Gorčin Stojanović: Samopromocija je legitimna samo kada ima pokriće

Šefu "self-marketinga" upravo mi pomažemo da ostane tu gde jeste, iako smo na sličan način u bliskoj istoriji isto tako pogrešili, smatra reditelj Gorčin Stojanović.
Gorčin Stojanović: Samopromocija je legitimna samo kada ima pokriće
Foto: 021.rs
Reditelj Gorčin Stojanović bio je gost Radio kafea. U okviru ciklusa razgovara "Govorim, dakle postojim", sa podnaslovom "Igraj kao Bekam", razgovarali smo o fenomenu self-marketinga danas. 
 
Self marketing pomaže osobi da se pozicionira u društvu, da poboljša svoju reputaciju i unapredi karijeru. Zvuči krajnje legitimno, sve dok se ne pređe prava mera, odnosno granica kada marketing više ne pokriva suštinu reklamiranog proizvoda, pa bio to sami proizvod ili osoba koja samu sebe tretira tako. 
 
Najbolji primer za to je čovek koji je inspirisao naslov večeri - Dejvid Bekam. Prema Stojanovićevim rečima, Bekam je izvanredan igrač koji je svoj dar doveo do mere kada vrhunski talenat postaje pokriće za brend oličen u njegovom imenu. Celokupni marketing koji je oko svog talenta zavrteo Bekam - neupitan je. Kao takav Bekam je svom klubu doneo mnogo više profita i ukupne (ne)materijalne dobiti nego što je to Aleks Ferguson, kao izuzetno uspešan i mudar čovek, i odličan stručnjak, uradio.
 
Fudbal nije upropastio marketing niti selfmarketing fudbalera poput Bekama ili drugog kraja advertajzinga u fudbalu oličenog u imenu Erik Kantona, na primer. Fudbalsku igru više je pokvarilo pravilo po kojem igrač ne sme golmanu da vrati loptu, veruje Stojanović. 
 
 
PR fantazmagorija koju danas živimo, koja vrišti "Brendiraj se", tretiraj self-marketing kao svoj second hand posao, dodatno troši vreme i snagu današnjeg čoveka. On pokušava da odgovori svim zahtevima koji ga tako, navodno, bolje pozicioniraju na društvenoj lestvici moći i uticaja, čime opet, navodno, poboljšava kvalitet svog života.
 
Stoga je logično pitanje: ima li života izvan self-marketinga? 
 
Osim Slobodana Tišme, kao najradikalnijeg primera života izvan svakog marketinga, čovek se teško može setiti nekoga ko danas glasno ne promoviše ono što radi...
 
"I odsustvo iz sfere self-marketinga, odnosno izbor da se ne promovišeš je neka vrta samopromocije, ti se tako patentiraš u društvu i bivaš, kao takav, takođe zanimljiv proizvod. Ne zaboravimo da je negiranje taštine takođe vrsta taštine", naglasio je Stojanović i dodao: 
 
"I sve je uvek pitanje ličnog izbora i mere a osnova za to je kućno vaspitanje. Sve ide iz kuće. Ili ne ide, kako to sada izgleda u našem javnom životu, da se malo toga u kući naučilo."
 
Možda je upravo to razlog zašto danas imamo sve više fudbalskog rečnika u pozorištu, i sve manje poezije na terenu… Self-marketing u pozorištu poželjan je samo onda kada ima pokriće, ali za neke bogovske talente, čiste kao suza, nikakav marketing nije potreban, misli Gorčin Stojanović i izgovara ime čoveka koji je baš ovih dana, prošle godine, sa scene JDP otišao u večnost: 
 
"Nebojši Glogovcu nije bio potreban nikakav marketing. To je bilo čudo od čoveka i glumca. I zato što je bio takav, kada je otišao iz naših života cela zemlja tih dana nekako kao da je utihnula, kao da smo svi znali koga smo izgubili…
 
 
Struktura komfora koji živimo, koji je u neku ruku proistekao pod uticajem marketinga, ne daje nam zaštitu od istorije. 
 
Nismo nimalo pametniji, ne učimo na starim greškama. Prvo smo pali pod višedecenijski uticaj "radikalnog mediokriteta" koji nam se lažno predstavio kao nacionalista, a zapravo je bio neko ko je u sebi sublimirao sve naopako, nedovršeno i pogrešno i koji je samo iskoristio jednu društvenu sitauciju. 
 
Kada smo se najzad oslobodili te pošasti, opet nismo uspeli da se odbranimo od lošeg PR-a i samoreklamerstva bez pokrića. Nažalost, nije drugačije ni danas kada naš život kreiraju ozbiljno ambiciozni drugoligaši na čelu sa "šefom marketinga" vrhunskog self-marketinga.
 
Ali svemu dođe kraj, pa i tome. Svi marketinzi, pa i vrhunski lažni, jednom moraju pasti, i nije dugo do toga, veruje Gorčin Stojanović.  "Problem je samo što mi svojim ponašanjem, nedelovanjem ili pogrešnim delovanjem, odlažemo taj momenat", ističe reditelj.  
 
Na kraju ovog zanimljivog razgovora bilo je reči o novoj društvenoj situaciji u kojoj vladaju oni koji su sami sebi hodajuće reklame, uglavnom nonejmovi, oni koji su vrhunski patentirali "vrhunsko ništa" i oni koji su bizarne situacije iz života brendirali u svoj posao i reprogramirali u svoje redove čete sledbenika....   
 
Lajfkouči, stilisti, blogeri, jutjuberi, influenseri… To su ljudi koji polako postaju relevantne figure društvenog života na svetskom planu. Deleći svoje, često problematične sadržaje, milionskim sledbenicima oni postaju uticajniji od mejnstrim medija…
 
"Nisu problem oni", smatra Stojanović, "već mediji koji se time bave. Ako se bavite nečim što nije suština, ako dajete prostor nečemu što ga ne zaslužuje, vi automatski činite štetu istini, našoj sadašnjosti, ali i budućnosti naše dece". 
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Inženjer

    07.02.2020 23:06
    Elita
    Cenjeni Gorćine,
    Spustite za koju oktavu nivo svoje meditacije. U ovom trenutku mogu vas razumeti samo S.Tišma i još nekolicina iz Radio kafea. Nekada je ovo bila Srpska Atina, a sada...ošini po prašini! Sa gorčinom se mora priznati.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti