Imao je dve supruge, najmanje šest ljubavnica i nebrojene afere. Žene bi često napuštao kad bi se razbolele, voleo je da bude sa prostitutkama, a partnerke su mu često bile puno mlađe. Njegovoj drugoj supruzi bilo je 27 godina kad se udala za njega, a on je tada navršio 79.
Neke njegove tvrdnje bi, da ih je izrekao u današnje doba, na Tviteru izazvale pometnju - poput na primer ove: "Za mene postoje samo dve vrste žena: boginje i pokorne". Ništa od ovoga nije novost i reciklirano je u mnogim knjigama i člancima.
Međutim, u svetu nakon pokreta MeToo, ljudi koji brinu o Pikasovoj ostavštini suočeni su s brojnim izazovima.
"Pokret MeToo uticao je na to da njegovo ime u današnje doba potamni", kazala je Sesil Debrej, direktorka Pikasovog muzeja u Parizu. Dodala je da su danas "napadi još žešći jer je Pikaso najpoznatija i najpopularnija figura moderne umetnosti - idol koji se mora uništiti."
Perverzno, destruktivno
Ovaj problem se ne pokušava "gurnuti pod tepih". Pariski muzej nedavno je pozvao umetnice da se uključe u debatu o Pikasu. Među njima je i francuska slikarka Orlan, autorka dela "Žene koje plaču su ljute", a referira se na jedan od Pikasovih najpoznatijih portreta "Žena koja plače".
U sestrinskom muzeju u Barseloni tokom maja će se održati radionice i razgovori sa istoričarima umetnosti i sociolozima u sklopu kojih će se raspravljati upravo o ovom problemu. Ipak, stručnjaci kritikuju neke od nedavnih napada na voljenog im umetnika.
Nagrađivani francuski podkast ponovno je podstakao rasprave kojima je uporište u knjizi "Picasso, Minotaur", francuske novinarke Sofi Šovo iz 2017. po kojoj je on bio "nasilan, ljubomoran, perverzan, destruktivan".
Debrej tvrdi da su neke od njihovih izjava "anahrone" i da se oslanjaju na "nagađanja i tvrdnje bez istorijskih referenci". Ipak, ona pozdravlja raspravu o Pikasovoj ostavštini jer se "istorija umetnosti obogaćuje pitanjima novih vremena i novih generacija".
Životinjska seksualnost
Nije uvek jednostavno odvojiti umetnika od njegove umetnosti. Marina Pikaso je o ljubavnicama svog dede jednom napisala: "Potčinio ih je svojoj životinjskoj seksualnosti, obuzdao ih, začarao, progutao i zdrobio na svom platnu".
Međutim, Oliver Pikaso, umetnikov unuk, tvrdi da se prikazivanjem Pikasa kao čudovišta rizikuje i to da se pogrešno prikažu žene koje su ga volele. Neke, poput Marije-Treze Volter, bile su mlade i ranjive muze koje su se osećale nemoćno, kazao je za AFP.
Druge, poput Franosoaz Žilo, znale su tačno u šta se upuštaju u odnosu s Pikasom i nije im bio problem da odu kada im je svega bilo dosta.
"Neke su iz tog odnosa izašle neokrznute, ali neke nisu. Sve to je jako složeno, te žene su međusobno bile različite", smatra Debrej. Pikasove slike prikazuju deo te kompleksnosti.
"Među njegovim delima ima onih punih nasilja, ali i onih s velikom dozom nežnosti. Svaki put kada bi iscrpeo svoju inspiraciju, krenuo bi na nešto drugo. Žene su bile nužne za njegovo stvaralaštvo, bez njih bi nešto nedostajalo", dodala je.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 1
Zemlja čudesa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar