U Vojvodini iz vozova kradu frižidere i monitore, a sa šina nestaje bakar

Vojvođanske železnice svakodnevno su meta lopova i vandala koji naprave štetu od po nekoliko miliona dinara.
Ionako već oštećene, vojvođanske železnice svakodnevno su meta lopova i vandala koji naprave štetu od po nekoliko miliona dinara.

Krađe kablova, bakarnih delova i šina dešavaju se kako na infrastukturi koja je u upotrebi, tako i na starim prugama koje se ne koriste.

Kako za 021 kažu u "Železnicama Srbije", veliki broj krađa se odnosi i na delove signalno-sigurnosnih postrojenja i uređaja (kolosečnih prigušnica, šinskih i napojnih glava, telekomunikacionih uređaja i svih vrsta naponskih kablova), koje pored znatne materijalne štete, ugrožavaju bezbednost i redovno funkcionisanje železničkog saobraćaja. Doduše, statistika pokazuje da je broj krivičnih dela na železnici smanjen u odnosu na prošlu godinu.

"Naravno, time nikako ne možemo biti sasvim zadovoljni budući da se u saradnji sa nadležnim državnim institucijama neprestano mora raditi na prevenciji ovih pojava i strožijem kažnjavanju počinilaca ovih dela", poručuju u "Železnicama Srbije".

Šta se sve kralo?

Može se reći da su na udaru sve vojvođanske stanice, ali najveću štetu trpe Zrenjanin, Subotica, Pančevo i Ruma. Naime, samo deo izveštaja o protivpravnim radnjama pokazuje da su na pruzi Subotica - Sombor nepoznati počinioci u avgustu kamenovali voz, a krajem oktobra je iz teretnog voza ukradeno čak 15 frižidera. Ukupna šteta bila je 657,1 miliona dinara.

U Stanici Subotica nepoznat čovek je početkom novembra kroz otvor na šalteru putničke blagajne pokušao da sa pulta ukrade deo pazara. U tome ga je sprečio blagajnik koji se u tom trenutku nalazio u drugom delu prostorije. Šteta za oštećeno staklo bila je 10.000 dinara. Takođe, na Stanici Subotica je iste sedmice prilikom pregleda voza utvrđeno da su nepoznati lopovi iz teretnih kola ukrali 40 LED monitora od 20 inča. Šteta je bila 327.137 dinara.

Krajem avgusta je na depou stanice Kikinda nepoznat lopov ukrao iz toaleta voza slavinu, a krajem oktobra je ukradena bakarna olučna cev duga pet metara. Početkom novembra su na zrenjaninskoj stanici nepoznati počinioci iz rezervoara TMD-a ukrali 150 litara dizel goriva, a šteta je iznosila 20.460 dinara.

Na pruzi Pančevo - Zrenjanin u stajalištu Orlovat nepoznati počinioci sa deponije materijala ukrali su 1,65 kubnih metara stare skretničke građe. Policija je uhvatila počinioce i podnela prijave za krađu bakarnih oluka od 15 metara, a koji su pronađeni na ilegalnim otpadima sekundarnih sirovina u Bašaidu i Banatskom Miloševu. Takođe, u istom periodu su identifikovani vandali koji su u stanici Kuršumlija na staničnom objektu ispisali grafite.

Sredinom avgusta su lopovi na stanici u Pančevu obili vrata robnog magacina i ukrali decimalnu vagu, napravivši štetu od 120.000 dinara. Na ukinutoj pruzi Alibunar - Seleuš ukradeno je 140 bukovih pragova, sa štetom od 158.760 dinara. Krajem oktobra je sa stanice isečen i ukraden metalni deo ograde uz protivpožarni put.

Interesantan je i slučaj koji se na stanici Stara Pazova dogodio početkom novembra, kada su nepoznati počinioci iz starog magacina za prevoz robe ukrali peć vrednu 40.000 dinara.

Od drugih slučaja, izdvaja se i onaj sa novosadske stanice sredinom avgusta, kada je utvrđeno da je iz teretnih kola ukradeno osam kutija sa po 2.000 gumenih držača kablova.

Osim što se stvara pomenuta materijalna šteta, znatno se i ugrožava bezbednost ljudi, navode u "Železnicama Srbije" za 021.

"Posebno treba istaći da, pored materijalne štete, srpske železnice trpe i veliku nematerijalnu štetu. Ona se ogleda u prekidima u odvijanju železničkog putničkog i robnog transporta i često može biti i mnogo veća od vrednosti otuđenog elementa. 'Železnice' posledice protivpravnih radnji saniraju nabavkom i ugradnjom novih uređaja i delova postojenja, što iziskuje znatna novčana sredstva (česti su slučajevi da počinioci protivpravnih radnji prodaju otuđeni deo na tržištu sekundarnih sirovina tek za delić stvarne tržišne vrednosti otuđenog uređaja ili dela postrojenja)", kažu u "Železnicama".

Inače, nakon saznanja da je došlo do krađe ili vandalizma, odmah se vrši usmena, a u roku od 24 časa i pismena prijava policiji sa iskazanom štetom i stepenom ugroženosti bezbednosti železničkog saobraćaja. Nakon podnete prijave, policija preduzima mere iz svoje nadležnosti na otkrivanju počinilaca protivpravnih radnji i podnosi tužbu nadležnom Sudu protiv počinilaca krivičnih dela. Železnicu pred nadležnim Sudom kod koga je podneta tužba zastupa Sektor za pravne poslove.

Usvajanjem Zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti i interoperabilnosti železnice, koji je stupio na snagu 14. novembra 2015. godine, pooštrene su kaznene odredbe za fizička lica koja krađama ugrožavaju bezbednost na železnici.

Izmenama i dopunama Zakona o krivičnom postupku, usvojenih krajem 2013. godine, pooštrene su mere za krađe, oštećenja ili uništenja železničke infrastrukture i vozova. Tako je za krađe i oštećenja predviđena zatvorska kazna od tri meseca do pet godina, a za krađe i oštećenja kojima su bili ugroženi životi putnika ili funkcionisanje privrede predviđene su zatvorske kazne od jedne do osam godina.

"Dakle, te kazne nisu male, ali je neophodna njihova striktna primena kako bi bili postignuti efekti na smanjenju ovakvih krivičnih dela", zaključuju u "Železnicama". (Gorica Nikolin - gorica@021.rs)

  • 03.12.2015 18:33
    Narod se ugledao na vlast.
  • pcb.

    03.12.2015 18:16
    Veca vest bi bila da nista nije pokradeno .
  • 03.12.2015 14:45
    kakvo je to salter staklo od 10.000 dinara

    pa to mora da je neko tipovao iz zeleznice, cuj od tolikih vagona bas neko da ubode taj sa friziderima, pa onda sa monitorima :)))

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Vojvodina