Novosadska lokalna vlast već godinama unazad izbegava da sprovede javnu raspravu prilikom donošenja budžeta, zbog čega parcitipativnog budžetiranja nema ni u tragovima.
Foto: 021.rs
Ove godine se čak otišlo i korak unazad, jer se nacrt budžeta pojavio na sajtu Grada istovremeno kada i pred odbornicima - tačno sedam dana pred sednicu.
Ovo je obaveza prema poslovniku, ali je ranijih godina praksa bila da to bude i po dve nedelje ranije, što je načelno omogućavalo da šira javnost ima određeno vreme da se upozna sa planom i da, ukoliko želi, pokuša da utiče na to kako će se trošiti novac građana.
Kako će izgledati budžet Novog Sada zna samo vrh gradske vlasti, a i kada se budžet donese javnost ne može mnogo toga da sazna. Iz Službenog lista ili sa sajta Grada može se preuzeti odluka o budžetu, ali tu se skoro ništa ne da razjasniti jer je čine stotine stranica sa tabelama, brojevima i stavkama kao što su "usluge po ugovoru", "donacije" ili "subvencije".
Na sajtu Grada od početka 2019. godine nalazi se i "Građanski vodič kroz budžet Grada Novog Sada", uz propratno pismo gradonačelnika Miloša Vučevića kojim najavljuje veće uključivanje javnosti u budžetski proces. Međutim, sve se to zapravo svodi na 25 strana nejasnih birokratskih definicija iz kojih se može dobiti još manje jasnih informacija o trošenju desetina miliona evra budžeta. Deluje kao da je Vodič sastavljao ukočeni birokrata kako bi što formalnije ispoštovao nalog nadležnih.
Za 2020. se trenutno planira budžetod 30,1 milijardu dinara, što je za milijardu manje od ukupnog budžeta za 2019. godinu, sa svim suficitima. Nasuprot tome, kada se suficiti sklone, gradska kasa je na visini od oko 24-25 milijardi dinara, što je već slučaj nekoliko godina unazad.
Na šta će se trošiti novac?
Prihodi od 23,7 milijarde dinara u najvećem procentu napuniće se od poreza na plate u visini od 10,7 milijardi dinara, potom od poreza na imovinu koji je 4,7 milijardi dinara, kao i od "transfera" iz Republike i Pokrajine u iznosu od 1,9 milijardi.
Kada se govori o rashodima, 4,3 milijarde dinara će ići za zaposlene od kojih su 3,3 milijarde plate (pod ingerencijom Grada je inače 3.746 zaposlenih, od toga ih je 2.069 u Radosnom detinjstvu). Ostali rashodi se dele na 1,4 milijarde za redovne troškove i skoro isti iznos za razne usluge po ugovoru. Na takozvane "specijalizovane usluge" će otići tri milijarde dinara, isto toliko za subvencije javnim preduzećima i za transfer ostalim nivoima vlasti.
Podelu rashoda možemo da gledamo i kroz podatak o tome kome će od korisnika otići najviše novca. Tako Uprava za građevinsko zemljište i investicije ponovo ima na raspolaganju oko 5,5 milijardi dinara kroz razne programe, dok će za Predškolsku ustanovu "Radosno detinjstvo" otići više od tri i po milijarde dinara, prvenstveno za troškove besplatnog smeštaja dece. Ukoliko dodamo i subvencije privatnim vrtićima, gotovo četiri milijarde dinara utroši se za čuvanje najmlađih Novosađana.
Kada govorimo o trošenju, novih investicija za sada nema, ali slično se dešavalo i tokom ranijih izbornih godina. Ipak, to što slede izbori ne menja činjenicu da kao i prethodnih godina kapitalne investicije jedva da prelaze 20 odsto. Iz ove godine u sledeću se "prepisuju" projekti koji nisu počeli da se realizuju, uglavnom iz nepoznatih razloga, ili se već rade, ali je plaćanje odloženo tek za 2020. O tome kako su raspodeljena budžetska sredstva detaljno se možete informisati u tekstu u kojem smo se posebno osvrnuli na budžet - klilkni OVDE.
Ovo je samo mali deo podataka o budžetu koji će biti oko 300 miliona evra sa suficitom i to je ono što građani mogu eventualno da saznaju. Jer novosadski mediji o tome uglavnom ne pišu, a oni koji nešto i izveštavaju mogu se prebrojati na prste jedne ruke.
Prijatelji stari, gde ste?
Da će se netransparentnost i sakrivanje budžeta od javnosti nastaviti pretpostavlja i predsednik Centra za razvoj demokratskog društva Europolis Dane Pribić. On za 021.rs kaže da kao stanovnik Novog Sada nije imao priliku da igde čuje kako se priprema trošenje novca koji se uzima od stotina hiljada poreskih obveznika koji žive i rade u vojvođanskoj prestonici.
"Kao Novosađanin uopšte nisam upoznat sa tim kako se troše sredstva u budžetu, a kao aktivista sam se sa tim informacijama susretao na moju inicijativu jer su mi bile potrebne određene informacije. Nemamo uopšte tih informacija kako se i kada pravi budžet, gde ide novac i ne samo da toga nema na sajtovima, nego ni u medijima. Povukao bih ovde paralelu sa donošenjem Lokalnog plana za borbu protiv korupcije koji treba da smanji korupciju, a donesen je pod velom tajne. Pri tome su iz njega izbačene sve mere koje uključuju građane u taj proces. Isto se dešava i sa budžetom grada, jer nema ispitivanja potreba građana, analize toga šta bi stanovnici nekog dela grada želeli, nema javnih rasprava o celom budžetu ili nekim njegovim delovima ili investicijama, a na kraju misaona imenica je i takozvani 'Građanski vodič kroz budžet'", ocenjuje Pribić.
On poručuje da Novi Sad ni najmanji zakonski minimum nije ispoštovao kada je u pitanju učešće javnosti u donošenju budžeta.
"Budžetski kalendar je jasan i traje mesecima i nema opravdanja za to što nisu ispunili ni minimum minimuma zakonskih uslova za uključivanje javnosti u proces donošenje budžeta. Što su građani, poreski obveznici isključeniji to je veći prostor za korupciju. Ako se nakaradno planira i ne konsultuje lokalna zjednica, on neće biti po meri građana", dodaje predsednik Europolisa.
Novosadski opozicionari koji su u Skupštini grada još i raspravljaju o budžetu i pokušavaju da utiču da se nešto promeni. Ipak, nisu optimistični po pitanju toga da će se javnost uključiti. Šef odborničke grupe Srpske radikalne stranke Đurađ Jakšić smatra da čak i kada bi sadašnja vlast odlučila da uključi građane, to bi se pretvorilo u fingiranje učešća javnosti, kao što je slučaj sa izborom direktora javnih preduzeća.
"Imamo zakon o izboru direktora koji se kao na papiru poštuje, a u realnosti je šarena laža. Imamo konkurse koji su namešteni sa unapred poznatim ishodom tih konkursa, tako da sumnjam da bi javna rasprava o budžetu išta promenila", kaže Jakšić za 021.
Slično govori i šef novosadskih demokrata Veljko Krstonošić koji ne očekuje da u skorije vreme javnost bude uključena u postupak donošenja odluka o budžetu. On misli da ni vrh gradske vlasti ne želi da pravi još jedan fingiran postupak, takođe pominjući izbor direktora preduzeća koji se "kao" biraju na javnim konkursima.
"Mislim da i oni imaju toliko skrupula da neće još jedan fingirani proces da prave pred Novosađanima, jer za osam godina su sve drugo fingirali, od lažnih obećanja i lošeg vođenja javnih preduzeća do reklamiranja radova koji spadaju u redovno održavanje. Samo pomenimo izbore direktora javnih preduzeća i svakome će biti jasno. Zašto oni neće raspravu da naprave? Zato što bi onda morali da odgovaraju pred javnošću kako biraju direktore, kako donose budžet, zašto ga prepisuju iz godine u godinu, zašto prebacuju po 50 miliona evra iz godine u godinu i na druga pitanja na koja izbegavaju da odgovore", navodi za 021 šef novosadskih demokrata.
Hoće li građani biti uključeni u krojenje budžeta jasan odgovor nije dao ni gradonačelnik Miloš Vučević. Mada se iz njegovog odgovora o tome zašto nema učešća građana vidi da je svestan da je potrebno da se javnost uključi, Vučević nije dao jasno objašnjenje zašto se to do sada nije radilo, ali ni da li će Novosađani u budućnosti predlagati kako da se troši novac iz gradske kase. On se nada da će to biti rešeno na sistemski način, da će se povesti šira rasprava, jer ne vidi razlog da ne učestvuje ko god želi, ali...
"Nisam siguran da se to neće pretvoriti u spisak lepih želja i da će svi doći sa predlozima šta treba uraditi, a da niko neće da prihvati da je novac ograničen, da gradonačelnik nema 'Sport Bili' torbu da izvadi sve što treba. Treba da svi budemo racionalni i realni, da dobro sagledamo šta možemo da uradimo. Uz sve ovo treba napomenuti i da je za budžet odgovoran gradonačelnik po zakonu. Super su svi predlozi i da svi učestvuju, i treba da učestvuju, ali gradonačelnik snosi zakonsku i političku, a skupštinska većina političku odgovornost za budžet i šta se radi kroz njega. Nije isto predlagati, a nemati odgovornost, nije isto imati odgovornost i donositi odluke, jer onda postaje besmisleno da uopšte biramo bilo koga u Gradu ako će svako da kaže šta sve treba da se radi. A treba da se čuje šta javnost ima da kaže", ukazuje gradonačelnik Miloš Vučević.
Ipak, u ovoj priči nedostaje jedna činjenica, a to je da je Novi Sad nekada imao mnogo veće učešće građana u odlučivanju koje je u međuvremenu nestalo. Do pre samo nekoliko godina, dok je još postojao Zavod za izgradnju grada, postojala je praksa zaostala iz prethodnh decenija i vremena socijalističkog uređenja Jugoslavije da mesne zajednice svake godine šalju zahteve koji su usaglašeni na Savetima MZ o tome šta je potrebno uraditi u tom delu grada, a na osnovu mišljenja i potreba građana.
Vremenom su se političke stranke trudile da ove liste izbace sa spiska planova uređenja građevinskog zemljišta pa danas toga jednostavno više nema. Odnosno, u programu i dalje postoji deo koji se zove "radovi u mesnim zajednicima", ali šta će tu biti nabrojano odlučuju birokrate ili kako se nezvanično može čuti - lokalni odbori stranaka, kako bi imali sa čime da se hvale pred glasačima, a ne sami građani.
Mada su ulaganja u popravku neke ulice ili gradnju dečijeg igrališta ekstremno mali delovi budžeta, daju zapravo odgovor na pitanje zašto lokalna vlast ne daje građanima mogućnost da sami odlučuju o tome kako da se troši njihov novac. Izbori su pred nama.
Poslušajte kompletnu radio emisiju o lokalnom budžetu i učešću građanja u njegovom donošenju:
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Mnogo toga što se piše o akltuelčnoj vlasti jeste tačno. problem je šti ni prethodne vlasti nisu bile ništa odgovornije po pitanju trošenja javnog novca.
Pa to je najnormalnije za ovu nesavesnu i neodgovornu vlast. Da gradjani odlučuju, onda oni nebi mogli krasti, nameštati javne nabavke, i uzimati proviziju u svoje džepove. Svi znamo kako taj sistem funkcioniše, ali svi ćutimo, i zato neka oni samo kradu dok se nedesi sledeća revolucija. A hvala bogu sve se zna, ko šta i gde radi.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
RHMZ upozorava da će danas tokom večeri, u noći ka četvrtku, kao i u četvrtak ujutru, 13. februara, biti oblačno mestimično sa kišom koja će se lediti na tlu stvarajući poledicu.
Sva tri instituta u sastavu Univerziteta u Novom Sadu izglasali su zahtev za razrešenjem rektora Dejana Madića, objavila je mreža "Slobodan univerzitet".
Ukupno 35 roditelja učenika Osnovne škole "Ivo Lola Ribar" podnelo je krivičnu prijavu protiv NN lica zbog sumnje da je neovlašćeno fotografisao sastav bivšeg učenika, te isti prosledio medijima.
Bivši ministar Goran Vesić naredio je direktorki Infrastruktura železnice Srbije Jeleni Tanasković da za sve odluke i projektima koji imaju evropsko finansiranje mora da dobije odobrenje njega lično.
Formirana je nezavisna anketna komisija za utvrđivanje odgovornosti za pad nadstrešnice, odnosno da bi istražila ko je odgovoran za nesreću u kojoj je 1. novembra u Novom Sadu stradalo 15 ljudi.
Komentari 9
/
Anonimus
Stanoje Zoranovic
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar