FOTO: Novosadske ulice okupirane predizbornim bilbordima

Predizborno bilbordno komuniciranje sa Novosađanima, tačnije sa glasačkim telom, dostiglo je vrhunac u poslednjoj nedelji kampanje.
FOTO: Novosadske ulice okupirane predizbornim bilbordima
Foto: 021.rs
Svi bulevari i prometne ulice okupirani su političkim porukama stranaka koje se bore za parče vlasti, a osim što su pokazatelj finansijske moći, bilbordi su i kratko i konkretno predstavljanje programa svake od stranaka/učesnica na lokalnim, pokrajinskim i republičkim izborima.
 
U Novom Sadu je situacija pre svega 10 dana bila vrlo drugačija u odnosu na danas. Kako pokazuje analiza 021, Vojvođanski front (i koalicija Ujedinjena demokratska Srbija - Vojvođanski front) nekoliko dana je držala ubedljivo prvo mesto u broju zakupljenih bilbord površina u gradu, dok se na drugom mestu nalazila Sasvim druga priča, novi politički činilac u gradu.
 
 
Zanemarljiv broj bilborda imala je vladajuća Srpska napredna stranka, a po nekoliko su imali POKS i Metla 2020.
 
 
Šta se poručuje biračima?
 
Poruke koje se šalju na ovim bilbordima su jasne, kratke i usmerene na određene teme. Tako se Vojvođanski front mahom bavi položajem Vojvodine (slogani: Vreme je za Vojvodinu, Vojvodina se ujedinila), ali i lokalom (Odbranićemo Frušku goru) i nacionalnim pitanjima (Dobra vest: Školuje se i želi da ostane, Dobio pravdu na sudu, itd). 
 
Sasvim druga priča, čini se, šalje direktne poruke svim potencijalnim biračima u Novom Sadu: Hoćemo referendum svake godine, Hoćemo gradsku bolnicu, Sasvim drugi ljudi, Čenej - Pariz već od 44 evra, ali su svojom nedavno obelodanjenom saradnjom sa Pokretom slobodnih građana Sergeja Trifunovića oplemenili i dizajn novih bilborda sloganom "Šta čekamo?".
 
 
Vidljivo je i da Sasvim druga priča prikazuje jedan jednostavan bilbord, na prvi pogled tajnovite poruke - nasmejanu ženu. Ostaje nedoumica da li je ovaj bilbord zapravo provokacija usmerena ka biračkom telu stranke na vlasti o čemu je opozicija mnogo puta do sada iznosila razne podatke potkrepljene fotografijama sa mitinga, ili je jednostavno samo vid promocije.
 
 
Pokret Metla 2020 koristi metafore poput "Da počistimo stranačko zapošljavanje", "Da napravimo red" i "Da počistimo bezakonje", dok se Pokret obnove Kraljevine Srbije služi sloganima "Za Kraljevinu Srbiju. Časno", ali su imali i kreativnija rešenja.
 
 
Srpska napredna stranka pre desetak dana imala je značajno manje bilborda u odnosu na danas. Ukoliko ne računamo bilbord koji je mesecima okačen na Spensu, SNS ima viseće bilborde na prostorijama stranke, ali i veliki rotirajući bilbord na početku Ulice Modene u centru Novog Sada. Poruke koje se šalju ovim bilbordima prilično su jednostavne. Reč je o velikoj "jedinici", broju liste na izborima i sloganu partije za izbore "Za našu decu", uz prikaz ljudi koji se bave zanimanjima poput lekara i vozača.
 
Novi oglašivači u kampanji u Novom Sadu sa svojim posvećenim bilbordima su Pokret slobodnih građana i Savez vojvođanskih Mađara.
 
 
Čemu ovoliki budžeti za bilborde?
 
Kao što je rečeno, koalicija UDS - Vojvođanski front (Srbija 21, Liga socijaldemokrata Vojvodine, Vojvođanska partija, Zajedno za Vojvodinu, Stranka moderne Srbije i Građanski demokratski forum) imali su u jednom trenutku ubedljivo najviše bilborda u gradu, što bi trebalo da uputi na zaključak da je bilbord-kampanja isplativa. Na pitanje 021 zbog čega koalicija ima toliko bilborda a ne, recimo, vrlo jaku kampanju na internetu, potpredsednik LSV Branislav Bogaroški kaže da je domet društvenih mreža ograničen, a bilbordi popunjavaju "rupu" koja je dosta duboka.
 
"Vi se kroz društvene mreže obraćate samo delu populacije, do 50 odsto biračkog tela. Veći problem postoji sa elektronskim medijima i nacionalnim frekvencijama, a 90 odsto ljudi se informiše preko televizija. Cena sekunde reklamnog spota je stravična, a informativne emisije, što je manir od početka višestranačja, prate vlast i nemate drugi način nego da se ljudima obratite kroz biltene, letke i bilborde. Mi smo se zapravo najviše skoncentrisali na letak. Bilbordi samo treba da vizuelno pojačaju poruku koju smo kroz letke pustili, a ta poruka je da smo stranka koja je u gradu 30 godina, postoje projekti koje smo počeli, završili ili se završavaju i koje nameravamo da uradimo jer svaka politička opcija koja ozbiljno namerava da se bavi problemima građana mora da ima viziju šta je to što sa gradom treba uraditi", navodi Bogaroški.
 
On dodaje da ova politička opcija uslovno rečeno vodi dve paralelne kampanje - lokalne i pokrajinske kao Vojvođanski front, te republičku kampanju sa UDS. Tako su i, kaže, prilagođene poruke na bilbordima.
 
"Jedna od priča je priča o Fruškoj gori. To nije lokalna ingerencija jer je nacionalni park u nadležnosti Republike, ali je Novi Sad neraskidivo vezan za Frušku goru i tu predlažemo rešenja koja su jednostavno izvodljiva. Ona se seče i asfaltira besomučno, a rešenje je da nacionalni park postane javna ustanova umesto preduzeća i da prestane da se finansira sečom sopstvene šume", priča Bogaroški.
 
Situacija danas - dominacija naprednjaka
 
Srpska napredna stranka poslednjih dana je zakupila veliki broj takozvanih "city light" reklamnih površina, manjih panoa, širom grada. Osim ovih reklamnih površina, SNS je uložio i u velike bilborde (standardna veličina bilborda je 4x3 m), pa je tako preuzeo prvo mesto po broju reklamnih površina u Novom Sadu. Sad je vidljiv i slogan "Gradimo budućnost Srbije" uz pomenute poruke.
 
 
Skupa kampanja
 
Bilbordi se zakupljuju na određeni vremenski period, a zakup nije nimalo jeftin. Ako se uzme u obzir da je prosečna cena zakupa jednog 4x3 m bilborda na nedelju dana više od 100 evra, može se samo nagađati koliki su propagandni budžeti stranaka u ovoj kratkoj kampanji, poremećenoj epidemijom virusa korona.
 
Kako je pokazala analiza organizacije Transparentnost Srbija, koalicija okupljena oko vladajućih stranaka uložila je najviše novca u bilbord-kampanju tokom 2016. godine, a značajnije manje uložili su SPS-JS, koalicija oko Demokratske stranke i LDP-LSV. Skoro nikakve troškove za bilborde, prema izveštajima, nisu imali SRS i koalicija Dveri-DSS.
 
 
Politički činioci na izborima, prema zakonu, imaju rok od 30 dana nakon održanih izbora da dostave izveštaje o finansiranju svojih aktivnosti. Kako se navodi u zvaničnom izveštaju Agencije za borbu protiv korupcije iz monitoringa kampanje 2016. godine, SNS je imala 63 odsto svih zakupljenih bilborda u Srbiji. Bilbord-kampanja bila je očekivano najjača u Beogradu i Novom Sadu.
  • Ivan

    16.06.2020 23:07
    Kad komunjarska UDBA finansira, a organizuje 3-ca Uprava za borbu protiv unutrasnjih neprijatelja, tada preliva od para, od izvoza organskog paradajza iz Jovanjice do mina iz Krusika,....
  • Djokatore

    16.06.2020 18:42
    Dobra fora
    Jako mi je dobra fora SDPa sa osmehom. Konačno i malo novina u političkim prozivkama. Samo se bojim da prozvana krezuba Srbija ne kapira da njih neko z.....a.
    Ali meni je jaki smešno.
  • novosađanka

    16.06.2020 15:08
    Ttroše naše novce zarad ostanka i dolaska na vlast. A mi ni ne idemo na izbore.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Izbori 2020

Pastor razgovarao sa predstavnicima sedam izbornih lista

Predsednik Skupštine Vojvodine Ištvan Pastor održao je konsultativne sastanke sa predstavnicima svih sedam izbornih lista, koje su nakon izbora za poslanike u Skupštinu APV, održanih 21. juna i 1. jula, osvojile poslaničke mandate u Skupštini Vojvodine.