Agresivni teleoperateri građane zovu i kad ne smeju
Teleoperateri, pokušavajući da prodaju svoje usluge ili proizvode, ne zaziru od zvanja na fiksni ili mobilni telefon u bilo koje doba dana.
Kada je Novosađanka S. V. poručila gospođi na telefonu da zaista nije zainteresovana za usluge njene firme, naišla je na negativnu reakciju.
"Operaterka je bila zaista revoltirana mojim ljubaznim zahtevom da me precrtaju sa spiska i više ne zovu, jer imam jedno malo dete, drugo na putu, a tako umorna treba da trpim njena uporna zvanja jedno za drugim. Da ne govorim da njihova pitanja o mojim godinama, članovima porodice, zaista nisu na mestu", priča ova majka za naš portal.
Ona je svoje podatke dala firmi tokom jedne kupovine, bez znanja da će joj se to obiti o glavu. A kako za 021 kaže pomoćnik generalnog sekretara Poverenika za zaštitu podataka o ličnosti Zlatko Petrović, ona nije jedina i mnogobrojni su pozivi sa žalbama građana u vezi sa upotrebom njihovih podataka i agresivnim, često upornim istupima. Osim što firme brojeve dobiju tako što ih građani sami daju, veliki broj podataka već je javno okačen na belim stranama, zahvaljujući telefonskim operaterima.
"Pošto su ti podaci javni, oni ne podležu zaštiti poverenika u pogledu Zakona o zaštiti podataka o ličnosti. Međutim, ukoliko firma uporno nastavlja da zove i pored toga što ste im rekli da niste zainteresovani za njihove proizvode i usluge, to predstavlja nasrtljivo poslovanje, nedozvoljeni i kažnjivi oblik ponašanja privrednog društva, koji reguliše tržišna inspekcija", kaže Petrović.
Ono što svaki građanin kojeg uznemirava određena firma treba da uradi je da firmi koja mu se na taj način obraća ukaže da ne želi da prima pozive i da bude uznemiravan, a ako se pozivi nastave, prijavi tržišnoj inspekciji koja će prekršajno kazniti tu firmu.
Kako za 021 kaže Mladen Alfirović iz Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine, predviđene kazne su od 300.000 do dva miliona dinara.
"Mi lično beležimo manji broj žalbi jer očigledno raste nivo svesti potrošača, a i trgovci su verovatno bolje upoznati s posledicama. Potrošači treba da budu obazrivi kad ostavljaju lične podatke, a naročito putem interneta, jer su njihovi podaci lako dostupni i mogu biti zloupotrebljeni u loše svrhe", naglašava Alfirović.
A to se uglavnom dešava. Ako ostavite lični podatak samo u određenu svrhu - na primer, da bi vam kompanija javila kad vaša narudžbina bude gotova, a firma nastavlja da vas zove i nudi vam razne usluge, to predstavlja slučaj u kojem Poverenik može da reaguje.
"Naravno da građani treba da paze kome daju svoje lične podatke, jer ujedno daju saglasnost da se ti podaci obrađuju. Medutim, to nije obična saglasnost, već vrlo formalna jer onaj ko vam uzima podatke mora da vas obavesti o svim aspektima obrade tih podataka. To znači da se tačno mora naglasiti u koju svrhu se podaci koriste, a građanin može bilo kada da traži da se s obradom prestane i da ti podaci budu izbrisani iz evidencija", objašnjava Zlatko Petrović iz institucije Poverenika.
KAKO DA ZABRANITE AUTOMATSKE SMS PORUKE?
Postoji način da zabranite kompanijama da koriste vaš broj za slanje automatskih SMS reklama. Potrebno je da se obratite Ministarstvu trgovine, kao i svom operateru, sa zahtevom da vaše podatke kompanije ne koriste u propagande svrhe.
Operater će, besplatno i bez stvaranja problema, morati da vas posluša, a ukoliko to ne učini, obratite se inspekciji ili udruženjima za zaštitu potrošača.
Komentari 70
Sara
Bole
1. Telefonski broj 011/442-1-500 registrovan je na pravno lice:- APR,
2. Brojeve telefona "prikupljaju" i "ustupaju" protivpravno tj. protivpravnim delom koje je u zakonu odredjeno kao krivicno delo,
3. Pozivi sa navedenog broja se vecinom baziraju na anketama tj. ispitivanju trzista radi prihodovanja - "Kako ocenjujete dosadašnje rezultate Srpske Napredne Stranke?" (jedno od pitanja 2. marta 2018),
4. Svi vasi razgovori sa njihovim operaterima se snimaju - ukoliko se javite (ocekujte sledeci poziv),
5. Vase "zakonom garantovano pravo" da od operatera zatrazite brisanje vaseg broja, dalji prekid komunikacije i mogucnost da ih u protivnom prijavite Trzisnoj inspekciji, nemaju apsolutno nikakav efekat,
Napomena: telefon Tržišne inspekcije za prijavu uznemiravanja telefonskih trgovaca je 011/2699610
Bojan Mudrinic
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar