Osmi pokušaj GSP-a da uvede elektronsku naplatu karata

Novosadski gradski prevoznik ponovo je, posle nekoliko godina pauze, raspisao tender za nabavku elektronskog sistema naplate, saznaje 021.
Osmi pokušaj GSP-a da uvede elektronsku naplatu karata
Foto: 021.rs

Ovaj put ne nabavlja sistem za ceo GSP, nego samo za gradske linije, ali tako da može da se kasnije nadogradi za prigradski i međugradski prevoz. Vrednost nabavke je 65 miliona dinara, mada je u planu nabavki prvobitno planirano da se utroši 135 miliona dinara koliko je planirano i za ranije nabavke, ali kako se kupuje samo za gradske linije vrednost je prepolovljena.

Gradskom javnom prevozniku je ovo osmi tender za 10 godina, i iako je ona svake godine redovno bila u programu nabavki, poslednji pokušaj je bio 2014. godine. Tada je najpovoljniji bio "Apex" sa 113 miliona dinara koji je uveo "Bus plus" u Beogradu, ali ponuda nije bila tehnički ispravna, a o tome više OVDE.

U tenderskoj dokumentaciji se navodi da je GSP stekao dugogodišnje iskustvo oko ovog sistema pokušavajući da ga nabavi, ali i obilaskom drugih preduzeća koji su ga već implementirala. Zaključeno je da je sada najbolje nabaviti softver koji se vremenom može nadograditi i primenjivati na nove generacije uređaja, tj. hadrver koje bi u periodu od pet do 10 godina bio menjan, a program bi ostajao uz potrebne izmene i razvoj. GSP ovim tenderom softver koji će ostati u njegovom vlasništvu.

Tenderom je predviđeno da isporučilac pored softvera za upravljanje elektronskim sistemom naplate karata, ponudi i aplikacije za upravljanje displejima na autobuskim stajalištima, za blagajničke poslove, za izdavanje čip kartica, podsistem za prodaju i dopunu voznih karti preko interneta i mobilnih aplikacija, aplikaciju za mobilni telefon koju bi putnici koristili za informisanje o redu vožnje, poziciji vozila i sličnim informacijama, softverski modul za dispečarski centar, aplikaciju koja će putniku omogućiti da preko sajta GSP produži mesečnu kartu ili dopuni postojeću i drugi pomoćni softver.

Pored softvera, kupuje se i 105 uređaja za autobuse koji služe za prodaju i validaciju karata, 40.000 čip kartica za putnike i 1.000 kartica za za zaposlene GSP-a, 20 uređaja za izdavanje i dopunu elektronskih novčanika, opremu za izdavanje čip kartica, 210 validatora sa čitačem kartica, 105 rutera sa "wi-fi" opcijom i druga oprema. 

GSP traži da softver sistema naplate bude tako naparavljen da može da se nadogradi u budućnosti, da služi da najavi naredno stajalište u autobusu preko audio-vizuelnog sistema, da prati stil vožnje vozača, broji putnike preko senzora na svim vratima, omogući modularno plaćanje platnim karticama, pokriva video nadzor u busevima i omogući prodaju karata u prigradskom i međumesnom saobraćaju gde se kombinuje veći broj zona.

U tenderskoj dokumentaciji GSP navodi i da ponuđač treba da dostavi opremu za opremanje pet lokacija u Novom Sadu gde će GSP moći mesečno da izda 50.000 voznih isprava, s tim da sistem i softver treba da omoguće da se čip kartica korisniku izda za najviše za pet minuta.

Uvođenje novog sistema će promeniti i način naplate prevoza u gradu, tako što će se izdavati karte koje važe za određen broj vožnji, zatim karte za određeni vremenski period kao što su noć ili dan, vikend, nedelja ili mesec, kao i za putovanja u toku ograničenog vremenskog perioda u toku dana i slično. Papirne karte će se i dalje izdavati kod vozača, a moći će da budu za jednu vožnju ili vremenski ograničene.

Čip kartice će biti personalizovane i nepersonalizovane, s tim da će se personalizovane izdavati samo za povlašćene kategorije.

Pomenimo i da GSP ne planira da servere za elektronski sistem drži u svojim prostorijama, nego da ih iznajmljuje od ponuđača. Uslov je da serveri fizički budu smešteni na teritoriji Srbije i imaju svaki vid zaštite, koji podrazumeva i fizičko obezbeđenje. Predviđen je i garatni rok od pet godina, a nakon tog perioda GSP traži da servis na godišnjem nivou ne prelazi 15 odsto cene kompletnog sistema.

Uvođenjem elektronskog sistema naplate GSP bi trebalo da zameni 50 godina stare mašinice za izdavanje karata, kao i da se modernizuje sistem naplate koji nije menjan više decenija. Koliko su stare mašinice bile već stare govori i to što je GSP prošle godine 105 mašinica zamenio sa elektronskim aparatima za prodaju karata koje je za 4,9 miliona dinara iznajmio od Telekoma Srbija i "Bus Logic" iz Požarevca.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • mitar

    18.12.2019 00:16
    Lala17.12.2019 • 16:23

    @mitar
    Kada čujem "zemljače" odmah se ne osećam najbolje.
    Ja sam npr rođen u Vojvodini.
    A vi Mitre? (Mitar je prilično retko ime kod Vojvođana).
    I što, koliko vidim, ove komentare većina (a i vi!) piše latiicom.
    Dakle, na busevima može i latinica i ćirilica. Pogotovo što može tehnički (LED displej da se programira).
    Da ste samo zapazili letos kako stranci blenu u ćirilične natpise... naročito u vreme EXIT-a.
    ------
    moje ime je mitar isto kao tvoje što je lala....rođen sam u bolnici npr.
    ali znam na šta aludiraš i ako me već pitaš onda ću ti reći da sam rođen u današnjoj EU
    pišem latinicom jer sam je prvu naučio a ćirilica nije bila poželjna,ali poštujem pismo zemlje u kojoj živim..ćirilicu
    a u vezi exita i stranaca,blenu stranci i u Grčkoj pa ih bš briga
  • Tenente

    18.12.2019 00:14
    Hapsi
    U normalnoj drzavi bi policija I inspekcija odavno zabranila rad ovakvom prevozniku,vozac vozi I ostovremeno naplacuje karte I vraca kusur...to nema ni u Indiji...
  • dragan perković

    17.12.2019 17:45
    Ah
    Ovaj novi sustem je očajan.Vozači ne znaju da rukuju sa tim.Za svakig putnika moraju more podataka ukucati.Otkad su uveli ogroman je red.Vratiti kuckalice iz sedamdesetih i rešen problem.Ko je pokrao led displeje koji su za vreme gradonačelnika Pavličića ugrađeni na stanicama gde su bile vreme dolaska autobusa u realnom vremenu.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti