Kao razlog za traženje državne pomoći, kineski investitor je naveo ubrzanje realizacije projekta.
Zajedno sa zemljištem od 96 hektara u vrednosti od 7,5 miliona, ukupna novčana pomoć za kineskog investitora je 83,5 miliona evra.
Bespovratna državna pomoć od 75,8 miliona će biti isplaćena u novcu, u periodu od 2020. do 2026. godine.
Kako se navodi u obrazloženju komisije, Linglong se obavezao da zaposli najmanje 1.200 radnika na neodređeno vreme do kraja 2024. godine, dok bi vrednost troškova zarada za novozaposlena lica nakon dostizanja pune zaposlenosti trebalo da iznosi najmanje 16.294.480 evra, što bi značilo da ukupna državna pomoć za ovu kompaniju pet puta veća od predviđene vrednosti troškova zarada za dve godine.
Prosečna bruto plata radnika u kineskoj fabrici će biti oko 69.000 dinara što je neto oko 42.000 dinara.
Ova investicija bi, navodi se u rešenju komisije, mogla da se isplati za devet godina i 143 dana.
Obaveza korisnika državne pomoći je da obezbedi najmanje 25 odsto troškova iz sopstvenih izvora koji ne sadrže državnu pomoć. Linglong je obavezan i da novootvorena radna mesta povezana sa investicijom zadrži na teritoriji Zrenjanina najmanje pet godina od završetka investicionog projekta.
"Dodelom subvencija i abolicijom od plaćanja cene koja bi inače bila naplaćena prodajom zemljišta po tržišnim uslovima, korisnik stiče ekonomsku prednost u odnosu na konkurente, a koju inače ne bi mogao da ostvari u uobičajenim tržišnim okolnostima. Na takav način stvara se opasnost od narušavanja konkurencije na tržištu, a s obzirom na to da je u pitanju izgradnja pogona za proizvodnju određenih dobara koja mogu biti predmet razmene sa zemljama članicama Evropske unije, ista mera utiče i na trgovinu između srbije i zemalja članica EU", napominje se u rešenju komisije, ali se ovakav zaključak odmah i odbacuje.
Naime, kako se navodi u rešenju, pretežna delatnost korisnika pomoći je proizvodnja guma, a pomoć se ne može dodeliti subjektima koji obavljaju delatnosti u sektorima čelika, sintetičkih vlakana i uglja. Svi državni troškovi se smatraju opravdanim i zbog iznosa celokupne investicije. Takođe, komisija je ocenila da ovakva pomoć koristi i Evropskoj uniji, jer se, navodno, postiže smanjenje razlika u razvijenosti pojedinih regiona.
"Intervencija države u vidu državne pomoći je neophodna radi realizacije predmetne investicije i značajno će uticati pre svega na brzinu njene realizacije", navodi se u rešenju.
Komisija je utvrdila i da je maksimalan iznos dozvoljene državne pomoći za ovog investitora 156.500.000 evra.
Državne i gradske vlasti takođe planiraju da dodatno opreme Slobodnu zonu u kojoj će se pogon nalaziti komunalnom infrastrukturom, ali, kako je to namenjeno svim korisnicima zone, komisija ovo ne smatra direktnom pomoći kineskom investitoru.
U vezi sa ovim rešenjem oglasio se i zrenjaninski Građanski preokret, koji je upitao zašto država Srbija, ako već učestvuje sa više od deset odsto ulaganja u izgradnju, nije ugovorila i srazmerni vlasnički udeo u budućoj fabrici.
"Kompanija Linglong počela je prošle godine izgradnju svog postrojenja u Zrenjaninu bez izrađene Studije o proceni uticaja na životnu sredinu, uz brojne promedbe stručne javnosti i građana na nezakonit način pribavljanja građevinskih dozvola. Ta kompanija ne donosi ekonomsku korist državi i građanima, ugrožava slobodno tržište, a izvesno donosi velike ekološke i zdravstvene probleme", smatraju u ovom udruženju.
Kako navode, Srbija je postala država "čija vlast budžetskim sredstvima plaća alarmantno zagađenje životne sredine od strane kineskih investitora, predstavljajući to projektima od nacionalnog značaja i istorijskim privrednim uspesima".
"Već su ugroženi Bor i Smederevo, a sada je i Zrenjanin. Poniženi građani, ali i pravosuđe, uglavnom okreću glavu od toga i ćute, kao da će neko drugi da ih spasi", zaključuje Građanski preokret.
Novac i zemljište nisu jedino što su republičke i gradske vlasti dale ovom investitoru.
Na sednici Skupštine grada Zrenjanina održanoj 18. septembra odlučili su da se naziv opštinskog puta kroz radnu zonu Jugoistok u tom gradu nazove "Avenija Linglong". Kako se u obrazloženju odluke navodi, izmena naziva navedenog opštinskog puta u značajnoj meri doprinosi daljem unapređenju lokalno-ekonomskog razvoja grada.
Ono što građani Zrenjanina i aktivisti od dolaska ovog investitora vide kao sporno je uticaj na životnu sredinu. Kapacitet od 13 miliona pneumatika godišnje predstavlja opravdan razlog za zabrinost i mada je studija uticaja na životnu sredinu porekla sve moguće opasnosti, iz iste je izostavljena i valjara, što je potencijalno najopasniji deo ovog kompleksa. Opširnije
OVDE.
Komentari 12
Бојан
Drug Ilija
Lepi
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar