Novosađane vozi 1.200 taksija starijih od decenije
![Novosađane vozi 1.200 taksija starijih od decenije Novosađane vozi 1.200 taksija starijih od decenije](https://www.021.rs//images/6b3d0198251417a1aed679b87a45d167/Protest_taksista_08102019_(26)_700.jpg)
Ova odluka je doneta na osnovu studije koju je za potrebe Grada uradio Fakultet tehničkih nauka i koji je pokazao da Novosađane voze taksi vozila stara više od decenije i da su ta vozila potpuno neprihvatljiva po pitanju zaštite životne sredine.
Kako 021.rs saznaje, to što je Grad doneo odluku o tome da do 2025. godine u Novom Sadu bude najviše 1.400 taksi vozila ne znači da će sada biti nekog povećanja jer radi se o tek nešto manje od 300 vozila od broja zvanično izdatih dozvola, ali i oko 200 više nego što je ranije bilo predviđeno. Naime, u Novom Sadu 1.695 taksista ima dozvolu, što je više od ranije predviđene granice od 1.200.
Dodajmo i da kako je od novembra počelo izdavanje novih rešenja, tek oko 650 njih je obnovilo dozvolu i dobilo ispravna rešenja. Kako se ne očekuje da svi uspeju da dobiju dozvole, jer će među njima biti i onih koji ne mogu da ispune zakonske uslove, očekuje se da će broj taksija biti negde oko predviđenog optimalnog broja.
Do ovog broja od 1.400 vozila stručnjaci sa FTN-a su došli analizirajući kakvi se sistemi javnog taksi prevoza primenjuju u drugim zemljama u svetu. Kako se navodi u studiji, primena metode da na 400 stanovnika ide jedno vozilo nije dobro rešenje za Novi Sad, jer grad kao središte Vojvodine, univerzitetski centar i turustičko mesto ima velik broj posetilaca i dnevnih migracija iz drugih opština. Zbog toga je FTN preporučio da se za područje Novog Sada koristi model zasnovan na broju taksi vozila dobijen odnosom ukupnih prihoda i jediničnog troška jednog vozila.
Koristeći podatke iz anketa sa vozačima i podataka dobijenih od taksi udruženja i preduzeća, i korišćenjem drugih izvora o zaradama, prihodima, troškovima i amortizaciji, izračunato je da je ukupni godišnji prihod taksi sistema 2,6 milijardi dinara, a prosečan godišnji trošak po vozilu malo više od dva miliona dinara, što matematički znači da je optimalan broj vozila 1.290 i uz ocilacije od 10 odsto, iznosi 1.400 vozila.
Ova Studija o taksi prevozu u Novom Sadu, koju je 021.rs dobio na uvid, sadrži veliki broj podataka koji pokazuju u kakvom je stanju ovaj vid prevoza, tj. vidi se da je ovaj segment javnog prevoza u problemima.
Kako se navodi, taksi sistem u Novom Sadu karakterišu neadekvatan vozni park koji je tehnički zastareo, ilegalan taksi prevoz, rad vozača više od osam sati dnevno i drugi problemi koji su se i ranije pominjali.
Autori kažu da je u vreme izrade studije, što je bilo pre oktobra prošle godine, važećih rešenja za taksi prevoz imalo 1.695 vozila u 13 taksi udruženja. U okviru analize traženi su podaci od taksi udruženja i preduzeća u Novom Sadu, a kako je većina dostavila podatke, anketirano je i skoro 700 taksista, što je gotovo 40 odsto vozača i ocenjeno je da su dobijeni relevantni podaci.
Analiza je pokazala da je prosečna starost vozila 12,4 godine i napomenuto je da vozila starija od 10 godina čine 71 odsto voznog parka (1.204) i samo 9,4 odsto (160) ih ima manje od pet godina. Katastrofalan podatak je i da 65 odsto njih idu na dizel, kao i da uopšte nema vozila koja su ekološki prihvatiljiva u sistemu taksi prevoza u Novom Sadu. Podaci govore i da se koriste automobili velikog broja proizvođača i različitih modela, mada nešto više ima škoda, sitroena, opela, fijata, folksvagena, a najviše renoa (232), i to konkretno modela megan (80 odsto od svih renoa).
Novosadski taksista ima više od 40 godina, u procentima se radi o 80 odsto vozača, i najviše ih ima između 41 do 50 godina (36 odsto). U istom visokom procentu taksisti imaju završenu srednju školu, dok 12,1 odsto ima višu, a 6,9 odsto visoku stručnu spremu. Najveći broj anketiranih vozača taksi prevozom se bavi 11 do 15 godina (35,1 odsto), s tim da ukupno 36,8 odsto vozača taksi prevoz obavlja manje od 10 godina. Svega 14,9 odsto ispitanih vozača bavi se taksi prevozom više od 20 godina. Novosadski taksisti u 75 odsto slučajeva rade duže od osam sati radnim danima, dok subotom i nedeljom ili ne rade ili rade do šest časova i kraće. Većina vozi u svim smenama tokom dana, mada je jutarnja najzastupljenija.
Ustanovljeno je da taksi vozilo u proseku dnevno ima 16 vožnji, odnosno da godišnje u Novom Sadu bude 9.887.269 vožnji, s tim da tokom letnjih meseci broj opadne na nešto manje od 70.000 mesečno, a tokom decembra i januara skoči na preko 90.000 vožnji. Taksisti su naveli i da u proseku dnevno prevezu preko 75 kilometara, odnosno 63 odsto njih godišnje pređe od 30.000 do 50.000 kilometara.
Zanimljivo je da je 2014. godine bilo 927 vozila sa važećim rešenjima, a sada 1.695 i u istom periodu se broj parking mesta na taksi stajalištima smanjio sa 443 na 386 mesta. Tako trenutno ima 386 parking mesta na 39 taksi stajališta, od kojih većina ima oko 10 parking mesta. U analizi FTN je predložio da se otvore nova stajališta i to na Bulevaru Evrope kod Lidla kapaciteta od četiri mesta i Temerinskoj kod Tempa isto čestiri mesta.
Po pitanju cena, autori Studije o taksi prevozu su zaključili da povećanje cene taksi usluga ne bi postiglo značajno povećanje prihoda taskista, jer bi deo građana prestao da koristi ovu uslugu.
Stručnjaci FTN-a su dali više predloga šta preduzeti da se poboljša usluga taksi prevoza u Novom Sadu, ali uglavnom se radi o poslovima koje ne zavise toliko od lokalne vlasti jer propise donosi republička vlast. Među predlozima se ističe onaj da se radi na tome da se poboljša tehnička spremnost vozila da ona budu mlađa i sa ekološki prihvatljivim pogonom.
Komentari 29
Novosađanka
deda
Dača
Besnite, idete po cigare, pivo, hleb...hocete da se kolima udje u ulaz, zavrsavate razgovor sa nekim galameci u tri ujutru i viseci na otvorenim vratima kola ( sa dodatkom, ej kao ukljuci taksimetar ja cu to da platim, a znate da ce biti 7 dinara vise ).... Vi ste gomila besposlenih licemera. Posebno ovi sto predlazu promenu profesije, pa cime se vi to bavite ASTEOFIZICARI da vas cujem majke ti ?!?!?!??
I jos jedna stvar, SVAKI TAKSISTA KOD SEBE U SVAKOM TRENUTKU POSEDUJE VAZECI LEKARSKI PREGLED ZA PROFESIONALNOG VOZACA, JER TAKO ZAKON NALAZE A POLICIJA TRAZI NA UVID......Postovani, informisani inzinjeri sa pivom ispred prodavnice.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar