Roditelji i dalje ne mogu da nabave papire za bebu u Betaniji

Novosadski roditelji i dalje ne mogu da prikupe sve papire za novorođenče u Betaniji, što je trebalo da zaživi krajem marta.
U nekim slučajevima je i do 20 papira potrebno roditeljima po rođenju deteta - prvo se beba prijavljuje kod matičara, pa u SUP-u, a onda se radi na izradi zdravstvene knjižice i dobijanju roditeljskog dodatka.
 
U zavisnosti od potreba i mogućnosti, roditelji su dužni da nabave dodatnu papirologiju za razne vrste pomoći, dokazivanja i slično. Osim što ova birokratija traje u nedogled, poprilično je i skupa, što pokazuje i računica da pojedini roditelji na prikupljanje svih dodatnih papira potroše onoliku sumu koliko bi dobili u vidu dodatka ili novčane pomoći od države.
 
Prošle godine je ministarka državne uprave i lokalne samouprave Kori Udovički najavila ukidanje ove iscrpljujuće birokratije do kraja marta 2016. i uvođenje centralizovanog sistema pribavljanja izvoda iz matične knjige rođenih i zdravstvene knjižice, kao i prijave prebivališta, a sve u okviru projekta "Bebo, dobrodošla na svet".
 
Međutim, kako za 021 kaže Novosađanin Stefan M, najave se nisu ispunile i roditelji i dalje idu od šaltera do šaltera.
 
"Mojoj ženi, koja će se poroditi sredinom jula u Betaniji, je u školici za trudnice rečeno da sistem nije počeo da se primenjuje i papirologija se i dalje obavlja peške. Dovoljan problem je što u Novom Sadu nema dovoljno anesteziologa, pa je pitanje da li će tu uslugu imati, sada moramo da brinemo i o nečemu što je trebalo da bude davno ukinuto", navodi on. 
 
Da je papire i dalje nemoguće uraditi u Betaniji potvrđuju i u Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave. Kako za 021 kaže pomoćnica potpredsednice Vlade Jelena Parezanović, sistem predviđen projektom "Bebo, dobrodošla na svet" je počeo da se primenjuje u Kliničko-bolničkom centru "Dr Dragiša Mišović - Dedinje", i u GAK "Narodni front" u Beogradu, ali i u još sedam gradova u unutrašnjosti. Sistem je spreman, ali uslovi u svim porodilištima nisu.
 
"S obzirom na to da nisu sva porodilišta tehnički opremljena, ona se postepeno uključuju, naši timovi za pomoć i obuku su na terenu. Znači, što se tiče pravljenja ovakvog sistema na centralnom nivou, mi smo taj deo završili i sistem apsolutno dozvoljava da se priključe sva porodilišta u trenutku kada ona budu tehnički sposobna za to. Ministarstvo svakodnevno pruža tehničku i stručnu pomoć kako bi se svi što pre uključili", navodi Parezanovićeva.
 
U porodilištima u Srbiji, podseća ona, roditelji će imati mogućnost da na jednom mestu prijave lično ime deteta, prebivalište i zdravstveno osiguranje, i mogućnost da na kućnu adresu dobiju izvod iz matične knjige rođenih, izvod iz knjige državljana i zdravstvenu knjižicu. 
 
"Treba naglasiti da, ukoliko roditelji to ne žele, i dalje mogu ići starim putem (odlazak u matične knjige radi prijave imena deteta, stanicu policije radi prijave prebivališta i RFZO radi dobijanja zdravstvene knjižice za dete", kaže ona.
 
Rok za prijavu rođenja deteta u opštini je 30 dana od rođenja, a sledi procedura u SUP-u, na radnom mestu ili u Socijalnom (u zavisnosti od zaposlenja), kao i u nadležnoj Gradskoj upravi.
 
Šta je sve do sada bilo potrebno?

Prvi problem na koji ćete naleteti je što u ceo proces možete da krenete tek 15 dana nakon izlaska deteta iz porodilišta, jer je toliko vremena potrebno da dokumentacija stigne u opštinu. Prvo morate da prikupite informacije o tome koja su dokumenta potrebna, gde se podnose i u kom roku.

Izvod iz matične knjige rođenih i uverenje o državljanstvu novorođenčeta dobija se u opštini rođenja. Da bi se ovi dokumenti našli u vašim rukama, za roditelje koji su venčani potrebni su izvod iz matične knjige venčanih, uverenje o državljanstvu za oba roditelja i važeće lične karte oba roditelja. Ukoliko nisu venčani, jedina je razlika u tome što roditelji mogu doći i odvojeno.
 

 
Izvod i uverenje se podižu u šalter sali opštine 15 dana posle podnošenja zahteva. Nakon toga sledi prijava prebivališta za novorođenče u stanici milicije na kojoj će dete ubuduće živeti. Za to su potrebni lična karta vlasnika tog stana ili nosioca stanarskog prava, ugovor o vlasništvu stana ili o korišćenju i izvod iz matične knjige rođenih za bebu. Sve ovo mora doneti jedan od roditelja uz svoju ličnu kartu.

Budući da majka nema vremena da obavi sve neophodne obaveze oko vađenja dokumenata jer sve vreme mora biti uz bebu, najveći deo obaveza mora da obavi otac. Očevi po zakonu dobijaju pet neradnih dana po rođenju deteta. Čak i ako znate tačan raspored ustanova koje morate da posetite treba vam bar deset dana da sve završite. Izlazak sa posla iziskuje molbe koje neće baš uvek biti i uslišene, a samo u nekim ustanovama može umesto vas to uraditi neko drugi.
  • @Miki

    08.06.2016 16:29
    Svako ko iznosi svoj slučaj, obično nema na umu tuđu situaciju.
    Kažeš, nije tako strašno? Pa da... nije. Nije kad si zaposlen inženjer, a i supruga ti radi, pa je sve regulisano. A imaš i auto.
    Ali... kad si nezaposlen, kada treba i drugim službama d apodnosiš papire i moljakaš za pomoć, da dokazuješ da si sposoban da othraniš bebče... ume da bude malo više strašno.
    A svi novorođeni bi trebalo da budu jednako tretirani, kao i porodilje.
    Od toga se mora krenuti. Jer, ako ne krenemo od ravnopravnosti bar pri rođenju, kasnije se to popraviti neće.
    Kod nas službe po pravilu ne kreću od toga da pomognu čoveku, već da ga odbiju, iz raznoraznih objektivnih i subjektivnih razloga.
    Nagledao sam se svega kada je u pitanju rođenje u ovoj deželi.
    Bilo bi vam suviše jako da vam ispričam, a ne volim društvene mreže.
    Pozdrav sapatnicima koji znaju o čemu pričam.
  • Miki

    08.06.2016 12:34
    novi otac
    Papira jeste trebalo poprilično, i morao sam da odem na 5-6 lokacija.
    Ali sve je bilo besplatno i ukupno sam portošio dva prepodneva. I nije baš tako strašno...
  • Ivana

    08.06.2016 11:35
    Kao neko ko je malo upuce u projekat "Beba dolazi", moram da kazem da je ideja fantasticna ali njenu primenu koce zakoni i pravilnici koji su oprecni. Naime, Betanija bi trebala jednim delom da preuzme ulogu maticara, i SUPa ali i da zadrzi sve svoje zaostale nacine prikupljanja i belezenja podataka u 300 protokola. A ko ce to radi kada su utpustanja u zdravstvu? Za to bi trebalo bar 3 osobe...a u zdravstvu nema prijema novih radnika a Maticarka sluzba nece da dodje da se u porodilistu (sto po zakonu i ne moze)...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti