Na pitanje 021 da li je razmišljao o
ideji koju je nedavno iznela Novosadska biciklistička inicijativa (NSBI) o subvencionisanju kupovine bicikala u Srbiji, Vučević nije bio potpuno direktan, ali je naveo da je pod utiskom prakse u Beču i Budimpešti, gde se građani u velikom broju odlučuju za
električni trotinet i električni bicikl.
"Mi imamo predispozicije da budemo biciklistički grad, za razliku od Beograda ili Niša, a postoji već tradicija biciklizma u Novom Sadu i generalno u Vojvodini. Meni se dopalo ovo što sam video po gradovima u Evropi. Ljudi koriste električne trotinete i bicikle, te hibride, mislim da treba da idemo na neki koncept - ne znam da li koncesija ili javno-privatno partnerstvo sa 'Parking servisom', da imamo mnogo više siti-bajk stanica i mnogo više opcija korišćenja tih bicikala ili trotineta. U Beču sam video da su svi na trotinetima i nemaju problem, a ja se vodim time da su nam uzori Beč i Pešta. Svi plaćaju ova vozila putem mobilnih telefona i nema peripetija, vozite se koliko ste uplatili, ostavite posle vozilo, nadležni ga posle preko GPS-a nalaze, skupljaju i sklone na mesto. Da li smo za to spremni, ne znam", rekao je Vučević.
Kako je dodao, Grad je razgovarao sa jednom kanadskom kompanijom "koja radi na svim kontinentima", a u vezi sa rentiranjem bicikala.
"Zainteresovani su da investiraju u Novi Sad, da napravimo koncept servisa s mnogo više stanica i bicikala. Ko god bude u gradu, moraće da menja saobraćajnu politiku u narednih 10 godina, da uvedemo u centru grada restriktivne tj. destimulativne mere, moraćemo da čuvamo gradsko jezgro i širimo pešačku zonu ako želimo da sačuvamo grad. Ni u jednom gradu nema da ulaze kolima u Modene da piju kafu. Ovi što piju kafu u centru najviše vole da nabudže kola ispred kafića, to im je najveći uspeh", rekao je Vučević.
Trifković: Trotineti više zagađuju, bicikl je bolja opcija
Predsednik Novosadske biciklističke inicijative Marko Trifković kaže za 021 da su, poput trotineta u Beču, i subvencije za kupovinu bicikala prisutne u zemljama na Zapadu, ali i u okruženju. Kako pojašnjava, sistem rentiranja bicikala kod nas se nije najbolje pokazao jer u njega nije naročito ulagano, te je potrebno proceniti da li da u taj sistem i dalje ulažemo novac.
"Pokazalo se da je kod nas zaista najbolje u celosti prepustiti 'rent-a-bajk' u komercijalni sektor. U proteklom periodu smo dobijali zaista dosta negativnih informacija o stanju bicikala, brojnosti stanica za rentiranje, rasporedu bicikala i celom tom sistemu je zaista potrebna evaluacija. Još 2013. godine, kad je rentiranje uvedeno u gradu, procenjeno je da je Novom Sadu potrebno 60 opremljenih stanica. One se opremaju dinamikom 'jedna stanica godišnje', bicikli su u lošem stanju, nabavka kartica je problematična i odvija se samo na jednoj lokaciji... To su samo neki problemi", navodi Trifković.
Na pitanje 021 da li je moguće istovremeno uvesti subvencije za kupovinu bicikala i implementirati meru poput iznajmljivanja trotineta, predsednik NSBI kaže da jeste.
"To su u potpunosti paralelni procesi - mogu da se odvijaju u isto vreme. Ne postoji prepreka da se i jedno i drugo implementira. Pretpostavljamo da se gradonačelnik osvrnuo na neke opšte preporuke iz Smart studije, a koje ukazuju u pravcu razvoja 'rent-a-bajk' sistema i to je sasvim opravdano u mnogo gradova jer ne mogu svi građani da drže bicikl u stanu. Međutim, taj sistem mora da bude pouzdan i na raspolaganju da bi ga ljudi koristili, a ozbiljno je pitanje da li naš sistem može tako funkcioniše i šta je potrebno da bi bio na visokom nivou", navodi naš sagovornik.
On dodaje da su različite strane kompanije proteklih godina dolazile u Novi Sad sa interesovanjem da implementiraju svoje sisteme.
"Komercijalni pristup jeste opravdan, jer te kompanije imaju jeftine sisteme, dobro održavane, ali što se tiče trotineta i električnih bicikala, oni su primereniji nekim brdovitijim područjima - u Novom Sadu je dovoljno imati bicikl s malo više brzina. Trotineti su ipak neka novost u saobraćaju i mi nemamo infrastrukturu za to. Čak i postojeća infrastruktura za biciklistički saobraćaj zahteva unapređenje i održavanje, postoje očigledni problemi, naročito u Futoškoj ulici i na Futoškom putu. Posebna je priča koji su efekti trotineta jer oni ne doprinose toliko javnom zdravlju, imaju veći ekološki otisak i prave zagađenje, skuplji su. Električni bicikl može da bude dobro rešenje za starije ili one koji voze uzbrdo", navodi Trifković.
Podsetimo, NSBI već je održala
sastanak sa ministrom zaštite životne sredine Goranom Trivanom u vezi sa inicijativom da se na više nivoa u Srbiji uvedu subvencije građanima za kupovinu bicikala.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 65
Dane
1) Bicikliranje je zdravije, voženje po ravnom je umjerena fizička aktivnost koja jača srce, relaksira cijelo telo
2) Vožnja bicikla skida kalorije, a ne troši nikakvu dodatnu energiju, za razliku od trotineta koje treba puniti
3) Trotinetisti su mnogo opasniji za saobraćaj, posebno za pješake i posebno za malu djecu. Trotinetista se, za razliku od bicikliste ne može zaustaviti na stazi na metar-dva u punoj brzini, za razliku od bicikliste. Posebno ako je riječ o kvalitetnom i servisiranom biciklu
4) U drugim gradovima, posebno u Beogradu koji ima uzbrdice, vožnja trotineta je opravdana, u Novom Sadu zaista nema potrebe, svako ko želi može priuštiti sebi bicikl od 200-250€ sa brzinama i stići s jednog kraja grada na drugi za manje od pola sata
Realista
Šta je, bojite se da ćete imati manje posla.
Znam da se bunite da Vam je malo 8000 € subvencija za auto, ali biste mogli malo da smanjite doživaljaj.
Jedan broj taksista se ponaša bahato u sobraćaju. Sva sreća pa nisu svi taksisti takvi, ali veliki broj se ponaša kao da su putevi pravljeni samo za njih. Čekaju ne na taksi stajalištima nego na parkinzima i zauzimaju prostor gradjanima koji zbog njih ne mogu da parkiraju vozilo. Kada neko samo zaustavi vozilo na prostoru za parking vozila sjate se svi taksisti da se svadjaju, prete i čak bi fizički da se obračunavaju, kao da im je to privatna imovina. Veliki broj taksista ne poštuje saobraćajne propise, zaustavljaju se na pešačkom, krivini, neposredno ispred ili iza raskrsnice, često prekoračuju brzinu, voze slalom,.... Svaka čast svima koji se ponašaju u skladu sa svim normama ponašanja i poštuju saobraćajne propise, ali dok ne počistite, ili ne promenite one koji se ponašaju drugačije biću protiv bilo kakavih subvencija i pogodnosti koje Vam se pružaju.
Shvatite vi prevozite putnike i treba da se ponašate profesionalno.
Još nešto. Kada ću dobiti PDV račun nakon plaćanja taksi vožnje?
Ako dobijate subvenciju onda treba i da je opravdate.
Markov Ivan
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar