Izbori za odbornike u Skupštini grada Novog Sada 2016. godine doveli su do ulaska devet političkih opcija u lokalnu vlast.
Analiza 021 pokazuje da su stranke uložile velike sume u predizbornu kampanju, a nekima se ista uopšte nije isplatila jer nisu osvojili nijedan mandat zbog malog broja osvojenih glasova. Drugima se, pak, kampanja isplatila.
Stranke su dužne da u roku od mesec dana od završetka izbora polažu račune Agenciji za borbu protiv korupcije. Ovi izveštaji obuhvataju troškove aktivnosti poput mitinga, štampanja propagandnog materijala, zakupa prostora, troškove prevoza, ali i reklame koje su se emitovale u medijima.
Vladajuća Srpska napredna stranka uložila je oko četiri miliona dinara u kampanju na lokalu. Kako pokazuje njihov izveštaj, novac nije trošen na letke, dok je 1,4 miliona dinara potrošeno na zakup bilbord-prostora. SNS je potrošila oko dva miliona dinara na promo-materijal poput majica, prsluka, kapa, ešarpi, platnenih torbi, hemijskih olovaka i upaljača, dok su zakup prostora za skup na Spensu platili svega 18.000 dinara. Oko 300.000 dinara koštale su ih komunalije, prevoz i overa potpisa.
Demokrate su uložile oko 1,1 milion dinara u kampanju za Novi Sad. Štampanje 60.000 letaka koštalo ih je 123.191 dinar, a brošure oko 170.000 dinara. Bilbore su platili 260.954 dinara, a s obzirom na to da su imali 12 bilborda, jedan staje nešto više od 21.000 dinara. DS nije imao troškove za mitinge i konvencije, a promociju u elektronskim medijima platili su 43.200 dinara. Usluge dve marketinške agencije koje su angažovali koštale su demokrate 314.000 dinara.
Socijalistička partija Srbije potrošila je ukupno 2,2 miliona dinara na promociju u Novom Sadu. Leci su ih koštali 96.000 dinara, plakati oko 122.000 dinara, a više od 730.000 dinara potrošili su na promo-materijal poput blokčića, olovaka, upaljača itd. Zakup prostorija platili su 340.800 dinara, a troškove za javne događaje i oglašavanje u medijima, kažu, nisu imali.
Liga socijaldemokrata Vojvodine platila je 1,4 miliona dinara kampanju za grad. Uložila je čak 600.000 dinara za štampanje više od 105.000 letaka, kao i 142.057 dinara za promo-materijal. Ono što je verovatno greška u evidenciji je zakup prostorija na Spensu u iznosu od svega 240 dinara. Televizijski spot su platili više od 68.000 dinara, a overu potpisa podrške birača 124.780 dinara.
Dosta je bilo uložili su blizu 920.000 dinara u predizbornu kampanju u Novom Sadu. Štampanje letaka koštalo ih je 57.000 dinara, a brošure 750.000 dinara - sve je plaćeno njihovom udruženju Dosta je bilo - Restart, koje se navodi kao izvršilac usluge. Troškovi oglašavanja su nula, navodi se u evidencijama Agencije za borbu protiv korupcije.
Srpska radikalna stranka potrošila je 1,4 miliona dinara na kampanju na lokalu. Zakupljen termin na jednoj televiziji platili su 450.000 dinara, a autorske honorare, overu potpisa i druge troškove platili su skoro 100.000 dinara.
U kampanju su značajnu sumu uložili Dveri i DSS, koji su nastupili kao koalicija. Letke su platili 69.000 dinara, bilborde i "City light" površine čak 1,2 miliona dinara, više od 65.000 dinara promo-materijač, više od 220.000 radijske oglase na više stanica, 162.000 oglašavanje u štampi, a sve ukupno koštalo je dva miliona dinara. Ipak, ova koalicija nije ušla u lokalni parlament, te se ovo ulaganje nije naročito isplatilo.
Izvоri finansiranja nisu dovoljno transparentni
Nijedna kampanja, pa ni ova koja je u toku, nije naročito transparentna, pokazuje novo rangiranje stranaka po spremnosti da pravdaju troškove, a koje sprovodi "Transparentnost Srbija".
Organizacija se u toku ove kampanje obraćala političkim činiocima u potrazi za odgovorima na pitanja o izvorima finansiranja, a dobila je samo nekolicinu informacija. Problem je, kako naglašavaju, u činjenici da ne postoji zakonska obaveza da svi učesnici u kampanji u toku iste objavljuju podatke o izvorima prihoda i troškovima, što znači da Zakon o finansiranju političkih aktivnosti mora da se menja.
Komentari 15
Xy
Zebra
Xy
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar