Radno mesto se pojavilo u sistematizaciji neposredno pred sklapanje ugovora sa Jovanom Milinković, ćerkom Mitra Milinkovića, koji je predsednik opštine od 26. maja 2016. godine. Agencija je stava da je direktorka beočinske ustanove bila u sukobu interesa i da nije o spornom zapošljavanju obavestila Agenciju, na šta je zakon obavezuje.
Naime, Agencija za borbu protiv korupcije rešenje je donela 2. jula ove godine, a na osnovu prijave da je Sofija Martinović prekršila zakon jer je sa ćerkom prvog čoveka opštine zaključila ugovor o radu 14. decembra 2017. godine i to na poziciji saradnik za razvoj turizma i marketing. Ovo radno mesto nije postojalo u sistematizaciji Centra sve do 15. avgusta 2017. godine, kad je sistematizovano jedno radno mesto na navedenoj poziciji, za jednog izvršioca.
Saglasnost na novu sistematizaciju potpisom je dao predsednik opštine, zaključila je Agencija za borbu protiv korupcije. Ugovor o radu na neodređeno vreme Sofija Martinović je sa Jovanom Milinković potpisala 14. decembra 2017. godine, dodaje Agencija u svojoj preporuci o razrešenju i dodaje da je jedino rešenje - razrešenje.
Tendenciozno tumačenje zakona?
Izjašnjavajući se o pokrenutom postupku, Martinovićeva je, između ostalog, navela da su svi navodi Agencije "krajnje tendenciozni, zlonamerni i pravno neutemeljeni jer su zasnovani na proizvoljnom i voluntarističkom tumačenju propisa, da nemaju pravnu potporu", a kako bi se stvorio privid da je Martinovićeva na neki način u sukobu interesa i povezana sa predsednikom opštine. Dalje je navela da predsednik opštine nema neposredne zakonske i statutarne nadležnosti nad radom Centra, pa samim tim ne postoji nikakav odnos zavisnosti, a pogotovo ne nadzora i kontrole - jer nadzor i kontrolu nad radom Centra i direktora sprovode organi Centra i osnivač.
Navela je i da, kao direktorka ove beočinske ustanove, za svoj rad odgovara Upravnom odboru i osnivaču, a ne predsedniku opštine. Ona je mišljenja da je "prosto neverovatno da neko ko poznaje ili bi morao da poznaje naš politički i pravni sistem vlasti napiše da predsednik opštinskog veća učestvuje u odlučivanju o predlogu budžeta, jer o predlogu budžeta odlučuju odbornici u skupštini opštine, a predsednik opštine nije, niti može biti odbornik".
Ovakvim stavom, poručila je Sofija Martinović, Agencija je dala predsedniku opštine daleko šira ovlašćenja od zakonskih i statutarnih i pripisuje mu atribut svemoćnog, da drži svu vlast u svojim rukama, da je naredbodavac za izvršenje budžeta, ali da istovremeno učestvuje u odlučivanju o predlogu budžeta, što nije u saglasnosti s Ustavom.
Dalje je navela da ovim stavom Agencija "ozbiljno dovodi u pitanje jednakost svih građana pred ustavom i zakonom i zabranu diskriminacije", jer po stavu Agencije, Jovana Milinković ne može da konkuriše na radno mesto samo zato što je ćerka predsednika opštine, kao i da joj je na ovaj način uskraćeno jedno od osnovnih ljudskih prava, na rad.
Za kraj svog izjašnjenja Agenciji za borbu protiv korupcije, Sofija Martinović je tražila da "ovaj iskonstruisani postupak bude obustavljen".
Međutim, kako je Agencija za borbu protiv korupcije pojasnila, zakon je vrlo jasan i situacija nije baš takva kako je Martinovićeva predstavlja. Naime, osim što je vrlo jasno da je radno mesto otvoreno i sistematizovano za jednu osobu, a ta osoba je potom bila ćerka predsednika opštine, nije tačno da prvi čovek Beočina nema nikakav nadzor nad radom Centra.
Pre svega, opština Beočin je osnivač Centra za kulturu, sport i turizam. U smislu zakona, povezano lice je svako fizičko lice koje se može opravdano smatrati interesno povezanim sa funkcionerom, privatni interes je bilo kakva korist ili pogodnost za funkcionera ili povezano lice, a sukob interesa je situacija u kojoj funkcioner ima privatni interes koji utiče, može da utiče ili izgleda kao da utiče na postupanje funkcionera u vršenju javne funkcije, odnosno službene dužnosti na način koji ugrožava javni interes.
U svakoj lokalnoj samoupravi, po zakonu, predsednik oštine je ujedno i na čelu opštinskog veća, što znači da direktno učestvuje u donošenju, kontroli i izvršenju budžeta opštine - pa i u onom delu koji se odnosi na sistematizacije i isplate zarada.
Direktorka centra i predsednik opštine su nesumnjivo povezana lica jer je direktorka omogućila da se za predsednika opštine i njegovu ćerku stvori interes i korist, smatra Agencija, koja je cenila izjašnjenja Martinovićeve, ali kaže da oni nemaju nikakav uticaj na donošenje odluke.
"Bez uticaja su navodi imenovane da je stavom da Jovana Milinković ne može da ravnopravno konkuriše na radno mesto zbog toga što je ćerka predsednika opštine, ozbiljno dovedena u pitanje jednakost građana pred Ustavom i zakonom i zabrana diskriminacije, jer je i sukob interesa ustavna kategorija. Prema čl. 6 Ustava, niko ne može vršiti državnu ili javnu funkciju koja je u sukobu interesa sa njegovim drugim funkcijama, poslovima ili privatnim interesima, a postojanje sukoba interesa i odgovornost pri njegovom rešavanju određuju se ustavom i zakonom", navodi Agencija i dodaje da je upravo ona organ koji, po zakonu, rešava ovake situacije.
Već razrešena
Kako za 021 kaže predsednik opštine Beočin Mitar Milinković, Sofija Martinović je već razrešena sa funkcije i umesto nje je na čelu Centra za kulturu, sport i turizam Goran Kovačević. Kovačević je dosadašnji odbornik u Skupštini opštine iz redova Srpske napredne stranke.
Kovačević za naš portal potvrđuje da je novoimenovani direktor i pojašnjava da je na tu poziciju došao - po konkursu. Kako kaže, Sofija Martinović je bila vršilac dužnosti direktora do godinu dana, a njen mandat je istekao sredinom ovog meseca.
"Konkurs za novog direktora objavljen je u septembru, u zakonskom roku i ja sam bio kandidat za direktora. Na sednici Skupštine opštine Beočin 10. oktobra je ona razrešena, a ja imenovan, na mandat od četiri godine", navodi Kovačević i dodaje da odbornici u skupštinskoj sali nisu diskutovali o preporuci Agencije.
Na pitanje 021 da li je na ovaj način, posredno, ispoštovana preporuka Agencije, Kovačević smatra da bi moglo tako da se gleda.
"Moglo bi se reći da smo postupili po preporuci Agencije. Neki sled okolnosti je bio da v.d. direktorici ističe mandat, a upravo i sa tom preporukom se sve nekako potrefilo da je maltene ispoštovano", kaže Kovačević.
Podsetimo, ovo nije prvi put da se preporuke Agencije za borbu protiv korupcije ne poštuju ili se poštuju samo posredno. Prošle godine je, na primer, Pokrajinska vlada odbila da postupi po preporuci Agencije za borbu protiv korupcije i
smeni direktora Kliničkog centra Vojvodine prof. dr Petra Slankamenca, koji je bio u još očiglednijem sukobu interesa - zaposlio je svoju ćerku na neodređeno u KCV. Tada je predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović za 021 rekao da "odlazak Slankamenca u penziju znatno utiče na odlučivanje" i
svesno pustio da dotadašnji direktor ode u penziju svojevoljno, bez preporučene smene.
O tome kako lokalni čelnici sve češće odbijaju da postupe po preporukama ACAS čitajte na svežem primeru opštine Irig
OVDE.
Komentari 17
Ex Beočinac
Dete Beocina
Bivši beočinac
Hvala Bogu da sam otišao iz te vukojebine...
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar