Inženjeri: Najava poskupljenja usluge odnošenja smeća u Novom Sadu loša poruka

Najava izgradnje regionalne deponije u Novom Sadu pozitivan je pomak na koji se dugo čekalo i koji bi značajno smanjio uticaj štetnog zagađenja na zdravlje Novosađana, poručuju "Inženjeri zaštite životne sredine", reagujući na članak 021.
Inženjeri: Najava poskupljenja usluge odnošenja smeća u Novom Sadu loša poruka
Foto: 021.rs
U ovoj stručnoj organizaciji smatraju i da su najave poskupljenja usluge odnošenja smeća usled izgradnje regionalne deponije "pokazatelj nedovoljne posvećenosti ovom problemu i svaljivanje tereta na krajnje korisnike, a sve pod plaštom izgovora kako trenutna cena nije ekonomska i da mora doći do povećanja".
 
"Novosađani svakoga meseca za uslugu odnošenja, transporta i odlaganja otpada na računima objedinjene naplate za komunalne usluge plaćaju 147,90 dinara + 10 odsto PDV-a, što je 162 dinara po članu domaćinstva. Ova cena usluge je među najskupljim u Srbiji. Da bi se dobila prava slika izdvajanja u ove namene, izdvajanjima kroz objedinjenu naplatu potrebno je dodati i izdvajanja iz budžeta Grada Novog Sada. Naime, usvojenim predlogom plana budžeta za 2019. godinu planirano je izdvajanje 344,11 miliona dinara za upravljanje otpadom. Takođe, planom subvencija za 2019. godinu predviđena su sredstva na ime kapitalnih subvencija za 'Čistoću' u ukupnom iznosu od 97,3 miliona dinara. Kada se zna da se gradski budžet puni novcima građana i privrede, jasno je da cena koštanja usluga 'Čistoće' u realnosti daleko prevazilazi cifru koju vidimo na računima 'Informatike'", poručuju "Inženjeri zaštite životne sredine".
 
Inženjeri podsećaju da je u Novom Sadu odavno prošlo vreme predviđeno za reviziju Lokalnog plana upravljanja otpadom i Regionalnog plana upravljanja otpadom, pa je veliko pitanje na osnovu kojih planskih dokumenata se vrše investicije i određuje njihova vrednost.
 
"Sa stručne tačke gledišta, investicija od 5-6 hiljada evra po podzemnom kontejneru umesto rešavanja prikupljanja otpada nadzemnim desetinama puta jeftinijim kontejnerima daleko je od racionalnog i ekonomski opravdanog. Pražnjenje podzemnih kontejnera zahteva vozilo koje je duplo skuplje u odnosu na vozilo koje prikuplja otpad iz nadzemnih kontejnera. Na sve to treba dodati i visoke troškove održavanja i popravke podzemnih kontejnera. Podzemni kontejneri opravdani su isključivo u najintenzivnije izgrađenim centrima naselja, gde su ovakva rešenja neophodna usled nedostatka prostora. Postavljati podzemne kontejnere na lokacijama gde postoji dovoljno prostora i gde se mogu postaviti nadzemni kontejneri nije ekonomski opravdano i dovodi do velikih iracionalnih troškova koje plaćaju građani", kažu u organizaciji.
 
Da bi se uspostavio efikasan sistem i njegova kontrola, kao i jasni ekonomski parametri, neohodno je da dođe do jasnog odvajanja troškova usluge odnošenja i transporta otpada od usluge deponovanja tj. odlaganja otpada. 
 
"Tek kada je sistem transparentan, jasno razdvojen i kada je uspostavljena racionalna upotreba resursa bazirana na struci i detaljnim analizama, možemo da govorimo o realnoj ceni koštanja odnošenja, transporta i odlaganja otpada i o tome koliko je potrebno sredstava i kako ih obezbediti. Sve dok se ovo ne desi, paušalne procene da cene moraju da se povećaju jer se počinje sa poštovanjem zakona i zaštite zdravlja građana predstavljaju veoma lošu poruku, ali i priznanje da se trenutnim načinom upravljanja otpada zdravlje Novosađana narušava", zaključuju "Inženjeri zaštite životne sredine".
 
Podsetimo, kako je 021 pisao, Gradska uprava za urbanizam stavila je plan generalne regulacije regionalne deponije i dalekovoda na rani javni uvid svim zainteresovanim građanima i pravnim licima. Detalje iz plana čitajte OVDE.
 
Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević poručio je za 021 da će cena usluge odnošenja smeća sigurno biti viša kad se sistem regionalne deponije uspostavi, što možete da čitate OVDE.
  • Nikola

    08.02.2019 09:28
    Zaboravljene činjenice
    Ako se gradi regionalni otpad to znači da otpad iz drugih gradova i varoši Vojdovine dolazi na isto mest. Zašto bi ja novosađanin jedini plaćao za tako nešto, dok građani ostalih mesta ne? Zašto se ne pravi Javno privatno partnerstvo - đubre je za napadu blado pa izvolite investitori - sanirajte i imajte monopol. I za kraj u centru i još nekim delovima grada posebni kontejneri su za reciklažni otpad i mi sami razvrstavamo primarno. Gde su pare od toga - aman pa bar 10 kamiona dveno plastike se nosi. Ja u centru razvrstavam otpad a cena odnošenja ista koa u Futogu gde korisnici to ne rade. I sve ovo zajendo je SRAMOTNO!!! Važno da ima za struju za ukrase kada nema nikakvog smisla...
  • milicica

    07.02.2019 21:37
    pitam se pitam
    Zasto su dali ako se secam dva puta po 60 miliona za neke cuvare kontejnera koje niko koga ja poznajem a ima nas puno takvih u gradu nije video samo smisljaju kako bi se ugradjivali na nas racun, sram bilo i gradonacelnika i neradnike iz cistoce i one koji izmisljaju nove namete a grad prljav da ne moze vise, kontejneri prepunjeni doduse i nasom nekulturom i bahacenjem.
  • Smećko

    07.02.2019 13:18
    Srebrnina
    U razvijenim zemljama od ovoga ubiru profit, a građane motivišu da budu odgovorni. Kod nas, da DJB nije pokrenuo pitanje deponije, ne bi niko to ni pominjao. Nije deponija toplana, pa da nestane.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti