Zrenjaninci strahuju da će šteta od Šandonga Linglonga biti veća od koristi
Na to su pitanje aktivisti nevladine organizacije "Građanski preokret" od grada i državnog ministarstva dobili negativan odgovor. Informacije iz Pokrajine još čekaju.
Ono što vlast naziva velikim uspehom, ova grupa ne spori, ali pita - koliko će taj uspeh koštati stanovništvo.
"I danas, ovde u Zrenjaninu, ispisuje se istorija i budućnost - i Zrenjanina i Banata i Srbije", rekao je predsednik Vučić 30. marta na postavljanju kamena temeljca ove fabrike.
A kakva će to budućnost biti?
Za Vladu Srbije dileme nema - izgradnju fabrike guma kineskog giganta Šandong Linglong proglasila je projektom od nacionalnog značaja. Kako je najavila premijerka Srbije Ana Brnabić, ova, najveća fabrika pod krovom u Srbiji, će do 2025. zapošljavati oko 1200 ljudi.
"Zrenjanin će opet biti jedan od lidera industrijskih gradova u ovoj našoj Srbiji", kaže Čedomir Janjić, gradonačelnik Zrenjanina.
Hoće li uz to biti i ekološka crna tačka, pitaju u organizaciji "Građanski preokret".
"Javnost u ovom trenutku ima samo hvalisanje vlasti, a nema činjenice. A opravdan je strah da će šteta biti veća od koristi sve dok ne znamo kako zapravo stoje stvari. Ta investicija dolazi iz Kine koja je najveći svetski zagađivač vazduha, a mi nemamo studiju o uticaju te fabrike na životnu sredinu", naglašava Ivan Živkov, sociolog.
Odnosno, do sada je javnost nije dobila na uvid, izveštava N1.
Grad, Pokrajinu i državno Ministarstvo zaštite životne sredine pitali su - da li poseduju studiju procene uticaja na životnu sredinu i jesu li dali svoju saglasnost na takav dokument. Gradska uprava i ministarstvo odgovorili su da studiju ne poseduju, dok iz Pokrajinskog sekretarijata za urbanizam, koji su naveli kao nadležan u ovom slučaju, odgovor u zakonskom roku nije stigao.
"Ono što je strašno da Grad Zrenjanin svojim građanima na zvaničan zahtev odgovori - mi ne posedujemo takvu studiju. Mi ne pričamo o fabrici keksa, nego o fabrici guma koja, prema planu, treba da proizvodi preko 30 hiljada komada guma dnevno", kaže Dušan Kokot iz NVO "Građanski preokret".
U Gradskoj upravi na ovu temu N1 nije dobio sagovornikai, jer je gradonačelnik bio na službenom putu. Na zatvorena vrata naišli su i u Pokrajinskom sekretarijatu za urbanizam i zaštitu životne sredine.
Iako su im u Sekretarijatu obećali informacije i adekvatnog sagovornika, pa čak ih zamolili da sa pričom zbog toga sačekaju do kraja nedelje, N1 odgovor nije dobio.
A da je postojanje te studije od vitalnog značaja, te da je ona po domaćim i zakonima Evropske unije obavezna, kaže profesor koji je predvodio tim za izradu Zakona o proceni uticaja na životnu sredinu.
"Studija mora biti pravljena na transparentan način u kome i javnost i zainteresovana javnost - to nisu isti pojmovi, ima određena vrlo moćna i velika prava, uključujući da pokrene sudske postupke i obustavi bilo koju investiciju ako se ne poštuju ti propisi", ističe Slavko Bogdanović, profesor Privredne akademije.
A upravo to u Zrenjaninu planiraju da urade - ako se ispostavi da studija ne postoji.
"Imamo dobar primer zaustavljanja izgradnje gondole u Beogradu. Mislim da na sličan način može da se stavi makar privremena zabrana izgradnje ovakvog postrojenja, dok ne saznamo kakav će efekat na životnu sredinu imati", zaključuje Živkov.
Komentari 14
Ma
maska svakom
Nikola
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar