Za njihovo redovno održavanje podjednako su zaduženi stanari i nadležne službe. Liftovi u novijim zgradama u Novom Sadu imaju garanciju tek oko deset godina, dok su oni najdugovečniji i kvalitetniji, koji su u funkciji oko 70 godina, u starijim novosadskim zgradama, piše Dnevnik.
Jedan od novosadskih servisera liftova Goran Alavanja objasnio je da su nekadašnji liftovi koji traju više decenija u ono vreme bili skupi jer su ih pravili pouzdani brendovi, a više se ne proizvode, pa čak ni delovi za njih. Danas se u zgrade kod nas, po njegovom objašnjenju, jedan lift za pet spratova ugrađuje za 19.000 evra, a delovi se kupuju u Turskoj, neki u Grčkoj, a sve je to lošeg kvaliteta.
Inače, u Novom Sadu, osim pojedinaca i privatnih firmi, za održavanje liftova zadužen je i "Stan", koji se stara o oko 280 liftova i dolazi na poziv stanara ili u okviru redovnog održavanja.
Održavanje liftova u starijim zgradama svodi se na remont, a ne na izgradnju novih zbog visoke cene koju bi trebalo da plati skupština stambene zajednice.
Veliki problem za redovno servisiranje i remont liftova predstavlja i nedostatak servisera i instalatera liftova. Od početka devedesetih godina ne školuje se nijedna generacija lift montera. Pošto je reč o specifičnoj spravi koja zahteva poznavanje mašinstva, elektrotehnike i automatike, najcelishodnije rešenje bilo bi otvaranje odeljenja u srednjim školama za lift-montere, jer bi oni imali posao sa završenim zanatom budući da firme koje se bave održavanjem imaju velike potrebe da zaposle nove kadrove zbog toga što stariji odlaze u penziju, a mladih snaga nema.
Mašinci tvrde da je nedostatak kadrova čak veći problem od nedostatka novca za zamenu dotrajalih liftova, jer čak i da se pare obezbede, ne bi imao ko da radi.
Dekan Mašinskog fakulteta u Beogradu Radoje Mitrović ističe za "Dnevnik" da je uzrok problema nedostatka radne snage nepravovremeno reagovanje na upozorenje da majstora nema, dodajući da bi se problem kadrova mogao rešiti i kroz prekvalifikaciju i dokvalifikaciju. Navodi da su mnoge zemlje u Evropi imale slične probleme, među njima i Češka, koja je uspela da u okviru pretpristupnih pregovora reši to pitanje.
"Oni su svoju industriju motivisali da reši u najvećem delu problem zamene liftova četiri godine po ulasku u EU", zaključuje Mitrović.
Inače, u stambenim zajednicama u Srbiji ima oko 25.000 liftova, od kojih je čak 15.000 "zrelo" za zamenu. Prosečno je za zamenu lifta potrebno oko 30.000 evra.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 18
DUŠKO
Dali se u Novom Sadu može dobiti bilo kakav sertifikat za "servisera liftova"
Pitam jer svaki dan se na poslu krši
PRAVILNIK O ODRŽAVANJU LIFTOVA
s.gl.RS.15/2017
Sa 30 godina staža na mestu VKV ELEKTRIČAR u teh.službi.Mislim da mi ne bi bilo teško da za kratko vreme savladam zadato strukovno znanje.
Inače imam završen 6- stepen el.teh
N.Sad
PARAZITI VRATITE NAM NAS NOVAC KOJI STE POKRALI.
PERICA####
Pa nam reci,iskreno,Koliko ste se Pridržavali Spiska!Unazad 40godina?
Samo za ODRŽAVANJE smo Debelo Plaćali i Plaćamo STANu!
Plus 12000hiljada za godišnju Kontrolu ispravnost Lifta(od pre neke godina 6000d)!
PRESTO BEOGRAD da UZIMA NOVCE! A,Nikada Inspektore nisam ni Video!?A,bio sam tu!
Izveštaj sam uvek Morao da tražim od Stana!
Račun za "INSPEKCIJU" nismo dobijali! Ima tog još....
LIFTOVI su VAša slika i nekoliko Bahatih Stanara u Svakoj Zgradi!
A,o Namernom Kvarenju i Lažnim Kvarovim!Drugi put!
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar