Suba je novosadski umetnik koji je prevazišao granice lokalnog i jugoslovenskog i postao svetski priznat umetnik. U osamdesetim i prvoj polovini devedesetih ostavio je značajan trag na jugoslovenskoj sceni, da bi potom svoj rad, sve do smrti, nastavio u Brazilu, gde je bio uspešan producent, a njegov album "São Paulo Confessions" danas se smatra kultnim ostvarenjem.
Svoju priču Suba je počeo 1961. godine u Novom Sadu, gde je rođen, a diplomirao je u istom gradu, na Akademiji umetnosti.
U svojoj muzici kombinovao je elektroniku, sintisajzere, ambijentalnu i eksperimentalnu muziku, a njegove pesme mogle su prvi put da se čuju kod Dragana Gojkovića Goje, u kultnoj emisiji "Novi vidici" na Radiju Novi Sad. Zanimljivo je, prema priči rok hroničara Novog Sada Bogice Mijatovića, da je Suba svoja dela ostavljao na portirnici Radija Novog Sada, a da ih je Goja puštao ne znajući o kome se radi.
Suba je bio čovek koji je u pravom smislu živeo za ono što je stvarao i nije žudeo za finansijskim uspehom, što je bio i razlog zbog kog je prilikom objavljvanja svog prvenca "Disillusioned" odbio nekoliko izdavačkih kuća, jer to nije smatrao komercijalnim projektom.
Upečatljiva je bila i Subina saradnja sa La Stradom, još jednim kultnim novosadskim sastavom, koji je, godine su to pokazale, postao izuzetno značajan za novotalasnu muziku u kontekstu jugoslovenskog prostora. Sarađivao je sa Ekatarinom Velikom, Haustorom, Masimom Savićem, Oktobar 1864, a sarađivao je i sa Milanom Mladenovićem na "Angel's Breath".
"Moram kazati da je ključan momenat za mene bio kada sam ga upoznao, a jedanput smo se vozili kombijem od Beograda do Novog Sada sa Ekatarinom Velikom, koja je imala snimanje u Studiju M. Kada razgovarate sa nekim sat ili dva o bilo čemu vi vidite o kome se radi. Ja sam onda pouzdano video da to što sam čuo, što je radio sa Milanom, obrade Džejms Brauna, pa su radili i sa Marinom Perazić, to mi nije bilo toliko originalno u smislu da sam znao tu muziku šezdesetih, ali je bilo novo za generaciju koju su Milan i Marina u tom momentu predstavljali. Kada sam razgovarao sa Subom u toj vožnji, video sam da se radi o jednoj pojavi koja može da ima izuzetan uticaj na scenu, što se i pokazalo", ispričao je
jednom prilikom rok kritičar
Peca Popović.
Za ambijentalnu instalaciju "The Dreambird, In The Mooncage" Suba je dobio nagradu Unesko fonda za promociju kulture. Nakon toga, pred naletom nesrećnih vremena koja su usledila na ovim prostorima, Suba se preselio u Brazil, Sao Paolo.
U Brazilu nastavlja da osvaja scenu, a njegovo poslednje ostvarenje "São Paulo Confessions" objavljeno je 1999. godine. Na dan promocije ovog albuma, u Subinom studiju izbio je požar, a umetnik je nastradao pokušavajući da spasi materijal koji je tih godina stvarao.
"Rex je posebna priča. Rad sa 'La stradom', sa kojom se savršeno razumevao, bio je potvrda da je naučio zanat i da sad može da krene u svet, a ostalo je, što kažu, istorija. Prvo je krenuo da osvaja Jugoslaviju, a onda nastavio sa ostatkom sveta ili što bi Lenard Koen rekao 'First we take Manhattan', dakle prvo osvajamo Menhetn, a onda će ceo svet biti naš. I tako je Suba otišao, otišao u Brazil i tamo, nažalost, poginuo, očajnički želeći da iz kuće koja je gorela spase neke snimke", ispričao je za 021.rs nekadašnji urednik na Radiju Novi Sad Anđelko Maletić Čupko.
Subin umetnički život nastavljen je i posle njegove smrti. "Tanto Tempo" Bebel Žilberto, čiju je produkciju radio Suba, objavljen je 2000. godine, postao najprodavaniji album brazilske muzike u Americi i osvojio tri Gremija.
Ovaj album uvršten je i knjigu "1001 album koji morate da čujete pre nego što umrete", a prodat je u više od milion primeraka. Suba je nastradao pokušavajući da izvuče snimke ovog albuma iz svog studija.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 6
Veverica
Sve pohvale za Radio 021, gde se svakodnevno prati ono što je aktuelno u društvu, u životu i u muzici, ali se ne zaboravljaju značajne ličnosti koje su nažalost otišle. To su muzičari koji su ostavili svojom muzikom neizbrisiv trag u muzičkom životu. Prošlo je dvadeset godina a Subina muzika još pleni, nije zaboravljen!
Mondo Freudo
Бекана
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar