Projekat, koji se finansira sredstvima iz INTERREG IPA programa prekogranične saradnje Rumunija – Srbija, obuhvata sanaciju građevinskog dela objekta prevodnica i ustava, kao i postavljanje nove hidromašinske opreme.
Ukupna vrednost projekta je 13,9 miliona evra, od čega 85 odsto čine nepovratna sredstva EU u partnerstvu "Voda Banata" i Županijskog saveta Timiš sa rumunske i "Voda Vojvodine" i Pokrajinskog sekretarijata za regionalni razvoj, međuregionalnu saradnju i lokalnu samoupravu sa srpske strane.
"Pored sanacije prevodnica, izgradićemo biciklističke staze, plutajući dok, nabaviti plovni bager i plovnu kosačicu i izradičemo projektno-tehničku dokumentaciju za izmuljenje kanala Begej. Uz tu dokumentaciju 'Vode Vojvodine' moći će da konkurišu i za izmuljenje kompletnog kanala Begej od Kleka do granice sa Rumunijom, kako bi postao plovan i za teretne brodove do 500 tona", rekli su u "Vodama Vojvodine".
Tada će se ponovo otvoriti plovidba na kanalu Begej, biće uslova za razvoj turizma, izgradnju infrastrukture i povezivanje prekograničnog regiona kroz povećanje transporta, pre svega Zrenjanina i Temišvara.
Podseća se da se, od kada je kanal na reci Begej pre 60 godina zatvoren za plovidbu, veza između pograničnih gradova Banata drastično promenila. To je uticalo i na životnu sredinu u okruženju kanala, posebno na kvalitet vode zbog čega je obustavljen i rečni transport.
Tek pre tri godine srpska i rumunska strana rešile su da, prekograničnim projektom "Revitalizacija navigacione infrastrukture kanala Begej", ovaj višedecenijski problem reše i da reci koja izvire u Rumuniji, a uliva se u reku Tisu u Srbiji vrate stari sjaj.
Kanal Begej (Bega na rumunskom) dugačak je 120 kilometara, od čega se 45 kilometara nalazi u Rumuniji, a preostalih 75 u Srbiji, započinje kod Temišvara i nastavlja se sve do Tise. Njegovo iskopavanje započela je Austrija 1718. nakon potpisivanja Karlovačkog mira.
Tada je Begej korišćen za transport drva i odvodnjavanje okolnog močvarnog terena, a istovremeno, započeta je izgradnja 70 kilometara dugog kanala između Temišvara i Kleka, odnosno Plovni Begej. Novi kanal zamenio je stari koji je služio za regionalno ispuštanje voda. Ova dva kanala teku paralelno, a Stari Begej služi za odvodnjavanje okolnog močvarnog terena.
U periodu od 1910. do 1912. godine izgrađena su četiri kompleksa prevodnica sa ustavama na kanalu Begej – dva u Srbiji (Klek i Itebej) i dva u Rumuniji (St. Martin i St. Mihalj). One su kontrolisale vodostaj i garantovale gotovo neprekidnu plovidbu, čak i tokom perioda niskog vodostaja, a omogućen je prolazak brodova od 500 tona nosivosti.
Takođe, ovi objekti znatno su smanjili opasnost od poplava za naselja i zemljište duž obala kanala. Zbog napete političke i ekonomske situacije u regionu, kanal je 1958. zatvoren za plovidbu.
Usled ovakvih okolnosti Kanal gubi hidrološku i ekonomsku funkciju, a danas se zbog dotrajalosti prevodnica Klek i Srpski Itebej ne odvija čak ni rekreativna plovidba, što znači da se voda, na ovom delu Begeja, koristi samo za navodnjavanje i snabdevanje ribnjaka.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 2
Mulj
Zoki
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar