćanje parkinga, doniranje novca preko humanitarnih organizacija, glasanje SMS-om ili donedavno plaćanje gradskog prevoza, a korisnici na osnovu korišćenja ovih usluga znaju da će im račun za telefon biti veći od mesečnog ugovora, jer su imali i dodatna plaćanja.
Međutim, nije nepoznato da se već godinama dešavaju i VAS SMS prevare.
U tim slučajevima, korisnici mobilnih mreža tvrde da se nisu prijavili ni za kakve dodatne usluge, a da im je račun uvećan stavkom "VAS SMS".
To se upravo dogodilo jednoj čitateljki
Danasa koja se tom beogradskom listu požalila da joj je zbog "VAS SMS" usluga, za koje se nije prijavila i koje nije kliknula, njen mesečni telefonski račun u decembru skočio sa 2.400 na 3.700 dinara, a u januaru je dostigao čak 5.000 dinara. Prvobitno je mislila da je njen operator podigao cenu usluge. Odlaskom u filijalu kompanije sa kojim ima sklopljen ugovor o telefonskim uslugama, saznala je da je njen račun zapravo veći zbog VAS SMS usluga.
Ustanovljeno je da je SMS poruke dobijala od jedne kompanije. Ono što bi moglo da ukaže da je reč o mogućoj prevari, kaže ista čitateljka, jeste činjenica da ove SMS poruke nisu bile vidljive kao ostale poruke, već su bile u "spam folderu", a pronašla ih je službenica iz kompanije.
S obzirom na to da VAS servisi podrazumevaju usluge trećih lica - VAS provajdera, a ne operatora, čitateljku su u njenom operatoru posavetovali da se obrati kompaniji.
U kol servisu kompanije uveravali su je da je ona pokrenula uslugu i da je nemoguće da se usluga sama aktvirala, iako je čitateljka tvrdila upravo suprotno. Zamolili su je da povodom ovog slučaja kompaniji pošalje reklamaciju na mejl.
Iz kompanije na pitanja Danasa o njihovoj politici pružanja VAS usluga nisu odgovorili do objave ovog teksta.
Šta su VAS servisi i kako se zaštititi?
Predsednica Upravnog odbora Republičke unije potrošača Vesna Perinčić objasnila je za Danas da su VAS usluge dodatne usluge, a koje su nezavisne od operatora već ih operator daje uz potvrdu potrošača da je pristao na uslugu.
"Potrošač mora da učini nekoliko koraka da bi aktivirao te usluge, nije to baš tako da se te usluge pružaju, a da potrošač to nije želeo. On mora da prihvati te usluge i obično mu signe SMS poruka sa pitanjem: 'Da li je siguran da želi korišćenje tih usluga?'", rekla je Perinčić.
Međutim, kada se dogodi da korisnici tvrde da nisu prihvatili aktivaciju određene usluge, ali da im je to fakturisano, onda je potrebno da operator uđe u sistem i proveri o kojoj usluzi je reč, ukazuje Perinčić. Nakon toga, operator bi trebalo da od servisa koji pruža tu uslugu traži dokaz da je procedura pružanja VAS usluga ispoštovana, a ako se to dokumentovano dokaže, korisnik nema pravo na obeštećenje.
"Potrošači moraju da paze šta pritiskaju, da ne bi ispalo 'nisam znao'. Dakle, ne sme da klikće a da prethodno ne pročita šta je kliknuo. Posebno treba voditi računa o zlonamernim sajtovima", rekla je Perinčić.
Takođe, upozorava potrošače da paze koje aplikacije instaliraju i da ne instaliraju aplikacije koje nisu u okviru operativnog sistema telefona, kao što su Google Play, Apple App Stora i drugi.
Kada je reč o zaštiti potrošača od ovakvih prevara, Perinčić savetuje da bi u tom slučaju potrošači trebalo ili da odrede neki limit mesečne potrošnje ili da ukinu mogućnost VAS usluga.
"Ja lično kada zaključujem ugovor preko operatora, onda zahtevam da mi se te VAS usluge ukinu. Vi možete i da ostavite određene VAS usluge, kao što su na primer parking servis, ili donacije, usluge bankarstva. Sve to može biti dogovor sa operatorom da ne bi došlo do iznenađenja", poručila je Perinčić.
Ceo tekst Danasa o VAS porukama čitajte na
OVOM LINKU.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 6
SS
2 meseca za redom posle toga vidim na racunu za MTS da mi naplacuje po 800 dinara za VAS usluge, zovem MTS, oni mi objasne o cemu se radi, i blokiraju da mi se vise ne skidaju pare za taj "servis", koji mi je inace slao na SMS neke reklame.
Eto moje iskustvo, pa nek se drugi pripaze.
Nenad
Tugomir
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar