Kako je pokazala anketa koju je sproveo 021.rs tokom protekle nedelje, građani su prilično "zagrejani" za komercijalni aerodrom. U anketi je učestvovalo više od 5.000 građana, a najviše njih (1.689) reklo je da bi volelo da na Čeneju postoji komercijalni aerodrom. Druga najveća želja bila je vraćanje tramvajskog prevoza u najveći grad Vojvodine.
Pre šest godina je urađen arhitektonski projekat po kojem je do 2015. godine trebalo da bude izgrađen komercijalni aerodrom. To se nije dogodilo, a u Aeroklubu "Novi Sad" su tada naveli da postoje biznismeni koji su zainteresovani da ulože u izgradnju. U 2018. godini Aeroklub "Novi Sad", sa novim rukovodstvom, uspeo je da se izvuče iz krize, te da počne sa oživljavanjem svojih sekcija. Između ostalog, kako kažu, započeli su i prve korake ka tome da aerodrom na Čeneju postane komercijalan, te da uskoro tu slete poslovni avioni.
Pistu od 1.600 metara i zemljište u vlasništvu AP Vojvodine od 1956. koristi Aeroklub, jedan od najstarijih u Srbiji. U ovom klubu poručuju da su se njihovi prethodnici bavili izgradnjom piste od 2,5 kilometara što je bilo nerealno i nepotrebno, jer veliki avioni već sleću u Beogradu.
Predsednik Aerokluba "Novi Sad" Dragoljub Samardžić kaže za 021.rs da je građanima Vojvodine i Novog Sada aerodrom potreban, te da to "ne predstavlja ničiji hir ili modu".
"Ukoliko Novosađani traže aerodrom onda sigurno da bi trebalo da ga i dobiju. Ipak, moramo da budemo realni i da napravimo ono što nam je potrebno i ono što je moguće. Mi želimo da napravimo aerodrom koji će biti regionalnog značaja. To znači da putnici iz Vojvodine i Novog Sada ne moraju više da idu u Beograd da bi stigli do Istanbula, Soluna, Zagreba, Dubrovnika ili Banjaluke. Ako može Niš da posluje odlično, onda bi i Novi Sad, sa povoljnim cenama, mogao da ostvari dobar rezultat. U tom smislu, aerodrom jeste potreban građanima, ali moramo da se bavimo realnim temama, šta stvarno možemo da učinimo i kada. Aerodrom ne može da nikne već sutra, ali u nekoliko narednih godina je to potpuno realno očekivati. Naravno, tu je potrebna i pomoć države, eventualno stranih investitora, ali time bi trebalo da se bavi Vlada", tvrdi Samardžić.
Međutim, ne smatraju svi da najavljivani komercijalni aerodrom u Novom Sadu može da zaživi ili da ostvari rezultate. Urednik vazduhoplovnog portala Srbije Tango-six Petar Vojinović navodi za 021.rs da svaka lokalna zajednica, pa tako i Novi Sad, zaslužuje svoj komercijalni aerodrom, ali ističe da je realnost protiv toga.
"Novi Sad je, po mom mišljenju, prilike za komercijalni aerodrom već izgubio. Iz biznis ugla, to je nemoguće uraditi u sledećih nekoliko decenija. Novi Sad je već izgubio od Zrenjanina, koji ima bolji i funkcionalniji mali aerodrom, a takođe želi da se razvija na razumne nivoe kao što su letovi sa malim avionima", smatra naš sagovornik.
Ukoliko bi se planirao veći aerodrom, onda bi tehnički problem bio taj što se Novi Sad nalazi u blizini Beograda. Po rečima Vojinovića, takvo nešto bi bilo apsolutno nemoguće, jer bi Aerodrom "Nikola Tesla" "uzeo sve što ikada može da sleti u Novi Sad".
Šta se već radi?
U Aeroklubu "Novi Sad" su započeli pripreme da Novi Sad postane međunarodni aerodrom za sletanje malih i sportsko-poslovnih aviona. Trenutno se grade prostorije za carinu i pograničnu policiju, a oni koji budu sletali u Novi Sad moraće da se najave 24 sata ranije kako bi se ishodovale potrebne dozvole i kontrole. Dragoljub Samardžić poručuje da bi radovi trebalo da budu gotovi u narednih mesec dana, te da će avioni malog kalibra moći da sleću na travnatu pistu čenejskog aerodroma.
"To bi nam bio prvi iskorak za pravljenje ozbiljnijeg aerodroma, jer ako počnemo da eksploatišemo tu mogućnost, onda će se ubrzati realizacija te ideje i shvatanje da je Novom Sadu stvarno potreban ozbiljan aerodrom koji bi koristili građani Vojvodine, regije i inostranstvo. To je realno i to će biti ove godine, imamo odobrenje privredne komore, napravljen je protokolarni deo. Dakle, ukoliko imate lovce iz Italije koji žele da love u Karađorđevu, zašto bi oni morali da sleću u Batajnicu, pa onda još dok slete i dok stignu do Karađorđeva, to oduzima vreme. Ovako, slete na Čenej i brzo su u Karađorđevu. Poseban akcenat bi bio na turizmu i biznis-varijanti, jer je ljudima najskuplje vreme", dodaje Samardžić.
Vojinović, s druge strane, ukazuje na to da nije državni ili pokrajinski entitet nije rekao da ima plan za razvoj aerodroma, kao što je to bio slučaj u Nišu.
"Da u Novom Sadu postoji enormna industrija, da postoje proizvodnja i da ima investitora koji su sposobni da to isfinansiraju, pa da se polako skupljaju mrvice kapitala, onda bi to mogao da bude mali aerodrom. Odnosno, isto ono što imate sada na Čeneju, samo sa betonskom pistom, na koju bi sletali mali, privatni avioni, koji bi opsluživali enormnu industriju. Jedina šansa Novog Sada jeste da to bude VIP aerodrom za poslovne avione, ali tu je priliku izgubio, jer će to da uradi Zrenjanin kad-tad. To bi onda bila i alternativa Beogradu, jer će on postepeno da gubi tu vrstu saobraćaja, zato što će koncesionar cenovno to da istisne, jer želi da zaradi što više", nadovezuje se Vojinović.
Sa time da su izgubili bitku od Zrenjanina ne slaže se Samardžić. Ističe da je Novi Sad centar svih dešavanja u Vojvodini, te da je reč o gradu koji je poslovno i turistički atraktivniji od ostalih gradova.
"Naravno, svi gradovi zaslužuju da imaju svoj aerodrom, ali ne verujem da je ekonomski opravdanije da on bude pre u Zrenjaninu nego u Novom Sadu. Svi veliki letovi su usmereni ka Aerodromu 'Nikola Tesla', ali je novosadski da budemo svesni toga da nam je ovo potrebno. Pričati o velikim aerodromima nije realno i te priče su nas koštale toga da već sada nemamo komercijalni aerodrom u Novom Sadu. Treba spojiti lepo i korisno, a lepo i korisno je to da Novi Sad ima komercijalni aerodrom koji će opslužiti građane, industrije, turizam u Vojvodini", zaključuje Samardžić za 021.rs.
U međuvremenu, dok se čeka komercijalni aerodrom u Novom Sadu, ono što je sasvim izvesno jeste da entuzijasti i dalje održavaju avione u letu. Nad Novim Sadom će se od 13. do 15. aprila održati Evropski kup u paraglajdingu.
Komentari 62
toma neverni
Александр Првуль
Ево предлажем да се уведе за загрејане грађане Новог сада додатних 5% пореза за изградњу аеродрома у току 10 година.
Ја бих у том случају, као родољуб (нисам из Новог Сада и околине) издвојио ту суму и једнократно уплатио.
Од новца би требало пре свега платити пројекте који би регулисали инфраструктурна питања: прикључак на аутопут и желеуничку пругу, а такође извршила се експроприација земљишта за ту сврху. А онда, нека бизнис крене да финансира писту, зграду итд... Тада би већ могла и република да се укључи...
Да ли има још "загрејаних"?
Ovdasnji
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar