Građani Novog Sada koji se redovno voze gradskim prevozom i on im predstavlja primaran vid kretanja po gradu, mesecima unazad ukazuju da autobusi GSP-a ne voze po redu vožnje. Prema žalbama građana koji su se javili našoj redakciji zaključuje se da ne postoji nijedna linija koja je posebno problematična, već je reč o zbiru linija koje se ne pojavljuju na stajalištima u vreme koje se navodi u redu vožnje, a što se lako primeti po sve većem broju putnika koji čekaju dolazak autobusa.
A kad i dođe, autobus je uglavnom prepun putnika i mnogi često ne uspeju ni da uđu u vozilo GSP-a. Kako je za 021 rekla jedna Novosađanka, koja nam se javila u više navrata, nekoliko puta je kasnila na posao jer se autobus nije pojavio, a kako bi uopšte stigla na radno mesto, često je bila primorana da zove taksi.
"Kad se autobusi već ne pojavljuju na stanici, GSP treba da učini dve stvari: treba da koriguje red vožnje i da navede kad će oni zapravo doći. Treba i da nam vrate pare jer kupujemo mesečnu kartu za autobuse koji se ne pojavljuju", ispričala je ova Novosađanka za naš portal.
Ovo je samo deo žalbi koje svakodnevno stižu na našu adresu, a tiču se linije 9.
"Raspored i red vožnje se ne poštuju. Skoro cele prošle nedelje na liniji 9 smer Petrovaradin - Novo naselje u periodu između 6:30 i 7 časova autobusa ili nije bilo ili su jako kasnili pa smo kao devedesetih skrcani u jedini koji je došao, teško ušli u njega, disali, pomerali se! I danas ista stvar od 6.30 do 7 časova, nijedan autobus br. 9 nije došao. Da bih nekako stigla na posao išla sam autobusom br. 61 pa br. 12 što je prilična 'gimnastika', za moju destinaciju dovoljna je samo 9, a ja sam opet kasnila na posao. Prema rečima vozača, nije čudno što se raspored vožnje ne poštuje, kažu nema ni vozača ni autobusa, pa raspored vožnje ne može da se ispuni i da jednostavno izbace neke polaske. Verovatno izvlače slamčicu pa ko izvuče kraću taj vozi i odgovara besnim putnicima na pitanja. Zvala sam dispečarski centar, naravno, na taj broj telefona se niko ne javlja, a probala sam bar 30 puta", glasi jedna od žalbi koje su nam upućene.
"Na liniji devet sa okretnice iz Petrovaradina već nedeljama ne polazi autobus u 7:23h po redu vožnje. Danas se desio vrhunac gde je polazak u 7:14h, koji inače redovno kasni nekoliko minuta ili više (GSP ća Vam reći da nije tako, a svi građani iz Bloka 8 u Petrovaradinu potvrdiće moju izjavu) po pozivu dispečera u 7:18h skrenuo na raskrsnici Preradovićeve i Račke, i uputio se na okretište linije 9a na Alibegovcu. Vozač autobusa je javio ovo putnicima tek kada je već počeo da skreće i kada su putnici već počeli da se čude i negoduju. Autobus linije 9a sa polaskom u 7:04h nije čak ni došao na okretište Alibegovac pa je onda ovaj preusmeren. Putnici su burno reagovali, ali bezuspešno. Neki putnici sa linije 9a su već krenuli polako peške jer je bus kasnio skoro pola sata. Sledeći po redu vožnje je u 9:42h, a ovaj izmenjeni i 'odbegli' je stigao u 7:26h. Po povratku je traženo od vozača da ne staje na naredna tri stajališta jer je i ovako gužva i dugo se putovalo, a sledeći bus dolazi. Nije prvi put da autobusi na liniji 9a ne saobraćaju po redu vožnje, ljudi se žale i na polazak u pola sedam. Ovo više nije slučajnost već je postala praksa. Često u priči o Novom Sadu kažem da sam otišao iz Srpske Atine a da sam se vratio u Srpsku Spartu. Svaki dan se pitam ko su ti ljudi iz gradskog slogana 'Grad po meri građana', koji su to građani po kojima se kroji Grad Novi Sad?! Jesu li to neki kvazimodo ljudi koji se saginju dokle god mogu i treba?! Avaj...", stoji u drugoj žalbi.
Kako bismo saznali koliko polazaka nije realizovano od 1. januara do 1. decembra ove godine, zahtevom za pristup informacijama od javnog značaja tražili smo detaljne podatke od GSP.
U tabeli možete da vidite koliko polazaka je planirano, koliko je realizovano, a koliko ih nije realizovano na 10 najfrekventnijih linija u gradu i u prigradskim naseljima.
Kao što se vidi, pomenuta linija 9 od početka godine nije krenula 290 puta po ustanovljenom redu vožnje. Jedina linija koja je, među ovima, imala više nepolazaka je "dvojka" i to 319 puta nije krenula.
Među linijama koje u većem broju nisu poštovale red vožnje su i "osmica" sa 286 nepolazaka, "trojka" sa 264 nepolazaka i "kec" sa 191 nepolaskom po redu vožnje. Prema podacima koji su dostavljeni našoj redakciji, čini se da su prigradske linije među boljim u poštovanju reda vožnje.
U GSP za 021 odgovaraju zbog čega autobusi najčešće ne dolaze na stanice.
"Najčešći razlozi su saobraćajne nezgode u kojima su učestvovali naši autobusi, saobraćajne nezgode drugih učesnika u saobraćaju koje su sprečile kretanje naših autobusa trasom, otkaz autobusa na liniji usled kvara, saobraćajne gužve koje su otežavale kretanje vozila na trasi i izmene trasa kretanja zbog najavljenih radova na putnoj mreži", kažu u GSP našoj novinarki Gorici Nikolin.
Interesantno je da se
među razlozima ne nalazi odlazak velikog broja vozača iz GSP-a jer, kako su pokazali podaci do kojih je 021 nedavno došao, ovo preduzeće
svake nedelje napusti barem jedan vozač.
Stanje u GSP-u nije iznenađujuće kad se pogledaju planirani prihodi i poslovanje za ovu godinu i podaci iz ranijih godina. Ukupni prihodi preduzeća pali su u 2017. godini za devet odsto jer je, navodi preduzeće u svom planu za ovu godinu, broj prevezenih putnika pao. GSP je prognozirao da će im prihodi u ovoj godini biti veći za čak 17 odsto u odnosu na 2017. godinu, što je dosta ambiciozno za preduzeće koje nije uspelo da ispuni nijedno od svojih kratkoročnih ciljeva. Osim jednog.
Naime, među ciljevima preduzeća nalazi se: unapređenje usluga prevoza, kupovina novih autobusa, uvođenje novog sistem naplate karata i, pre svega poskupljenje cene prevoza kako bi se sve ostalo ispunilo.
Jedino što se desilo je poskupljenje cene prevoza - GSP ove godine nije kupilo sve planirane autobuse (u martu je stiglo
sedam autobusa Ikarbusa), nije uvelo novi sistem naplate karata, a samim tim nije ni značajno unapredilo kvalitet svojih usluga.
Interesantno je da GSP u planu poslovanja za ovu godinu navodi da su im neki od problema u prihodovanju činjenice da "su cene prevoza neekonomske, veliki je broj godišnjih karata za korisnike javnog prevoza u gradskom i prigradskom saobraćaju i karata sa velikim povlasticama", a preduzeće nije u stanju ni da poštuje sopstveni red vožnje i opravda povišenu cenu karata.
"Korisnici povlašćenih karata su, pojedinačno gledano, najveća grupa korisnika javnog gradskog prevoza (oko 31.679 korisnika godišnjih karata za prevoz putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju za 2017. godinu), kao i veliki broj korisnika javnog prevoza sa popustom (oko 25.000 korisnika đačkih i studentskih karata sa preko 60% popusta, oko 24.000 korisnika radničkih karata). Takođe je izražena i nelojalna konkurencija taksista", poručuju sastavljači plana rada za ovu godinu, ne uzimajući u obzir činjenicu da građani koji uredno kupe njihove karte ne dobiju uslugu koja im se garantuje i dalje važećim redom vožnje.
Podsetimo, GSP je planirao da nabavi još pet autobusa istog proizvođača, ali Ikarbus nikada nije potpisao ranije dogovoren ugovor vredan 84,6 miliona dinara. Tu priču čitajte
OVDE.
Komentari 115
neko
Ninoslav
Vozač
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar